H HEM2121 skrev:
De har väl löst med att äga olika andelar i huset. Sen ska man skriva papper så att är klart juridiskt.
Vilka menar du äger olika andelar i huset? (knappast TS)
 
Stort tack för alla svar och engagemang! Det verkar svårt att få till detta på något smidigt sätt. Det hör ju till saken att vi bara ska jobba Max 15 år till så det kan bli svårt att betala av om vi skulle låna hela summan.
Jag ska kontakta en jurist och se vad de rekommenderar.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Ett hus för 1.5 miljoner är inte jättemycket-om ni inte har minimala inkomster. Det är inte kul att betala ränta för ett hus, om man väl har kontanterna på banken. Men i er ålder hade jag ändå passat på att låna så mycket ni kan-till en ränta ni klarar av att betala även när ni är pensionärer och utan att behöva nagga på livskvaliteten. Har hört många ekonomiska rådgivare i mina dagar som rekommenderat att inte amortera bort hela lånet till den dagen man blir pensionär-om man inte redan har en ansenlig summa pengar på banken också. Detta pga när man väl blir pensionär så är det få banker som beviljar bolån-trots att huset är obelånat. Många får ofta vända sig till ofördelaktiga pensionärslån (glömt bort vad det heter) för att få loss pengar att kunna lägga om taket eller byta värmepump eller vad det nu kan vara ett hus behöver. Nu är ni 50, och kommer inte ha några problem att låna. Jag hade tagit lånet som behövs för bostaden, och sen börjat spara lite tillsammans (förutom den lagstadgade amorteringen) för att ha en gemensam framtida buffert, att kunna ha till att lägga om tak eller vad det nu jag vara (där ska du inte använda dina pengar). Det blir ju en handpenning på 225k, där ni kan skriva en revers på hennes del att betala till dig den dagen huset säljs av någon anledning. Det är lite surt att betala ränta när man har pengarna, men man får se det som en premie att betala för att kunna ha pengar tillgängligt när man är pensionär-när banken inte längre lånar en pengar. Det är så jag och min man kommer göra.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Dvs-det finns flertalet ekonomiska rådgivare som rekommenderar att istället för att amortera av det sista på huset, så ska man lägga undan de pengarna på ett konto så man kan ha när man blir pensionär-om man inte redan har en pensionä sbuffert.
M Mariaferm79 skrev:
Ett hus för 1.5 miljoner är inte jättemycket-om ni inte har minimala inkomster. Det är inte kul att betala ränta för ett hus, om man väl har kontanterna på banken. Men i er ålder hade jag ändå passat på att låna så mycket ni kan-till en ränta ni klarar av att betala även när ni är pensionärer och utan att behöva nagga på livskvaliteten. Har hört många ekonomiska rådgivare i mina dagar som rekommenderat att inte amortera bort hela lånet till den dagen man blir pensionär-om man inte redan har en ansenlig summa pengar på banken också. Detta pga när man väl blir pensionär så är det få banker som beviljar bolån-trots att huset är obelånat. Många får ofta vända sig till ofördelaktiga pensionärslån (glömt bort vad det heter) för att få loss pengar att kunna lägga om taket eller byta värmepump eller vad det nu kan vara ett hus behöver. Nu är ni 50, och kommer inte ha några problem att låna. Jag hade tagit lånet som behövs för bostaden, och sen börjat spara lite tillsammans (förutom den lagstadgade amorteringen) för att ha en gemensam framtida buffert, att kunna ha till att lägga om tak eller vad det nu jag vara (där ska du inte använda dina pengar). Det blir ju en handpenning på 225k, där ni kan skriva en revers på hennes del att betala till dig den dagen huset säljs av någon anledning. Det är lite surt att betala ränta när man har pengarna, men man får se det som en premie att betala för att kunna ha pengar tillgängligt när man är pensionär-när banken inte längre lånar en pengar. Det är så jag och min man kommer göra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
F fribygg skrev:
Vilka menar du äger olika andelar i huset? (knappast TS)
TS skrev det i ett av sina inlägg.
 
Jag tycker inte att man ska överdriva hur svårt det här är. Sambolagen är dispositiv, man kan alltså själv skriva ett avtal mellan sig som gäller före lagen. Det finns gott om gratismallar för det.

Vad gäller köpeskillingen låter det som om båda har råd att äga halva huset var. Då tycker jag man ska göra det. TS kan då gå in med egna pengar (säg 500 tkr) varav sambon lånar hälften mot revers. Sen har man ett gemensamt banklån på 1 Mkr.

Det finns absolut flera sätt, men krångla inte till det för mycket.
 
  • Gilla
pappel och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
TS skrev det i ett av sina inlägg.
Det har jag helt missat, kan du uppdatera mig i vilket?
 
Kolla noga upp vad som händer vis en separation när ni fixat ett gemensamt boende. Då delas hela bostadens värde oavsett vem som betalat mest upp lika. Då är hälften av dina pengar den andres.
 
  • Gilla
SirMayo och 1 till
  • Laddar…
Lilllis Westlund
J Johansson1234 skrev:
Behöver lite tips nu. Vi är båda drygt 50 och har två vuxna barn var. Min partner bor i hyresrätt och har inga sparade pengar alls.Jag har ett friköpt hus som är värt runt 1 miljon.
Nu vill vi ha ett gemensamt hem som vi båda äger, det kommer nog att kosta runt 1,5 mnkr.
Men hur löser man det praktiskt? Hade vi varit yngre med många år kvar att jobba hade jag kunnat tänka mig att vi helt enkelt gifte oss och delade på allt. Vi skulle ju ha tid att bygga upp ett gemensamt sparande. I nuläget vill jag dock ha kvar mina tillgångar och att mina barn ska ärva mig.
Men hur gör vi nu? Vad blir enklast och mest rätt? Vi vill ha ett hem där vi båda är ägare och har samma rättigheter och skyldigheter
Jag och min sambo oxå 50-årsåldern med barn på varsitt håll köpte hus för 3 år sen. Vi löste det med ett juridiskt skuldebrev till min sambo då jag gick in med kontantinsatsen. Hans skuld blev då hälften av kontantinsatsen. Sen har vi ett gemensamt konto (utöver våra egna) där vi lägger in samma summa varje månad för att betala huslån, räkningar och omkostnader vi har gemensamt för hus/hem. Övriga kostnader som mat/bensin mm blir lite så där emellan. Därutöver har vi även ett samboavtal.
 
