Kolla kostnaden även med din bank - möjligtvis blir detta billigare än att gå vida mäklare. Dessutom har jag själv större förtroende för bankjurister än för mäklarkåren ;).
 
Ja du Musse Pigg, eller hur det nu var. Svårt ändå att veta om man gör rätt och jag hoppas att allt går bra. Annars kan du få köpa det om du är bostadslös, familjen kan få plats i källaren.

Nu när s-föräldrarna har fixat en hyresrätt så kommer reavinsten att bli ännu större, men det är ju deras pengar och det är de som betalar skatt. Om vi lånar några hundra tusen mer blir inte månadskostnaden så överhängande ändå. Men det är ju alltid trevligt att låna mindre eller låta pengarna gå till renovering eller ombyggnad.

Ska till Handelsbanken på onsdag och Föreningssparbanken på tordag. Vi har ju även mäklarkontakten från husvärderingen. Men det känns som svärisarna är i behov av största hjälpen för skatteplanering. Den kanske kostar pengar ;D

Al
 
aljan skrev:
Vi har velat fram och tillbaka angående köpet och resonerar så här: Det är inte vårt drömhus, men det känns otroligt dumt att inte ge det en chans. Sambon vill mer än jag och jag tycker att jag ändå måste försöka.
Al
Om det inte hade varit dina svärföräldrar, utan några helt främmande människor, som sålt huset och begärt 1,7 milj. hade du köpt det då??

Om svaret är ja, slå till och köp.

Om svaret är nej, använd då ditt sunda förnuft och säg NEJ nu!!

Håller med Calle, känns osmakligt med svärföräldrar som både vill göra försäljningen lätt för sig, maxa den egna vinsten, skatteplanera och dessutom förväntar sig tacksamhet för det "generösa" erbjudandet :-/ :p

Jag antar att det normala förfarandet med besiktning inte varit på tal.

MVH//Christina.
 
Fredrik i Trollhättan skrev:
Det där med gåva i utbyte mot arbetsinsats är fortfarande inte möjligt. Det blir ju nämligen ingen gåva per definition...
Ge varandra pengar är sedan årskiftet skattefritt...
Ja fast en gåva av fast egendom kombinerat med en gåva av pengar i andra riktningen är per definition inte heller en gåva utan en försäljning.
 
Hej

Byggimpert, vad svårt det är. Om det hade varit okända människor som sålt huset hade jag känt att de kunde stoppa upp det där det får plats.

De förvånar mig lite med detta agerande, visserligen har de ju all rätt att sälja huset till vilket pris som helst, men jag trodde att de skulle värdera sonen lite högre. Men de är inte några rika personer, och kanske har det här med en stor summa pengar fastnat i deras huvud. Men ju längre affären drivs, dessto mer osmaklig blir jag själv.

Vi kan ju också vara lite osmakliga, köpa huset, satsa lite, sälja med god vinst. Nej, någon besiktning har inte genomförts,

Hej
Al
 
aljan skrev:
Hej

Byggimpert, vad svårt det är. Om det hade varit okända människor som sålt huset hade jag känt att de kunde stoppa upp det där det får plats.

Hej
Al
Det är väl ett svar så klart som något, säg NEJ TACK, vänligt men bestämt (man behöver ju inte be dem stoppa upp det någonstans ;))

Er relation mår alldeles säkert bäst av ett vänligt Nej Tack, nu direkt.

Kom också ihåg att lika mån som du är att vara dem till lags och försöka göra dem till viljes/nöjda, minst lika måna (och kanske tom. lite extra) bör de vara att försäkra sig om att detta verkligen är vad sonen men ffa. du också vill och att det känns kul för Er.
Bryr de sig inte nämnvärt om det nu så kommer de inte att genomgå någon metamorfos för att ni köper huset av dem.


Nu vet jag (av egen mindre lyckad erfarenhet när jag var yngre ;)) att detta inte är särskilt lätt, speciellt inte om man är ganska ung, men har nu blivit så pass "gammal" att jag lugnt kan säga att säkraste sättet att få en trivsam och jämbördig relation med svärfräldrar som dina (och som mina numera sedan länge fd) är och i mitt fall, "hade varit", att våga stå för sina egna åsikter och känslor redan från start och inte bruka våld på sig själv för att "vara till lags", man ska inte söka konflikt men man behöver inte heller till varje pris försöka undvika den, en fungerande relation mellan två parter är beroende av bägge parters lika goda vilja ;)

MVH och Lycka till ;)//Christina.
 
