Hej allihopa!
Härlig respons och tack för svaren. Att använda ord som "svartjobb" och "kräva kompensation" är vad jag förstår inte riktigt rätt och det var inte riktigt så jag menade när jag skrev.

Har iallafall pratat med försäkringsbolaget som säger att om det blir en skada som beror på att arbetet ej är fackmannamässigt gjort så höjs självrisken från 3000 kr till 10000 kr.
Detta har vi nu skrivit in som ett tilägg i köpeavtalet. Så att om något sker som föräkringsbolaget anser bero på att arbetet ej är fackmannamässigt så står säljaren för den förhöjda självrisken (7000 kr).

Låter det ok, tycker ni?
 
larsaredknapp skrev:
Så att om något sker som föräkringsbolaget anser bero på att arbetet ej är fackmannamässigt så står säljaren för den förhöjda självrisken (7000 kr).

Låter det ok, tycker ni?
I all evighet framöver, eller.... Då har du fått en mycket bättre garanti än du kan få från en firma... ;-)
 
anis16 skrev:
I all evighet framöver, eller.... Då har du fått en mycket bättre garanti än du kan få från en firma... ;-)
Tyvärr så slängde dom in en 10-års gräns i sista stund :mad: !
 
Det där med förhöjd självrisk kör inte alla bolag med (visste inte att något gjorde det längre). Det är vanligare att de överhudutaget inte befattar sig med skadan om det inte är fackmannamässigt.
 
larsaredknapp skrev:
Hej allihopa!
Härlig respons och tack för svaren. Att använda ord som "svartjobb" och "kräva kompensation" är vad jag förstår inte riktigt rätt och det var inte riktigt så jag menade när jag skrev.

Har iallafall pratat med försäkringsbolaget som säger att om det blir en skada som beror på att arbetet ej är fackmannamässigt gjort så höjs självrisken från 3000 kr till 10000 kr.
Detta har vi nu skrivit in som ett tilägg i köpeavtalet. Så att om något sker som föräkringsbolaget anser bero på att arbetet ej är fackmannamässigt så står säljaren för den förhöjda självrisken (7000 kr).

Låter det ok, tycker ni?
OK är väl det minsta. Det var ju nästan ett löjligt bra avtal. Eller så är säljaren väldigt säker på sig själv.
 
Efter att jag köp ett hus därbarrum1 var byggt avv bBV behörig firma med paper o allt - vattenskada efter 2 år - sen byggde vi två badrum till och VILKET sjå att få dessa BBV killar att bygga okej, alltså inte BRA utan OK!

Jag skulle hellre köa ett hus där en kille byggt själ men då skulle jag be om foton och att han berättat hur det är byggt? Har ahan intallerat golvbrunn enligt monteringsanvsisning, som finns kvar? Kolla upp psaker o be säljaren förklara. Han har kanske stenkoll och bygger man själv åt sig själv gissar jag att man är ganska noga.
 
larsaredknapp skrev:
Hej allihopa!
Härlig respons och tack för svaren. Att använda ord som "svartjobb" och "kräva kompensation" är vad jag förstår inte riktigt rätt och det var inte riktigt så jag menade när jag skrev.

Har iallafall pratat med försäkringsbolaget som säger att om det blir en skada som beror på att arbetet ej är fackmannamässigt gjort så höjs självrisken från 3000 kr till 10000 kr.
Detta har vi nu skrivit in som ett tilägg i köpeavtalet. Så att om något sker som föräkringsbolaget anser bero på att arbetet ej är fackmannamässigt så står säljaren för den förhöjda självrisken (7000 kr).

Låter det ok, tycker ni?
¨

OJ vad är det för bolag? Jag har i en evighet försökt få dert på papper från IF att om man har ett korrekt BBV intyg så skall försäkringen gälla, med de är snabba att svara "sjä'lvklart!" i telefonen sen när det kommer till kritan så.......

jag hoppas du fått det på print. Efter mycket om o men så fick jag ett papper från IF som intygar att om man anlitat en behörig BBV firma så har man handlat i god tro och kan int eson försäkringstagare ställas ansvarig för ev fel då man som icke fackman int eförvväntas kunna.........
 
