Hej!
Jag och min nyblivna sambo har planerat att köpa hus. Kontantinsatsen sitter i sambons BR.

Men jag är rädd/orolig! Hela beslutet skrämmer mig då jag alltid bott i hyres och dessutom lägenheter.
Min mamma äger sitt hus som ligger i ett typisk villa område med kommunalt vatten, avlopp osv och det är det enda hus jag har erfarenhet av.

Det hus vi hittat nu ligger ute på landet, utanför ett litet samhälle ( under 1000 pers i samhället) och ca 30 min från två städer. Huset ligger i skogen med ca 5 grannar, längst en väg som någon bonde i närheten plogar samt att huset har egen brunn och eget avlopp.
Enligt besiktningsprotokollet så är det mest akuta att måla fasad, byta enstaka bräda på altan tak samt att byta skivor på innetaket och lägga papp under tegelpannorna.
Energideklarationen är 9 år gammal med väldigt låg radon och låg energiförbrukning och huset värms av en frånluftvärmepump.

Ni med erfarenhet får gärna ge massor med tips, råd och pepp till att det är okej och går bra att köpa hus!
Annars gärna tips på hur det är att bo på landet i en större villa!
 
Jag kan inte tänka mig att bo i annat än hus ;) Man får bestämma allt själv, ingen hyresvärd som styr och ställer eller BRF där man måste övertyga en massa grannar för att få som man vill. Inga grannar på andra sidan väggen eller en trappa upp/ner. Cykeln kan låsas in i garaget och ingen drar över på sin tid i tvättstugan.

Sen behöver man ju såklart sköta allt själv och ta reda på en massa saker när nånting pajar eller ska bytas ut. Man googlar, kollar på forum, snackar med grannar, frågar i butiken… och till slut när det är klart får man känna sig riktigt cool som tog reda på allt och fixade :cool:
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Hej och välkommen hit!

Vad är du rädd för? Dyk ner i rädslan och utforska den!
Är du rädd för att det är något fel på vatten eller avlopp? Kontrollera att avloppet är godkänt av kommunen, och ring entreprenören som tömmer avloppet och hör så allt är OK med dem, passa på att lämna in ett vattenprov så du får veta om dricksvattnet är bra.
Vill du veta mer om området och grannarna (man vill ju inte bl i närheten av folk som har 'bedriva grannfejd i samtliga väderstreck' som hobby) - ring på hos några av dem, presentera er och berätta att ni är intresserade av huset som är till salu. Då kan ni få värdefull info om både grannarna och huset, folk på landet är välinformerade :cool:.
Kolla allt som går att kolla på nätet, i offentliga register och hos kommunen! Offentlighetsprincipen is your friend (en bra sökmotor också). Ju mer ni vet om huset, desto lättare är det att undvika onödiga obehagliga överraskningar när ni väl blivit ägare.

Ett oombett tips till: om ni planerar för en gemensam framtid - gift er! Mycket av juridiken blir enklare då, vare sig döden skiljer er åt eller inte.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hej och välkommen hit!

Vad är du rädd för? Dyk ner i rädslan och utforska den!
Är du rädd för att det är något fel på vatten eller avlopp? Kontrollera att avloppet är godkänt av kommunen, och ring entreprenören som tömmer avloppet och hör så allt är OK med dem, passa på att lämna in ett vattenprov så du får veta om dricksvattnet är bra.
Vill du veta mer om området och grannarna (man vill ju inte bl i närheten av folk som har 'bedriva grannfejd i samtliga väderstreck' som hobby) - ring på hos några av dem, presentera er och berätta att ni är intresserade av huset som är till salu. Då kan ni få värdefull info om både grannarna och huset, folk på landet är välinformerade :cool:.
Kolla allt som går att kolla på nätet, i offentliga register och hos kommunen! Offentlighetsprincipen is your friend (en bra sökmotor också). Ju mer ni vet om huset, desto lättare är det att undvika onödiga obehagliga överraskningar när ni väl blivit ägare.

Ett oombett tips till: om ni planerar för en gemensam framtid - gift er! Mycket av juridiken blir enklare då, vare sig döden skiljer er åt eller inte.

Jag har gått med i områdets alla FB grupper och skrivit där, två av de allra närmsta grannarna har svarat där och verkar super trevliga! De som bor rakt över ser man är hemma men inte ens mäklaren hade sett dem sticka ut huvudet en enda gång haha!

Kan man göra allt det - Vatten prov, ringa slamtömningen, kolla avloppet - innan köp eller är det något man gör efteråt? Är det mäklaren man frågar om infon?

Ang oombedda tipset : Jag har aldrig varit intresserad av giftemål och han är relativt nyskild. Vi har bara varit ett par i 1 år så avvaktar gärna haha
 
Fråga mäklaren, så kan hen kolla med säljaren om dom antingen har färska siffror/resultat eller kan låta er ta fram det. Överlag är det jättebra att ställa mycket frågor till mäklaren. Allt som är minsta oklart eller som du inte vet vad det innebär kan du fråga om. Inga frågor är dumma! Vi stod och snackade med mäklarna hur länge som helst när vi letade hus för andra gången. Ibland fick dom ”köra ut” oss för att dom skulle vidare till nästa visning :D
 
F FörstaKöpare skrev:
Jag har gått med i områdets alla FB grupper och skrivit där, två av de allra närmsta grannarna har svarat där och verkar super trevliga! De som bor rakt över ser man är hemma men inte ens mäklaren hade sett dem sticka ut huvudet en enda gång haha!

