En del skriver priser får upp och ner. Tja i det korta perspektivet, har man lite längre går de alltid upp över tid. Särskillt mycket numera då vi har ett klassamhälle i förändring, ökade klyftor. Det finns fler och fler som verkligen har råd och attraktiva platser blir dyrare. Det finns inget överhuvudtaget som tyder på att det skulle bli billigare med hus i framtiden, snarare att vi får en fortsatt inflation och det blir lika mkt dyrare.
 
  • Gilla
MrBilo
  • Laddar…
När jag köpte mitt första hus 1997 för 2,2 Mkr med 90% belåning kändes det riskfyllt.

Idag kan jag köpa ett hus för 15 Mkr - kontant.

Så floskeln ”hus går upp och ner” kan vi nog avliva nu, elller?
 
  • Gilla
Jan ee och 3 till
  • Laddar…
Jag köpte mitt hus från annons i lokaltidningen visserligen för 20 år sedan,kontaktade besiktningsman och när vi var överens så tog säljaen kontakt med bankens notariatavd. som kollade upp pantbrev och banken beviljade lån och skrev ut köpekontrakt.När jag frågade säljaen om kostnad sa han att det var peanuts så då anatr jag att det var billigt
 
B Boende45 skrev:
När jag köpte mitt första hus 1997 för 2,2 Mkr med 90% belåning kändes det riskfyllt.

Idag kan jag köpa ett hus för 15 Mkr - kontant.

Så floskeln ”hus går upp och ner” kan vi nog avliva nu, elller?
Så huspriser går inte ned, och det bevisar du genom att du kan köpa ett hus för 15 Milj. kontant? Ok.
 
S Strontus skrev:
Så huspriser går inte ned, och det bevisar du genom att du kan köpa ett hus för 15 Milj. kontant? Ok.
Så när har huspriserna gått ner mer är tillfälligt pga av yttre störningar? deflation under lång tid?
Sen kom inte med det vanliga att det ekonomiska systemet och världen går under, då spelar det knappast ngn roll om man har investerat sina pengar i hus, har lån eller cash...
 
G guggen skrev:
Så när har huspriserna gått ner mer är tillfälligt pga av yttre störningar? deflation under lång tid?
Sen kom inte med det vanliga att det ekonomiska systemet och världen går under, då spelar det knappast ngn roll om man har investerat sina pengar i hus, har lån eller cash...
Det han skrev var:
B Boende45 skrev:
Så floskeln ”hus går upp och ner” kan vi nog avliva nu, elller?
Dessutom med "beviset" att han hade mer pengar att köpa hus för nu jämfört med -97.

Att hus stiger över tid är dessutom klen tröst om priset har sjunkit mellan köp och försäljning.
 
S Strontus skrev:
Det han skrev var:

Dessutom med "beviset" att han hade mer pengar att köpa hus för nu jämfört med -97.

Att hus stiger över tid är dessutom klen tröst om priset har sjunkit mellan köp och försäljning.
Men när har huspriser gått ner över tid i relation till inflationen? Det måste väl vara det som är huvudfrågan. Att yttre störningar som ekonomisk kollaps, krig och annat påverkar monetära system och alla former varor är en självklarhet. Således är min tes att det alltid är en bra tid att köpa hus investeringsmässigt på längre sikt.
 
  • Gilla
carl fabian
  • Laddar…
Med viss förvåning följer jag "debatten", för egen del så skaffade jag ett hus för mitt boende UTAN tankar på ev framtida ekonomiska utfall. Jag ville helt enkelt ha ett bra boendealternativ till att bo i en lägenhet som helst inte blev dyrare, men ekonomin kom långt ner på önskelistan.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Det är alltid bekvämt att vara efterklok.
Du och alla andra dysterkvistar hade fel. Igen.

Vet inte varför folk envisas med att förutspå jorden undergång, är det för att kunna säga "var var det jag sa" om/när det slutligen slår till?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.