Varför inte hyra kåken på prov? Det vore väl en schyst present av svärföräldrarna!

För övrigt tycker jag man ska undvika att göra affärer med släkt och vänner. Om Aljans make har syskon kan de bli sura ifall föräldrarna säljer sitt hus till underpris. Och det lär de tycka om VARJE pris...
 
såg att jag kanske var lite sen ut att svara, men jag vill berätta lite om gåvor och fastighetsöverföringar. Det verkar inte ha varit riktigt klart vad som gäller.

När det gäller exempelvis som i detta fallet att föräldrar vill föra över/sälja en fastighet till sina barn och detta inte sker till marknadspris så är det fråga om en förmögenhetsöverföring. Det ligger alltså en gåva inbäddat i det hela, och ja gåvoskatten är avyttrad men skattesituationen blir för den del inte helt enkel.

En transaktion som har med en fastighet att göra och som har ett gåvobeting i sig skall beaktas genom huvudsaklighetsprincipen. "Affären" skall räkans antingen som en gåva eller som ett rent köp.

Får man köpa huset för taxeringsvärdet eller överstigande så räknas hela affären som en vanlig affär som utlöser kapitalvinst beskattning hos föräldrarna.

Låter man däremot sina barn överta fastigheten för en summa som är mindre än taxeringsvärdet räknas hela affären som en gåva.

Räknas överföringen som en gåva utlöser detta inte kapitalvinst beskattning hos föräldrarna även om taxeringsvärdet vida överstiger det som de en gång gav för fastigheten.

DOCK så inträder den nya ägaren in i den gamla ägarens ställning. Dvs barnet som tar över fastigheten får om transaktionen är att beaktas som en gåva överta det anskaffningspris som föräldrarna en gång hade. Detta kan sedan vid en eventuell framtida försäljning utlösa en väldigt stor kapitalvinstbeskattning om värdet på fastgiheten har stigit väsentligt.

Genom att räkna lite fram och tillbaka kan man se om föräldrarna faktiskt skulle tjäna på att sälja fastigheten för under taxeringsvärdet. Säg att de får taxeringsvärdet minus tio tusen, och affären därmed är att betraktas som en gåva så kanske detta ger dem mer i reda pengar än vad de skulle ha fått i handen efter en försäljning och beskattning på vinsten.

Barnet får ett billigare hus men måste vid en försäljning beskatta den kapitalvinst som uppstod på fastigheten medan föräldrarna ägde den.

Lagrum 44:e kapitlet inkomstskattelagen. Kommer inte på rak arm i håg paragrafen.
 
Tack gacki, för värdefulla tips. Nu kommer det inte att bli någon gåva, vi köper huset till marknadsvärde. Det har varit turer runt köp eller inte, men vi har bestämt oss. Vi har fått många tips i denna tråd om hur vi ska göra och det har inte varit lätt.

häls
Al
 
Hej

Ja, nu har vi faktiskt köpt huset. Det blev så här: 1.650 000:-. Allt så skinande ljust så att man blev bländad, inte en svart krona så långt ögat når, vilket naturligtvis är jättebra.

Vi har nu bott här i drygt en vecka och det känns bättre än väntat. Vi har tagit bort en del skåp och garderober i hallen o köket samt målat tak och tapetserat så det känns faktiskt som det är mitt och sambons hus. Jag känner det inte som om jag är gäst och svärföräldrarna dyker upp när som helst, vilket jag var rädd för.

Men det har varit jobbigt. Vi fick tillträde till huset innan vi behövde flytta in och det sammanföll med min semester. Så första veckan på semestern klev jag upp halv fem, tillsammans med sambon och han for till jobbet och jag till huset och grejade. Sedan anslöt sambon efter sitt arbete och vi höll på till långt in på kvällen innan vi åkte hem. Proceduren upprepades sedan hela veckan innan vi flyttade för gott och sambons semester började.

Jag har helt missat att det är sommar ute, har varit inne med näsan i en flyttlåda eller med en hammare i handen. Men imorgon blir det lite ute-jobb på tomten. Måste ta hand om alla blommor och grönsaker och bär. Ogräs växer väldigt bra.

Al
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.