Kan man göra allt det - Vatten prov, ringa slamtömningen, kolla avloppet - innan köp eller är det något man gör efteråt? Är det mäklaren man frågar om infon?

Ang oombedda tipset : Jag har aldrig varit intresserad av giftemål och han är relativt nyskild. Vi har bara varit ett par i 1 år så avvaktar gärna haha
Personlig kontakt med grannarna lär vara ännu mer givande!
Det du vill veta tar du reda på innan du lägger bud, om möjligt redan före visningen, då vet ni vad ni ska titta efter.
Fråga mäklaren är det ingen större vits med, det är fakta du vill ha, inte säljsnack! Ta kontakt med kommunen för frågor om bygglov och avlopp och grejer, Lantmäteriet för annan fastighetsinfo (begär utdrag ur fastighetsregistret) och kartor, vattenlaboratorium för att lämna vattenprov (ta med flaska på visningen), booli.se för prisstatistik i området och så vidare.

Om ni inte vill gifta er, skriv åtminstone samboavtal och testamente, det räcker en bra bit.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Personlig kontakt med grannarna lär vara ännu mer givande!
Det du vill veta tar du reda på innan du lägger bud, om möjligt redan före visningen, då vet ni vad ni ska titta efter.
Fråga mäklaren är det ingen större vits med, det är fakta du vill ha, inte säljsnack! Ta kontakt med kommunen för frågor om bygglov och avlopp och grejer, Lantmäteriet för annan fastighetsinfo (begär utdrag ur fastighetsregistret) och kartor, vattenlaboratorium för att lämna vattenprov (ta med flaska på visningen), booli.se för prisstatistik i området och så vidare.

Om ni inte vill gifta er, skriv åtminstone samboavtal och testamente, det räcker en bra bit.
Vi har redan varit på visningen och de ska hålla en imorgon med men då jobbar vi båda, vi fick komma på en privatvisning då vi är de enda som varit intresserade - men jag som inte kan bestämma mig om jag vågar ta steget så de ska hålla en visning till och så ska vi ge svar på måndag :seenoevil:
 
Ja tolkar (rätt/fel) att du inte har erfarenhet av att bo ”på landet” det är väl den stora frågan här. Vill du bo så? Är det för att du verkligen vill det, eller för att det passar in i budgeten? Det är ju en högst personlig fråga att ta ställning till. Men också fundera över praktiska saker. Hur är det med internet uppkoppling på platsen? Ta sig till jobbet? Skola? Även om det nu kanske känns avlägset att få barn, och ännu mer avlägset att de skall börja skolan. Så går livet fort.
 
M mrsnhp skrev:
Jag kan inte tänka mig att bo i annat än hus ;) Man får bestämma allt själv, ingen hyresvärd som styr och ställer eller BRF där man måste övertyga en massa grannar för att få som man vill. Inga grannar på andra sidan väggen eller en trappa upp/ner. Cykeln kan låsas in i garaget och ingen drar över på sin tid i tvättstugan.

Sen behöver man ju såklart sköta allt själv och ta reda på en massa saker när nånting pajar eller ska bytas ut. Man googlar, kollar på forum, snackar med grannar, frågar i butiken… och till slut när det är klart får man känna sig riktigt cool som tog reda på allt och fixade :cool:

Åh och just det sista! Om något går sönder! I dagsläget har jag inte råd för några stora skador :surprised:
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Personlig kontakt med grannarna lär vara ännu mer givande!
Det du vill veta tar du reda på innan du lägger bud, om möjligt redan före visningen, då vet ni vad ni ska titta efter.
Fråga mäklaren är det ingen större vits med, det är fakta du vill ha, inte säljsnack! Ta kontakt med kommunen för frågor om bygglov och avlopp och grejer, Lantmäteriet för annan fastighetsinfo (begär utdrag ur fastighetsregistret) och kartor, vattenlaboratorium för att lämna vattenprov (ta med flaska på visningen), booli.se för prisstatistik i området och så vidare.

Om ni inte vill gifta er, skriv åtminstone samboavtal och testamente, det räcker en bra bit.
Fast mycket av det där kan man be om från säljaren, via mäklaren. Utdrag från Lantmäteriet brukar t.ex. vara lättare att få tag på som ägare till fastigheten (man loggar in på deras webbsida), så om man kan be dom ta fram pappren slipper man vänta på svar själv. Skicka in vattenprover till labb hinner man inte, så det är absolut värt att kolla om säljaren har gjort provtagning nyligen och har färska siffror. Om det inte finns prover tagna kan man försöka få en klausul i kontraktet så att man kan ta egna prover efter kontraktskrivning och pruta eller häva köpet om det skulle vara stora problem med vattnet.

