Hej!

Jag undrar om någon har erfarenhet av att köpa hem en absurt stor sten. Jag tänker mig i storleksklassen 5 ton.

På en väldigt lerig och blöt del av gräsmattan har vi bestämt att anlägga ett ”woodland” för att lite mer rulla med dom förutsättningar som råder på tomten. Tycker då att en stor natursten skulle bidra med en ytterligare dimension.

Jag bifogar en bild där jag ringat in med rött var jag ska ha mitt woodland. Har också ritat dit en pil som visar en sten jag grävt upp och forslat fram till en rabatt. Den stenen väger ca 1,5 ton och försvinner nästan helt bakom lie myskmadra och en hortensia. Vill ha en mycket större.

Behöver hjälp med var man ska börja dra i trådar för att köpa en sten och gärna tips kring att forsla stenen över tomten. Hur långt lyfter en kranbil 5 ton?
 
  • Trädgårdsmarkeringar med rött för planerat woodland och pil mot en befintlig sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tvålen
  • Laddar…
G GustavBtun skrev:
Hur långt lyfter en kranbil 5 ton?
Hur långt måste du ha den att lyfta?
En rejält Liebherr kan väl lyfta fem ton runt hundra meter in, men det lär kosta dig att få dit en sådan maskin. Vanliga firmor kan väl kanske lyfta en bumling 5-10 meter?

Beroende på var du är i landet är förutsättningarna lite olika. Men generellt är det väl att kolla med grustag och liknande och se om de har lite idéer. Eller firmor som gör markentreprenad/anläggning/schakt.
 
  • Gilla
GustavBtun
  • Laddar…
G GustavBtun skrev:
Hur långt lyfter en kranbil 5 ton?
Kanske 15 m
Vet att 3.7 ton går fint att lyfta 19,5m
 
Tack för svar och idéer! Om jag ska få stenen dit jag vill rör det sig nog om 30 meter, men det har jag inte tänkt är realistiskt. Nånstans 5-10 skulle räcka för att få in den på tomten på ett sätt så att ett vinsch-mothåll ligger i linje med dit den ska.

tensiden tensiden skrev:
Hur långt måste du ha den att lyfta?
En rejält Liebherr kan väl lyfta fem ton runt hundra meter in, men det lär kosta dig att få dit en sådan maskin. Vanliga firmor kan väl kanske lyfta en bumling 5-10 meter?

Beroende på var du är i landet är förutsättningarna lite olika. Men generellt är det väl att kolla med grustag och liknande och se om de har lite idéer. Eller firmor som gör markentreprenad/anläggning/schakt.
 
Kanske kan ta hjälp av Obelix?
Tecknad bild av Obelix som bär en stor sten på ryggen medan hunden Idefix springer bredvid.
 
  • Älska
yonna
  • Laddar…
Vad gäller att få tag på sten gissar jag att det finns två vägar.

Antingen köpa från en bergtäkt, och där be dem spara ett stort block någon gång när de spränger, men d blir det ju en sprängsten utan runda fina ytor.

Eller prata med en lokal bonde och be att få köpa en stor sten i skogen (vilket kanske är enklast att titta ut först så att du vet var det finns i anslutning till en väg).

Det senare alternativet bygger förstås på att du bor någonstans där det faktiskt finns stora stenar i skogen och inte i ett slättlandskap.
 
Vad är woodland?
 
Ja det lutar nog åt att prata med en bonde. Här i Bohuslän finns gott om sten i skogen. Sen ber jag Obelix bära hem den åt mig
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
Vad är woodland?
Jag är inte expert på området men det är väl skog, fast på engelska. Tänker mig en lummig lite vildare känsla, som skog fast kanske lite mer exotiska växter. Träd som tak, marktäckande växter istället för gräs och sen buskar i mellan-nivå. En slingrande stig, stenar, täckbark på sina ställen och kanske en bäck. Lite så…
 
Här i byn ligger det flera bumlingar efter en grävning för avlopp, tror ingen skulle bli ledsen om de försvann.
En grävmaskin kan rulla stenen, blir lite som av vinscha.
Ett alternativ kan vara att göra ett röse med mindre stenar.

Protte
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om du börjar fundera på att ta den med kran, så är det bra att förstå hur man anger storleken på en kran (det är ju lastbilskranar som är aktuellt i det här fallet).
Kranar mäts i tonmeter. Om du börjar kika omkring på diverse kranbilar i närheten så är det oftast det som står i modellnamnet, på något sätt. En liten kran (typ en sådan som kör ut virke osv) är på 15-20 tonmeter, och lyfter alltså din sten ca 3 meter. Den största kranen jag känner till i mina hemtrakter är omkring 190 tonmeter, och lyfter din sten jättelångt. Så ring runt till lite åkerier och hör efter hur stora bilar de har.
 
  • Gilla
GustavBtun
  • Laddar…
Tack för tips!
 
Det är inte så enkelt att bara lyfta dit det skulle jag påstå. Dels är det olagligt att bara dra stroppar runt stenen och lyfta den på plats.

Det bör alltså läggas i någon sorts lyftcontainer som eller liknande. Och sedan där ifrån baxas ut, den biten en tunghanteringsfirma.

Går säker tar få tag på någon mindre noga räknande firma. Men skulle inte satsa för högt på det.

En 55t mobilkran lyfter din sten ca 23m men då behövs motvikter. Själva lyftet går då på ca 10-12t. Sedan tunghanteringsfirman är nog samma. Sedan skall ju stenen också komma dit ;)
 
Isabella Lövins man jobbar ju med väldigt tunga stenar. Han kanske kan hjälpa? :strong::)
 
  • Gilla
  • Haha
G-83 och 7 till
  • Laddar…
Nu var detta ett bra tag sedan men borde väl rimligtvis fortfarande funka:
Mina föräldrar anlade ett stenparti på tomten med bl.a. några rejäla bumlingar.
Det gick helt enkelt till på så vis att min far kontaktade en bekant som var bonde och hade en jäkla massa stora stenar i sina kohagar.
En annan känning ägde en grävmaskin och dumper eller liknande. Därefter var saken biff.

Detta var i samband med ett nybygge vilket underlättade då det inte fanns någon gräsmatta eller hus att ta hänsyn till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.