Alko skrev:
Till syvende och sist pratar vi ju om två olika saker - radonhalten är det relevanta ur hälsosynpunkt, ligger man under gränsvärdet spelar det väl ingen roll om det är blåbetong eller tegel i stommen? /A
Fel. Blåbetong avger gammastrålning som man annars inte utsätts för i samma doser. Personligen drog jag mig ur ett köp av blåbetonghus just pga den anledningen. Jag ringde runt till olika personer på bla SSM och fick dessutom hemnumret till personen som basade för den enda svenska studien som gjorts på sambandet mellan barnleukemi och blåbetong. Han är pensionär idag och var väldigt tillmötesgående. Man kan väl säga att de hamnade i det statisktiska bruset, dvs med statisktiska felmarginaler inräknade så kunde man inte riktigt säga varken bu eller bä. Men att gå ut och larma och skapa fullständig panik fanns inga belägg för.

EN studie som inte kunde se någon samband, men inte heller dementera. Och ingen annan kunde ge mig ett rakt svar utan skruvade sig. Det var tillräckligt för att jag inte skulle sätta mig i ett blåbetonghus med min 1-åring. Kanske löjligt enligt många, men om något sådant händer med min grabb så VET jag att det åtminstone inte har med vårt boende att göra.
 
Tackar alla för svaren, om nån är intresserad kan jag säga vi drog oss ur.... Men mest för att vi velade så mycket fram och tillbaks.
Sen var det nåra saker till som behövde omsorg på utsidan av huset.
Så vi tog beslutet att inte buda.

Lägga 2millar på nåt som man inte känner sig hundra på vore j*vligt dumt!
Hoppas den som vinner budgivningen blir nöjd :)....
 
bonkeman skrev:
Fel. Blåbetong avger gammastrålning som man annars inte utsätts för i samma doser. Personligen drog jag mig ur ett köp av blåbetonghus just pga den anledningen. Jag ringde runt till olika personer på bla SSM och fick dessutom hemnumret till personen som basade för den enda svenska studien som gjorts på sambandet mellan barnleukemi och blåbetong. Han är pensionär idag och var väldigt tillmötesgående. Man kan väl säga att de hamnade i det statisktiska bruset, dvs med statisktiska felmarginaler inräknade så kunde man inte riktigt säga varken bu eller bä. Men att gå ut och larma och skapa fullständig panik fanns inga belägg för.

EN studie som inte kunde se någon samband, men inte heller dementera. Och ingen annan kunde ge mig ett rakt svar utan skruvade sig. Det var tillräckligt för att jag inte skulle sätta mig i ett blåbetonghus med min 1-åring. Kanske löjligt enligt många, men om något sådant händer med min grabb så VET jag att det åtminstone inte har med vårt boende att göra.
Men är det inte så att det är samma radioaktiva sönderfall som ger upphov till gammastrålningen som till radongasen. I blåbetongen har man använt uranhaltigt skiffer som fyllnadsmaterial och det är sönderfallet av uranet som ger upphov till gammastrålningen och radongasen. Dock kan man ju "vädra ut" radonet något som är omöjligt med gammastrålningen som alltid kommer att finnas där så länge man har kvar uranhaltig blåbetong i huset, men de hänger definitivt ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.