G guggen skrev:
Man la klinker på väggar o golv för 80 år sen!
Och ja, på träbjälklag med en betongsula på.
Ja, men inte så ofta i privatbostäder va?
 
Lars Melin Lars Melin skrev:
Ja, men inte så ofta i privatbostäder va?
Jo. I städerna, överallt.
 
G guggen skrev:
Jo. I städerna, överallt.
Nja, säker på det?
Har jobbat på många stambyten i gamla hus, har aldrig varit träbjälklag.
Däremot klinker i bruk på konstruktionsbtg.
 
Lars Melin Lars Melin skrev:
Nja, säker på det?
Har jobbat på många stambyten i gamla hus, har aldrig varit träbjälklag.
Däremot klinker i bruk på konstruktionsbtg.
Ja. På bättre hus på 40 talet gjorde man sådana badrum.
Du har alltså aldrig gjorde ett stambyte i ett gammalt hus med träbjäklag? En stor del av äldre hus är reviterade trähus med träbjälklag eller teglade hus med träbjälklag. Har själv haft flera sådana badrum, väl fungerande efter nästan 80 år.
Hur tror du annars man gjorde badrum i dessa hus?
 
G guggen skrev:
Ja. På bättre hus på 40 talet gjorde man sådana badrum.
Du har alltså aldrig gjorde ett stambyte i ett gammalt hus med träbjäklag? En stor del av äldre hus är reviterade trähus med träbjälklag eller teglade hus med träbjälklag. Har själv haft flera sådana badrum, väl fungerande efter nästan 80 år.
Hur tror du annars man gjorde badrum i dessa hus?
Jo, men det blir ju nån form av btg-bjälklag
 
Lars Melin Lars Melin skrev:
Jo, men det blir ju nån form av btg-bjälklag
Ehh.
Jag skrev att man ofta gjöt en tunn betongmatta ovan bjälklaget det gör många fortfarande. Eller idag har man kanske andrma material o kör 20mm flytbetong istället för 5cm ren betong.
 
G guggen skrev:
Ehh.
Jag skrev att man ofta gjöt en tunn betongmatta ovan bjälklaget det gör många fortfarande. Eller idag har man kanske andrma material o kör 20mm flytbetong istället för 5cm ren betong.
Vi pratar om olika saker!
God jul
 
Lars Melin Lars Melin skrev:
Vi pratar om olika saker!
God jul
Till slit blev du mållös. Härligt. Då kan vi återgå till tråden och 35 årig byggstandard.
 
Lars Melin Lars Melin skrev:
Asså, han pratar om för 100 år sen...
Läs inlägget.

Vart ska jag börja?
La man ens klinker på träbjälklag för 35 år sen? Osäker på det.
Har ju tillkommit MASSOR med regler och bestämmelser sen dess fram till idag.
Så ja, det är en stor skillnad mot för 35 år sen
Detta skrev du
(Jo man begår ett stort fel om man renoverar till en standard som gällde för 35 år sen, säger väl sig självt.) Vad menar du med standard? Dom flätas tänker nog inte på vad det är för bärande konstruktion under golvet som en standard, eller vad det är för tätskikt . Och mer än häften av tätskikten som används idag är läker. Du menade bygg konstruktioner när du skriver standard om jag nu förstår dig rätt??


regler och bestämmelser säger inte nå om att konstruktionen är bättre idag än vad den var då för 35 år sen. Men om du visar mig någon statistisk på det så kan jag tro dig. Men inte att du kommer med påstående som du inte har nå belägg för. Jag ser fram emot att se den statistik du har.
 
G guggen skrev:
Till slit blev du mållös. Härligt. Då kan vi återgå till tråden och 35 årig byggstandard.
Nejdå, du pratar bara en sak och jag en annan
 
Lars Melin Lars Melin skrev:
Nejdå, du pratar bara en sak och jag en annan
Kan du specificera?
Du skrev att man inte gjorde badrum förr 35+ år sedan på träbjälklag. Vilket är fel.
Så kan du förklara vad du menar för alla oss som följer tråden på detta forum?
 
Bjor Bjor skrev:
Detta skrev du
(Jo man begår ett stort fel om man renoverar till en standard som gällde för 35 år sen, säger väl sig självt.) Vad menar du med standard? Dom flätas tänker nog inte på vad det är för bärande konstruktion under golvet som en standard, eller vad det är för tätskikt . Och mer än häften av tätskikten som används idag är läker. Du menade bygg konstruktioner när du skriver standard om jag nu förstår dig rätt??


regler och bestämmelser säger inte nå om att konstruktionen är bättre idag än vad den var då för 35 år sen. Men om du visar mig någon statistisk på det så kan jag tro dig. Men inte att du kommer med påstående som du inte har nå belägg för. Jag ser fram emot att se den statistik du har.
Med standard menar jag såklart hela sättet att bygga på med alla olika sätt och byggmtrl. Vad menar du själv?

Behöver ingen statistik för det, säger sig självt att grejerna idag är bättre. Utvecklingen går framåt vettu

Däremot är jag nyfiken på ditt påstående att 50% av alla tätskikt läcker. Helt taget ur luften.
 
G guggen skrev:
Då kan vi återgå till tråden
Det hade varit toppen! (y)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Kan du specificera?
Du skrev att man inte gjorde badrum förr 35+ år sedan på träbjälklag. Vilket är fel.
Så kan du förklara vad du menar för alla oss som följer tråden på detta forum?
Vi kan ta dessa frågor i en separat tråd om du vill, dumt att sabba mer för TS här.
God jul o PÖSS påre
 
Lars Melin Lars Melin skrev:
Däremot är jag nyfiken på ditt påstående att 50% av alla tätskikt läcker. Helt taget ur luften.
Har jag inte skrivit. Bara korrigerat dit påstående kring att man inte la klinker i äldre badrum med träbjälklag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.