Har hittat ett fint hus. Jag skall försöka redogöra hur det hela har gått till. Lite i stil, med den existeranade tråden, fast vi är inte lika långt komna i ärendet.

Vi började med att lägga ett bud på objektet som var ca 80% av utgångspriset, mäklaren måttligt road av budet men han skulle framföra det. Han sa ganska direkt att de inte skulle acceptera, fine men det var det första budet överhuvudtaget på huset. Vi väntar, inget direkt svar varken från mäklare så vi kastar in ett nytt bud som är på 90% av utgångspriset.

Inte mycket händer vi har kontakt med mäklaren, kommer inte ihåg om vi la något mer bud här imellan, säljarna la iallafall inget motbud.

Vi får reda på att det skall vara en öppen visning på huset ytterligare en gång, vi åker dit för att kolla läget så att ingen mer vill bjuda på huset. Ett par dyker upp som ej är intreserade. Vi säger till mäklaren att "vill du ha huset sålt så får du det i morgon" om säljarna vill så att säga.

Säljarna kommer med ett motbud nu,
96% av utgångspriset, Vi accepterar.

Ytterligare lite tid går, eftersom säljarna skall prata med sin bank osv.
Pratar med mäklaren om han fått svar, men ena säljparten har inte hunnit prata med sin bank osv. Efter fler samtal till mäklaren så visar det sig att han har haft direktkontakt med den andra säljparten(sperarerat par) där den parten (som sitter i en bättre ekonomisk sits) säger att den inte vill sälja för mindre än 10% över utgångspriset.

Huset är inte värt mycket mer än vad vi har kommit "överens" om. Men ändå sätter sig ena säljaren sig emot ett avslut. Mäklaren börjar bli allmänt less på säljarna, ena parten framförallt de hade prisdiskussion från början.

What to do now?

Vi känner att mäklaren definitivt inte är sugen på att mjölka oss på pengar, och han förklarade klart och tydligt att de(säljarna ) gav ett motbud som vi (köparna ) accepterade direkt.

Allt känns så tråkigt, det börjar bli principsak och vi ligger väldigt nära smärtgränsen för vad vi anser huset är värt. Paret har pantbre på ca 92 % utgågnspriset
 
Redigerat:
Kommer det inte fler bud så lär de vika sig, de får välja vilket pris som det ska säljas för och t.o.m. vilka de ska sälja till, behöver inte ens vara de med högsta budet.
Mitt råd är att avvakta, kommer det in högre bud så är ju huset värt mer än vad ni bjöd, det är ju marknaden som bestämmer värdet på huset.
 
Kloka ord, Bezt.
 
Dra tillbaka ert bud till 80% igen... Så länge ingen annan är intresserad så kommer inget att hända.

Skicka dit några kompisar/föräldrar på visning, för att luska lite om mäklaren försöker pumpa er på pengar.

Vi började med ett bud på 75% av utgångspris, det tog en månad innan mäklaren ringde upp igen. Vi slutade på 83% av utgångspris.

Sen är det bara att vänta...
 
Vi har några teorier i dagsläget.

Eftersom paret separerar så vill ingen gå med förlust. Den ena parten verkar vara villig att gå med en liten förlust men inte den andra.
#1 Den ena parten har varit så sjukt otrogen så att den andre parten vill straffa den andre (som bor kvar )genom att inte acceptera köpeskillingen.
#2 Den ena parten är så sjukt korkad att den inte fattar vad huset ifråga är värt, så att mäklaren har svårt att disskutera pris med den parten. Dvs parten som höjde sitt "motbud" och endast har kontakt med i dagsläget "vettiga" parten.
#3 De har belånat huset över nocken och levt upp de pengarna vilket de nu i dagsläget inte får tillbaks, dvs vi vill inte betala för deras thailandsresor och 50"tv, som jag snart vill skall ingå i priset.

Vi får väl vara lite kyliga. Men det är tråkigt, vi vill ju sälja vår lägenhet också.
 
Är det här det enda huset Ni kan tänka Er att köpa?
Om jag fått ett motbud på 96% av utgångspriset som svar på mitt bud, accepterat budet och säljaren sen backar och höjer priset igen skulle jag göra som "Freddy kruger" säga att det bud som gäller är vårt eget, dvs 80% av utgångspriset och sen börja leta efter ett annat.
Det här är säkert inte sista strulet med dom här säljarna, dom kommer att fortsätta som dom börjat.
 
Is i magen, är det som gäller i alla affärer...:cool:
 
Håller med Jan-Å, om det ska strula så ska det vara till ett bra pris
 
Är det inte drömkåken ni bara inte kan leva utan skulle jag gå tillbaka till ursprungspriset. Sen snällt vänta. Tror inte problemet är budet utan att de två har problem mellan varandra. Slutet på månaden och räkningarna kanske hopar sig då ger sig den ena och säger sälj skiten.
 
Tycker förslaget att sänka sitt bud till 80% är klockrent, snacka om att stressa upp säljarna.
 
....eller också dra tillbaka budet helt och se vad som händer....
 
Om ni lägger er på 80% och väntar, kommer det bud ifrån nån annan så är mäklaren skyldig att meddela er...

Gillar de inte ert bud så kan de alltid bo kvar...
 
Ganska vettiga tips. Vi håller oss lugna en stund så får vi se vad som händer.

Man kanske skulle boka in en visning på ett annat hus med samma mäklare bara för skojs skull.

Tror inte de vill bo kvar i huset, ena parten har redan flyttat ut så just nu bor den med sämst ekonomi kvar i huset.
 
Freddy_kruger skrev:
Om ni lägger er på 80% och väntar, kommer det bud ifrån nån annan så är mäklaren skyldig att meddela er...

Gillar de inte ert bud så kan de alltid bo kvar...
Förvisso kanske mäklaren är skyldig att meddela att det kommer bud men säljaren har ju möjlighet att snabbt nappa på ett annat bud som kommer in. Låt säga att det dyker upp en ny köpare som lägger 95% av utgångspriset så kanske säljarna just då väljer att helt enkelt acceptera det utan att vilja fråga den första budgivaren för att få ett snabbt avslut.

Att budet nu ligger på 96% är ju dock ett "trumf" för säljarna då detta kan förmedlas till eventuella nya spekulanter. Av den anledningen skulle jag förmedla att "vårt bud på 96% gäller fram till fredag" sedan gäller det inte längre. Detta bör sätta fart på säljarna, tror jag.
 
Freddy_kruger skrev:
Om ni lägger er på 80% och väntar, kommer det bud ifrån nån annan så är mäklaren skyldig att meddela er...

Gillar de inte ert bud så kan de alltid bo kvar...
Det är mycket mäklare är skyldiga att göra men inte gör.

Detta med att mäklaren inte ens berättar om bud under utgångspriset för säljaren är nog inte helt ovanligt. Kompis som råkat ut för det. Han ringde till slut säljaren direkt och köpte till 80% av utgångspriset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.