Kan väl tillägga att det går att låna till hela beloppet, även om det inte lånas på fastigheten. Då får man dock räkna med högre ränta på delen över 85%. Många snöar in sig på de nya reglerna ang 15% i kontantinsats. Menar dock inte att man självklart ska låna hela summan, kontantinsats är alltid bra, vare sig det är 15% eller 5%.

Vi köpte hus med rätt låga inkomster och har klarat oss bra. Råder er dock att göra en ordentlig kalkyl över era utgifter och inte stirra er blinda på mäklarens driftskostnader.
 
Det där med driftkostnader ska man absolut inte lita på. Vi köpte vårt hus och eftersom vi inte visste så mycket om hus över huvudtaget gick vi på det som mäklaren uppgav i beskrivningen. Det är bara en riktlinje på vad just den familjen hade för el och vatten konsumtion. Vi är 2 vuxna och 2 tonåringar och vår drift är 3 dubbelt mot vad som uppgavs. Sedan kollade jag med vattenfall och det visade sig att dom ljög bort 1/3 av summan i beskrivningen.
Bankerna är väldigt restriktiva och ställer högre krav än för 1-2 år sedan. Vissa kräver inte 15 % men man får ju ta topplån med betydligt högre ränta än bottenlån. Så med andra ord kan du ordna bolån får du också räkna med större bokostnader. Känner många som jobbar på olika stora banker och dom gör kalkyl på att man ska klara en ränta på ca 7%. I dagens läge är det inte lätt. Många kreditupplysningar är inte heller så attraktiv så undersök innan du ansöker om lånelöftet hos den bank du väljer. Men man får ta och önska lycka till.
 
En trist sak med billiga hus är ju ofta höga driftskostnader. Med dagens energipriser så lönar sig en tilläggsisolering ganska snart. Frågan är som någon redan påpekat: Har ni tid (och ork) att sätta igång med ett gammalt hus?
 
Man ska aldrig lita på några uppgifter när man köper hus utan att själv ha verifierat att de stämmer. Oavsett vilken inkomst man har så kan man bara lita på sin egen bedömning om amortering, driftskostnaden, räntekostnader och om hur det kommer att förändras i framtiden och utifrån det bestämma om man har råd att köpa huset.
 
Och glöm inte underhållskostnaden - dvs kostnaderna för att göra de löpande reparationer som behövs - för huset, den finns aldrig med i mäklarkalkylerna. Även om ni gör nästan allt arbete själv så är byggmaterial inte gratis.
 
Varken Handelsbanken eller Nordea såg studiestöd som en inkomst när jag och sambon höll på att kolla lån, men sätt er ner och räkna ihop en hushållskalkyl som ni tar med er till banken. Var utförliga i kalkylen och var beredda på att förklara posterna.

Kostar ju inget att gå till banken för ett möte, så bättre chansa än att vara negativ och säga "vi får ändå inget lån" ;)
 
Som andra sagt så se till att ni har en buffert på åtminstone 50 000 för oförutsedda utgifter. Gällande att barn kostar mycket så tycker inte jag ni behöver oroa er så mycket för det. Det som kostar är dels att man får behov av större boende vilket ni ju redan kommer ha. Sedan så kostar det mycket i förlorad inkomst men eftersom att era inkomster redan är låga så kommer ni inte upp i maxbeloppet så det blir inte så stora inkomstbortfall (fast om man lever på marginalen så känns ju såklart varje tusenlapp). Barnkläder och prylar kan man hitta jättebilligt på blocket och tradera. T.o.m. så att man kan köpa något för 100 kr använda det tills barnet växt ur det och sedan sälja för 150 kr.

När vår dotter föddes så startade min sambo eget (d.v.s. 0 kr inkomst under de första månaderna) så vi levde på min föräldrapenning (kommer inte ihåg hur mycket det var, men det var max vad man kan få). Vi hade lån på 1 miljon och avgift på 2300 kr och vi klarade oss finfint. Kunde t.o.m. lägga undan 2000 kr i månaden.

Banker bedömer väldigt olika om vad som är inkomst, så kolla runt bland olika. Vi ville flytta lånet på 1 miljon under min föräldraledighet (när min sambos verksamhet hade kommit igång och han hade en stabil inkomst). Av en bank så fick jag svar att min sambos inkomst räknades som 0 de första 3 åren och gällande mig så räknade de på min föräldrapenning och inte på min lön. Så där hade min sambo fått skriva över sin del av lägenheten på mig och sedan skulle vi behövt vänta tills jag började jobba. 1 månad senare kom vi på att vi ville ha hus och sökte lånelöften och hade inga problem att få låna 4 miljoner då den banken räknade på min lön och gjorde en bedömning av min sambos företag som stabilt. Så olika banker kan göra väldigt olika bedömningar på samma underlag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.