Om det bor politiker eller kommuntjänstemän i närheten så är det lugnt med framtida tunga industrier.
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
harry73
Även enskilda fastighetsägare kan påverka, men man ska ha bra argument, och ofta är det där problemet ligger.
Är det ett grönområde man vill spara, försök att inventera rödlistade djur och växter, eller öht det som gör området speciellt.
Eller kom med bra argument varför de nya planerna är dåligt för allmänheten. Men man ska inte resonera utifrån de egna önskemål, man ska försöka att se för och nackdelar för hela samhället.
 
Men det viktiga vid ett husköp, är att man kollar sådant här själv. Lita inte på säljare mäklare.

Som ett exempel på väldigt oväntad planearbete:

När vi lteade vårt första hus för 25 år sedan, tittade vi bla. på ett hus i Bromsten är i Stockholm. Det låg i ett äldre lungt villaområde, lagom lång från Ulvsundaleden som är en 4 filig genomfartsled. Huset lå högt på en kuperad tomt, med en liten grusväg på ena sidan.

En konstig sak var att grannhusen såg ovanligt risiga ut. En spekulant frågade mäklaren om det. Svaret "det är rivningshus, kommunen har löst in dem för att anlägga en park".

Låter ju minst sagt osannolikt att kommunen skulle lösa in och riva ca 10 villor för att bygga en park i en förort.

Vi ratade huset av andra skäl och kollade inte informationen. Några månader senare byggdes den lilla grusvägen om till en 4 filig anslutning till Ulvsundavägen, på pelare ca 8m högre än den gamla grusvägen, med avfart just utanför huset vi tittat på. Hela miljön är totalt förändrad.

En planeändring kan ju även vara positiv. Min son har nyligen köpt en bostadsrätt i närheten av Brommaplan. Ingen tänkte på att kolla detaljplaner före köpet. Nu lite sent har vi upptäckt att det planeras en total ombyggnad av Brommaplan, hela busstorget skall däckas över, bostäder skall byggas på överdäckningen, nytt större affärscentrum skall byggas ovanpå bef. matvaruaffärer osv. Nya gångbroar över Drottningholmsvägen.

Nackdelen är att det kommer att bli väldigt stökigt under byggtiden, men slutresultatet ser ut att kunna bli väldigt bra.
 
Ja, det är mäklarens jobb att svara på dina frågor. Jag brukar låta säljare och seriösa spekulanter mötas på en andra visning. Där kan de "känna" på varandra och samtidigt kan spekulanten få svar på de frågor som jag inte kunnat svara på.
Förstår att detta inte är brukligt i lite större städer med snabba affärer men där jag är verksam går det inte att göra dåliga affärer, då är man rökt i byn och kan börja leta nytt jobb. Tar därför lite illa vid mig vid kommentarer som: lita aldrig på mäklaren, han gör allt för att sälja huset/ lägenheten snabbt... Detta är så långt ifrån min verklighet, dock så vet jag att det finns rötägg i min bransch, precis som det finns i alla branscher.
 
  • Gilla
llehs och 3 till
  • Laddar…
harry73
olomar skrev:
Tar därför lite illa vid mig vid kommentarer som: lita aldrig på mäklaren, han gör allt för att sälja huset/ lägenheten snabbt...
Ta inte illa vid, men att aldrig lita på säljaren eller mäklaren är en bra grundinställning vid husköp, och faktisk vid alla stora affärer man gör med personer som man inte har en inarbetad relation med.

Sen kan det ju vara att man kontrollerar några uppgifter och sen tror på mäklaren med andra uppgifter, men någon slags kontroll är viktig
 
Vill ni säga i vilket område det är? Kan ju finnas någon här med god lokalkännedom :)

Iaf:
1) Besiktiga själva (alltså med besiktningsman / sakkunnig), se till att det är öppen besiktningsklausul (det är standard) i kontraktet om ni vinner budgivningen.
2) Hur gammalt är huset? Räkna med rimlig mängd underhåll, om ni ska leja ut saker (byta tak, dränera, dra om el, sanera källare, vad det nu kan vara) så kostar det mesta en hel del. Lönar sig i regel att ta tjänstledigt och göra så mycket man kan själv... :)
 
Jag skriver ju lite å och då "lita inte på mäklaren" osv.

Jag tycker inte att en seriös mäklare som olomar skall behöva ta åt sig, och jag ber om ursäkt om någon känner sig påhoppad.

Här i Stockholm tror jag att det är en rätt bra grundregel oavsett vilken mäklarfirma man har med att göra. Även här finns säkert någon som man egentligen borde kunna lita på. Men som köpare (eller säljare för den delen) så kan man omöjligen veta om just det här är stadens ärlige mäklare.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Zev skrev:
. Jag ska ta med mig en hink salt så jag kan ta en nypa varje gång mäklaren öppnar munnen. Jag kommer nog att bli en väldigt jobbig kund, får hoppas på att iaf ägaren tycker det är ok.
Bli inte en för jobbig kund bara. Alla gillar seriösa aktörer, men säljaren behöver inte sälja till högstbjudande utan kan välja vem hon vill. Om mäklaren har uppfattat dig som strulig eller som en jobbig jäkel, så kan rådet i värsta fall bli att sälja till tvåan ..
 
Finns ingen anledning att vara "jobbig" mot en mäklare, generellt. Men det är köparens ansvar att bilda sig en korrekt uppfattning om huset och att besiktiga det, inte mäklarens. Utgå från det så går nog allt smidigare :)

Hade jag varit ni hade jag helt enkelt postat här vilket hus det rör sig om så får ni nog rätt bra råd & tips. Eventuella spekulanter som kan vara ute efter samma hus har redan bevakningar på hemnet...
 