Bygglov är det stora undantaget, det brukar fastighetsmäklarna inte ta i med tång utan det får man kolla upp själv. Säljaren gör såklart utfästelser, men då är det bara "så vitt säljaren vet". Dom "visste" kanske inte att dom behövde bygglov för någon grej dom har gjort, t.ex. byta garageport till annan modell (kräver bygglov i en del kommuner/områden).

Min erfarenhet är att mäklarna försöker förmedla säljarens information korrekt, inte bara komma med säljsnack. Om mäklaren eller säljaren ljuger medvetet får dom ju problem efteråt. Det är ett av de få tillfällen då man har en (pytteliten) chans att få igenom något som ett "dolt fel".
 
M mrsnhp skrev:
Fast mycket av det där kan man be om från säljaren, via mäklaren. Utdrag från Lantmäteriet brukar t.ex. vara lättare att få tag på som ägare till fastigheten (man loggar in på deras webbsida), så om man kan be dom ta fram pappren slipper man vänta på svar själv. Skicka in vattenprover till labb hinner man inte, så det är absolut värt att kolla om säljaren har gjort provtagning nyligen och har färska siffror. Om det inte finns prover tagna kan man försöka få en klausul i kontraktet så att man kan ta egna prover efter kontraktskrivning och pruta eller häva köpet om det skulle vara stora problem med vattnet.

Bygglov är det stora undantaget, det brukar fastighetsmäklarna inte ta i med tång utan det får man kolla upp själv. Säljaren gör såklart utfästelser, men då är det bara "så vitt säljaren vet". Dom "visste" kanske inte att dom behövde bygglov för någon grej dom har gjort, t.ex. byta garageport till annan modell (kräver bygglov i en del kommuner/områden).

Min erfarenhet är att mäklarna försöker förmedla säljarens information korrekt, inte bara komma med säljsnack. Om mäklaren eller säljaren ljuger medvetet får dom ju problem efteråt. Det är ett av de få tillfällen då man har en (pytteliten) chans att få igenom något som ett "dolt fel".

Nu har jag mejlat mäklaren om avlopp och brunns frågor samt om luftvärmepumpen som värmer huset! :D
Nä, något vattenprov hinns inte med innan måndag tyvärr.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
F FörstaKöpare skrev:
Åh och just det sista! Om något går sönder! I dagsläget har jag inte råd för några stora skador :surprised:
Se till att ha marginaler när ni tar lån, så att ni inte lägger er på gränsen till vad ni har råd med. Det är alltid något som behöver fixas, speciellt om det är ett äldre hus. Om det är hyfsat nybyggt eller nyrenoverat är det förhoppningsvis inte några sexsiffriga grejer på en gång, men en akutbuffert för en ny tvättmaskin eller fixa en läckande kran måste man definitivt ha (precis som i en bostadsrätt). Och förr eller senare blir det till att fixa något sexsiffrigt, men om man inte är kräsen och det inte är värmepannan som havererar kan man oftast skjuta lite på det tills man kan skaka fram pengar/lån.

Sen vill jag även säga att det är helt okej att vänta ett tag till med att köpa hus. Även om ni (eller gissningsvis en av er?) tycker att detta är "drömhuset" så kan jag garantera att det dyker upp fler "drömhus" om ni ger det mer tid. Det är ändå ett stort åtagande både ekonomiskt och i relationen.
 
  • Gilla
Mseli
  • Laddar…
För mig är hus det enda tänkbara boendet och jag bor på landet. En positiv grej med att bo i hus är att man klarar mycket mer än man tror mha forum, grannar, Google och allmänt bonnförnuft. Man växer så att säga med uppgiften, men man behöver förstå att när man väl har huset är det ens eget ansvar, det finns inte speciellt många fall där man framgångsrikt drivit dolda-fel-ärenden eller där försäkringsbolaget visat sig vara en guldgruva (fast med det sagt har jag faktiskt fått ersättning för en panna som bröt ihop i förväg) så ställ in er på en lång räcka av utgifter och en massa roliga utmaningar.

Föregående talare påtalar vist nog också att det är sjukt viktigt att man går in i affären tillsammans, annars blir huset snabbt en belastning på förhållandet.

Kolla också upp hur marknaden är på orten, går det att komma ur sitt boende utan kvarvarande skulder (jag bor själv i en by där man tidvis nästan fått ge bort kåkarna)? Och för att vara tråkig, får ni marginal över om det blir ändringar i tillvaron? Att behöva sitta fast i ett skitjobb eller ännu värre i ett förhållande för att man måste slita ihop till boendet är nog inget vidare… men åas är det ju uppsidan med landet, man kan köpa billiga kåkar här :)

Stort lycka till vad ni än väljer att göra!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F FörstaKöpare skrev:
Åh och just det sista! Om något går sönder! I dagsläget har jag inte råd för några stora skador :surprised:
Om skivorna i innertaket är skadade av fukt ovanifrån och det anses akut att byta takpappen så känns det som att ett takbyte kan vara aktuellt. Så 150,000kr kan ni eventuellt behöva lägga ut ganska snart, tegelpannorna går säkert att återanvända men pannorna är bara en bråkdel av kostanden om man ska ta in hantverkare för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.