Det här med badrum är tydligen en het potatis, som jag sade tidigare så hade jag utfört det mesta själv i min gammla 20 tals villa. Glömde bort att nämna att jag även fotograferar allt steg för steg så att man kan se alla fel o brister i efterhand. Svart jobb är en sak, folk som utför själva jobbet i våtutrymmet själva är en annan sak. I det senare fallet så tror jag att man då är extra nogrann. Det hela är väldigt intressant, ta tex en bil du får renovera det mesta på bilen som tex bromsar styrleder etc, du får även bygga om en hel bil, bara den går igenom sv-bilprovning så är allt frid o fröjd ut å tuta å köra i 150km/h.
Det är egentligen märkligt att staten tillåter hemma fixare att hålla på med bilar, det är nog mera av en lång tradition av hemma mekande när det gäller bilar, staten ser igenom fingrarna, för jag har aldrig hört talas om att f-bolaget kräver in en verkstads nota efter tex en påkörning.
I ett land som Japan så förekommer det i princip inga hemma fixare, det utförs av en hantverkare. Min Japanska kolega undrade över varför vi håller på o fixar så mycket själva. När det finns hantverkare. Det samma gäller för bilarna.
 
Rogmaa skrev:
I ett land som Japan så förekommer det i princip inga hemma fixare, det utförs av en hantverkare. Min Japanska kolega undrade över varför vi håller på o fixar så mycket själva. När det finns hantverkare. Det samma gäller för bilarna.
finns ju en rätt lågisk förklaring
och att de är så mycke dyrare här..

hade aldrig lyft ett verktyg om jag hade haft råd o låtabli...
 
Kanske är japanska hantverkare trevliga, noggrana och lätta att ha att göra med?:cool:

Eller så ommer din japanska vän från storstaden, underar hur det ser ut på landsbygden i det landet. I sverige är vi väl till 99% fortfarande självägande bönder där bra karl reder sig självt i sinnet... :)
 
Japaner är ärliga, noggranna och effektiva. Få svenskar klarar av deras arbetstakt och moral. Se på tågen som jämförelse vad har vi? X2000 som är över 10 år gamla medans de har riktiga snabbtåg. I jämförelse med Japan är Sverige ett U-land.

Sorry för OffT.
 
Det man kan undra är varför säljaren "nyligen" gjort om badrummen. Var det bara för att få upp priset vid försäljning? Hur noga har han då varit med de delar som inte syns? Jämfört med om han hade byggt för att själv bo där i ett antal år...

Har han specat vad renoveringen inneburit? När vi flyttade in i vårt hus var ena badrummet relativt "nyrenoverat" (4 år tidigare), men nu när vi rivit det upptäckte vi att "renoveringen" troligen endast bestod i att sätta upp 6mm gips + kakel på tidigare våtrumstapet. Visst någon typ av renovering var det väl, men all rördragning t.ex. är troligen 10 år äldre...
 
Dublin skrev:
Det man kan undra är varför säljaren "nyligen" gjort om badrummen. Var det bara för att få upp priset vid försäljning? Hur noga har han då varit med de delar som inte syns? Jämfört med om han hade byggt för att själv bo där i ett antal år...

Har han specat vad renoveringen inneburit? När vi flyttade in i vårt hus var ena badrummet relativt "nyrenoverat" (4 år tidigare), men nu när vi rivit det upptäckte vi att "renoveringen" troligen endast bestod i att sätta upp 6mm gips + kakel på tidigare våtrumstapet. Visst någon typ av renovering var det väl, men all rördragning t.ex. är troligen 10 år äldre...
Hej nu så har jag inte läst inläggen på ett par dagar igen. Det här med badrum rör tydligen upp många känslor. För att inte tala om alla fuskjobb säkert så har många utförts av godkända hantverkare med F-skatte bevis. Tyvärr så kan man nog inte bara lämna bort ett jobb till en hantverkare utan att själv holla koll på vad som händer under tex ombyggnationen av ett badrum:D.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.