Har fått tag i en beg Kärcher DE 4002 ångtvätt som jag tycker fungerar bra för att lösa upp smuts, men den är däremot inte så bra på att "transportera/spola" bort smutsen

Undrar vad för högtryckstvätt man ska ha till mina behov?

Tvättar gräsklippare,åkgräsklippare, bilen, mopeden, (kan man tvätta altan och varför?)
ja det är väll det jag kommer på nu

Funderar på en billig typ Julas högtryckstvätt eller clas typ

eller är det mer värt o lägga lite mer o köpa en Kärcher konsumet högtryckstvätt?

Vi har en Kärcher högtryckstvätt som vi fick men den läcker och har ingen vidare lust att börja mecka isär den för att få reda på att det som behövs är dyrare än en ny sådan

Vill gärna ha tips/råd och även veta vad ni har för tvättar?
 
Generellt bör du lägga runt 2000:- eller uppåt för att få en högtryckstvätt värd namnet.
Själv brukar jag rekomendera kärcher då dom kanske inte är bäst på allt men dom är i alla fall måna om sina kunder. Dom sköter reklamationer bra och har ett tillbehörssortiment som heter duga samt ger en bra support till konsumenter och handlare.

Köp en maskin från deras K4-serie eller uppåt och du kommer bli nöjd.
Dom större (dyrare) maskinerna har ofta slangvinda vilket är praktiskt men inte nödvändigt, så ta en funderare på vad du behöver. Handla även av en affär där du får hjälp med att välja rätt maskin för dina behov!

En viktig sakt till, olika handlare erbjuder liknade maskiner men det kan skilja endel och en sak som kan irritera är för kort slang. Kortare än 7,5m skulle jag inte vilja ha och helst vill man ha 9m slang eller mer.
 
Köp en tvätt med minst 420liter timman och runt en 120 bar så blir du nöjd, förutom ett högre tryck samt snabbare resultat så får du även en pump av alu eller mässing istället för plast samt att den går lugnare i pumpen.

Har själv en K 580 130bar samt 450/l i timman samt en k 330 110bar 320/l i timman som natt och dag....Så min rekomendation är en kärcher i 5- serien då dom har bättre pumpar än 4 serien även om specen ser likvärdiga ut..

Ang att den läcker så är det nog topplockspackningen, mycket vanligt fel på pumpar...

H// daniel
 
Skulle då denna funka?
 
Okej!
till att börja med kanske det är billigare att försöka laga den kärcher vi har då

men antar att den på jula för 499kr inte är något o ha då?
 
danieljarl skrev:
Köp en tvätt med minst 420liter timman och runt en 120 bar så blir du nöjd, förutom ett högre tryck samt snabbare resultat så får du även en pump av alu eller mässing istället för plast samt att den går lugnare i pumpen.

Har själv en K 580 130bar samt 450/l i timman samt en k 330 110bar 320/l i timman som natt och dag....Så min rekomendation är en kärcher i 5- serien då dom har bättre pumpar än 4 serien även om specen ser likvärdiga ut..

Ang att den läcker så är det nog topplockspackningen, mycket vanligt fel på pumpar...

H// daniel
K4-serien har kompositpumpar och K5-serien har metallpumpar (dock med vissa undantag).
Metallpumparna tål tex. varmvatten och håller som sagt bätttre i längden men man ska inte misstro K4-serien om man inte anväder tvätten så ofta...
 
vart hittar man priser på kärcher tvättarna är det bara butiker man ser dom i eller finns de på nätet?
 
Knalla in i närmsta järnaffär, dom brukar ha bästa alternativen med längre slangar m.m.
 
Min Kärcher K 3.80 Trasig efter 5 ggr.Jag har alltid trott detta var ett kvalitets märke :/
 
Jag har en Kärcher K5.85. Kanonfin maskin som har högt tryck och låg vattenförbrukning. Ligger runt ca 3000 kr på dom flesta ställen.
 
Med i princip samma behov som du köpte jag en Nilfisk-Alto E140 med nio meters slang. Betalade 2,5 kkr på Bauhaus och är hittills väldigt nöjd. Generellt sett tyckte jag Kärcher låg en hel del över i pris, men jag kanske inte letade på rätt ställen...
 
galento
fogden2000 skrev:
Min Kärcher K 3.80 Trasig efter 5 ggr.Jag har alltid trott detta var ett kvalitets märke :/

Vi köpte några Kärcher K 3.98 till jobbet och samtliga ( 3st ) gick sönder inom ett halvår.Att det sedan kan ta ett par månader att få dem lagade är ju inte klokt.Trodde också detta skulle vara ett kvalitetsmärke men det verkar inte så.:(
 
Köpte också en Alto E140 på Bauhaus. Mycket nöjd! Ett absolut måste är en lång slang, minst 9m, samt en slangrulle.
 
galento skrev:
Vi köpte några Kärcher K 3.98 till jobbet och samtliga ( 3st ) gick sönder inom ett halvår.Att det sedan kan ta ett par månader att få dem lagade är ju inte klokt.Trodde också detta skulle vara ett kvalitetsmärke men det verkar inte så.:(
Det är det men som jag skrivit tidigare bör man välja K4-serien minst och om möjligt K5-serien men är det yrkesmässigt så är det andra maskiner vi talar om.

Att det skulle ta ett par månader låter konstigt för de maskiner vi lämnar till Kärcher tar ca en vecka och under de mest stressiga veckorna tar det max två veckor! Nu går ju inte alla till Kärchers eget servicecenter utan det finns ju auktoriserade verkstäder runt om i Sverige som sköter reparationernamen tar det för läng tid så bör ni påtala detta för karcher så det blir bättring! Sen kan det ju även bero på att ev. affärer håller på maskinerna innan de lämnas till reparation...
Hur som helst så är min erfarenhet att Kärcher är exemplariska när det gäller att sköta sina reklamationer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.