C
elpaco skrev:
Bli inte en för jobbig kund bara.
Exakt. Mer taktiskt att spara alla jobbiga saker till kontraktsskrivandet istället, när man har ett visst övertag.
 
cpalm skrev:
Exakt. Mer taktiskt att spara alla jobbiga saker till kontraktsskrivandet istället, när man har ett visst övertag.
Varför? Man ska ju besiktiga huset, vad är det för "jobbiga saker" man ska planera att hålla på med? :)
 
C
stefancrs skrev:
Varför? Man ska ju besiktiga huset, vad är det för "jobbiga saker" man ska planera att hålla på med? :)
Min upplevelse är att det kan vara;
* Saker som säljare/mäklare inte har koll på och måste lägga ner visst jobb för att ta reda på. Typ är avloppsanläggningen godkänd av kommunen?
* Gå till botten med saker som säljaren/mäklaren helst inte verkar vilja tala högt om.
* Börja diskutera förbehåll som man vill ha med i avtalet, typ öppet köp, tillträde, osv.
* Anmärka på fel/brister man upptäckt.

Detta är saker som man som köpare naturligtvis "måste" ta upp, oavsett om säljaren/mäklaren upplever det som jobbigt eller inte. Men för att inte bli bortvald som "jobbig spekulant" kan det vara otaktiskt att göra det innan budgivning är avslutad.
 
cpalm skrev:
Min upplevelse är att det kan vara;
* Saker som säljare/mäklare inte har koll på och måste lägga ner visst jobb för att ta reda på. Typ är avloppsanläggningen godkänd av kommunen?
* Gå till botten med saker som säljaren/mäklaren helst inte verkar vilja tala högt om.
* Börja diskutera förbehåll som man vill ha med i avtalet, typ öppet köp, tillträde, osv.
* Anmärka på fel/brister man upptäckt.

Detta är saker som man som köpare naturligtvis "måste" ta upp, oavsett om säljaren/mäklaren upplever det som jobbigt eller inte. Men för att inte bli bortvald som "jobbig spekulant" kan det vara otaktiskt att göra det innan budgivning är avslutad.
Givetvis ska man ta upp de där sakerna, men bättre att göra det efter besiktning. Att kolla upp godkännande av avlopp etc ingår nog i undersökningsplikten så det skulle jag inte ta vid kontraktsskrivningen heller, utan under "besiktningstidsfristen".

Håller med om att man inte ska ta det där innan iaf, jag tycker bara att man ska ta det ännu senare (vid behov).

Men det där är ju inte saker som gör en till en jobbig kund, såvida man inte tar upp dem under typ visningen. Då är man störig :)
 
C
stefancrs skrev:
Men det där är ju inte saker som gör en till en jobbig kund
Nä det borde inte vara det förstås, men det är ju hur motparten upplever det som räknas.
Om man har öppet köp och kan ta upp det senare så är det ju toppen. Vad jag menade var att inte ta upp det innan kontraktsskrivning.

Grejen är väl den att om man som spekulant upptäcker en brist av större betydelse så blir man naturligtvis väldigt angelägen om att även övriga spekulanter får information om detta. I den bästa av världar skickar mäklaren ut kompletterande information till alla spekulanter om något är fel. I värsta fall har man gjort bort sig. Det kan vara en balansgång.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Har varit på massa husvisningar innan vi tillslut slog till... Jag har hört många som frågar mäklare "går det att slå ut denna väggen, vad kostar det att lägga om taket, Är det lång dagiskö, går det att anlägga bergvärme osv." - sådant kan förstås en mäklare veta eller ha en aning om men man kan även kolla upp det själv rätt lätt alternativt måste man ta kontakt med en fackman för att fråga vad en sådan åtgärd kostar/innebär. Tycker själv det inte riktigt är mäklarens sak att kolla upp, men rätt saker uppkollade kan ju sälja huset lättare, tex om det finns bra skolor och dagis i närheten eller det är lätt att få fiber eller liknande indraget eller huset har något stort problem som omedelbart måste åtgärdas så är det ju inte fel om säljaren tagit in ett anbud som prisexempel på vad reparationen kommer kosta. Man kan nog räkna med att en mäklare inte vill säga mer än han vet.

Generellt är väl mäklaren inte en rådgivare i husfrågor, utan för att lära sig mer om byggteknik och kända problem är det nog bättre att läsa på innan på forum samt läsa lite besiktningsutlåtanden för att se hur de formuleras.

Själv tycker jag relevanta frågor kan vara (bara exempel) vem har renoverat badrum, finns kända planändringar för området, var är tomtgränsen egentligen, finns servitut (och om ja vad är de), finns annan dokumentation att ta del av, tex tidigare besiktningar, ritningar eller liknande. Det är ju bättre att säljare/mäklare tar fram sådan dokumentation och tillhandahåller än att var och en tex ska ringa kommunen, och viss information har ju bara säljaren.

I stockholm kan man nog räkna med att mäklaren ganska ofta skiter i många frågor på första visningen, men lägger man ett bud så är det enklare få svar på frågorna. Och vinner man budgivning så får man i samband med besiktningen lösa de sista frågetecknen. Tyvärr verkar marknaden vara så...

Jag har träffat helt fantastiska mäklare som är både sakliga, kunniga och hjälpsamma och rena stolpskott som antingen inte har koll på eller väljer att spela dumma vad gäller enkla frågor om servitut, tomtgränser etc. Tyvärr verkar alla få jobb i stockholm.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.