S Sven Thomas Jansson skrev:
De besiktigade alltså inte det som var felaktigt?

I vårt hus var vinden full av byggnadsrester efter byggnationen - det tog en dag att tömma för 2 personer.

Man hade bytt ut kutterspån mot Gullfiber mellan 2 takstolar och lite annat.

Att upptäcka att man hade målat golvet i tvättstugan med vattenlöslig färg var heller inte så kul.

Nej, det jag har sett av besiktigade hus gör att jag hellre föredrar ett lägre pris än en värdelös besiktning,,,,,

Nä attans nog så var just de två sakerna inte besiktigade...
 
EDIT: Nu har mäklaren kompletterat med besiktningsprotokoll på det aktuella huset så nu behöver jag inte fundera mer på saken :)
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Observera att de här sdäljarbesiktningarna bör man ta med en stor nypa salt.

Bes. företaget är beroende av att mäklaren rekommenderar dem åt sina säljare. Det ger ett motstånd mot att skriva något som försvårar försäljningen. Även en bra och seriös bes. man kommer att påverkas av beroendeställningen. Är det en mindre seriös bes. man så man protokollet vara ett rent beställningsjobb.

Observera att i de flesta fall är bes. mannen inte ansvarig för vad som står i protokollet, mot dig som köpare. Ansvaret ligger mot säljaren, det är säljare och bes. företag som har ett avtal.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Observera att de här sdäljarbesiktningarna bör man ta med en stor nypa salt.

Bes. företaget är beroende av att mäklaren rekommenderar dem åt sina säljare. Det ger ett motstånd mot att skriva något som försvårar försäljningen. Även en bra och seriös bes. man kommer att påverkas av beroendeställningen. Är det en mindre seriös bes. man så man protokollet vara ett rent beställningsjobb.

Observera att i de flesta fall är bes. mannen inte ansvarig för vad som står i protokollet, mot dig som köpare. Ansvaret ligger mot säljaren, det är säljare och bes. företag som har ett avtal.
Ah, tack för den infon, det hade jag ingen aning om. Även om jag lyckats snappa upp att det är givet att göra en egen besiktning oavsett om säljaren redan gjort en.
 
Det finns två problem med en säljarbesiktning.
- Besikningsmannen på uppdrag av säljaren med syftet att göra huset mer lättsålt. Även om vederbörande ska vara opartisk så finns det alltid en risk/misstanke att fel förminskas eller ignoreras.
- Vid en eventuell tvist har man som köpare ingen affärsrelation/avtal med besikningsmannen så det kan vara svårt att ställa vederbörande till svars för de fel och brister man hittar som borde har funnits med i protokollet.

Sen är det alltid bra att få en first-opinion så man har ett hum om vad man tänker köpa. Men man ska inte gå i fällan att låta säljarbesikningen ersätta den egna besiktningen.

Dock finns det bättre och sämre säljarbesiktingar. Det som t ex Svensk Fastighetsförmedling kallar 'Varudeklarerat' och andra lösningar där man 'köper in sig' på säljarens besiktning och får en genomgång på plats av protokollet med besikningsmannen kan vara en lösning som funkar beroende på förutsättningarna.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.