  • Gilla
Revs och 2 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Kolla noga upp vad som händer vis en separation när ni fixat ett gemensamt boende. Då delas hela bostadens värde oavsett vem som betalat mest upp lika. Då är hälften av dina pengar den andres.
Om man inte har samboavtal anses bostaden vara samboegendom och nettovärdet på den ska ingå i en bodelning vid separation/dödsfall. Man kan skriva samboavtal för att få en annan fördelning.
Sparpengar som tillhör någon av parterna är inte samboegendom och ingår inte i bodelning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Lilllis Westlund Lilllis Westlund skrev:
Jag och min sambo oxå 50-årsåldern med barn på varsitt håll köpte hus för 3 år sen. Vi löste det med ett juridiskt skuldebrev till min sambo då jag gick in med kontantinsatsen. Hans skuld blev då hälften av kontantinsatsen. Sen har vi ett gemensamt konto (utöver våra egna) där vi lägger in samma summa varje månad för att betala huslån, räkningar och omkostnader vi har gemensamt för hus/hem. Övriga kostnader som mat/bensin mm blir lite så där emellan. Därutöver har vi även ett samboavtal.
Kontrollera med er bank att inte dödsboet får möjlighet att lyfta hela summan från ert gemensamma konto. Hände mig nyligen. Min syster och jag hade ett gemensamt konto och en dag fick jag ett brev hem att kontot var avslutat och hela summan flyttat till min systers dödsbo. Tursamt har vi god kontakt och jag fick åter min del av dödsboet.Jag pratade med banken och det stred inte mot deras regler. Banken var SBAB.
 
I
J Johansson1234 skrev:
Behöver lite tips nu. Vi är båda drygt 50 och har två vuxna barn var. Min partner bor i hyresrätt och har inga sparade pengar alls.Jag har ett friköpt hus som är värt runt 1 miljon.
Nu vill vi ha ett gemensamt hem som vi båda äger, det kommer nog att kosta runt 1,5 mnkr.
Men hur löser man det praktiskt? Hade vi varit yngre med många år kvar att jobba hade jag kunnat tänka mig att vi helt enkelt gifte oss och delade på allt. Vi skulle ju ha tid att bygga upp ett gemensamt sparande. I nuläget vill jag dock ha kvar mina tillgångar och att mina barn ska ärva mig.
Men hur gör vi nu? Vad blir enklast och mest rätt? Vi vill ha ett hem där vi båda är ägare och har samma rättigheter och skyldigheter
Vi hade exakt samma sits, jag utan sparande eller ägande.
Vi gjorde så att vi står båda som delägare jämt ut men sambon har betalat allt som hade med köpet att göra.
Vi har ju dock lagt upp det så att vid försäljning eller separation eller dylikt så ska hon få tillbaka sina pengar innan vi delar lika på det utöver
 
  • Gilla
Johansson1234
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det inte tillräckligt för TS att köpa fastigheten tillsammans med sambon, äga lika stor del och ha lika stora lån menar du?
Om ägarförhållandet är 50/50 och att man har lika stora lån så är man säker.

Men i detta fall så är det en person med kapital och en person utan kapital, det betyder att en person lånar för att köpa sin del och den andra använder sitt kapital för att köpa sin del. Vid en separation eller vid ett dödsfall går sambolagen in och reglerar vem som äger vad, den som har ett lån får då göra avdrag för sitt lån och sedan delas resten lika.

Exempel:

Man köper ett hus för 4 miljoner, ena parten sätter in 2 miljoner från sitt kapital, den andra personen lånar två miljoner. Vid en separation eller vid dödsfall så får den personen som tagit ett lån göra avdrag för detta från det gemensamma boendets värde. Kvar av husets värde är 2 miljoner som då ska delas lika. Det betyder att den som satt in 2 miljoner förlorar en miljon och den som lånade 2 miljoner har nu rätt till en miljon av huset.

Genom att skriva ett samboavtal med skuldrevers hos en familjejurist kan denna snedfördelning vid separation/dödsfall lätt regleras.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
I Björn Löfgren skrev:
Vi hade exakt samma sits, jag utan sparande eller ägande.
Vi gjorde så att vi står båda som delägare jämt ut men sambon har betalat allt som hade med köpet att göra.
Vi har ju dock lagt upp det så att vid försäljning eller separation eller dylikt så ska hon få tillbaka sina pengar innan vi delar lika på det utöver
Det låter som en bra lösning
Det känns ju onödigt att låna om vi inte behöver det, men vi måste ju båda känna att det är vårt hus.
Vad skrev ni för dokument?
 
I Ingmar Albinson skrev:
Om ägarförhållandet är 50/50 och att man har lika stora lån så är man säker.
Behovet av jurist och samboavtal minskar eller bortfaller såvitt jag förstår, det blir enklare.

Det finns ju ingen garanti att det nya huset ökar i värde, men historiskt har det väl ofta varit en god affär att låna och köpa en kåk till och för sambon är det ju en tydlig möjlighet att börja amortera och därmed bygga kapital.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.