imported_Byggaren: Det där låter som något fler kan ha användning för, t ex jag. Har du någon illustrativ bild att visa?
 
I
Apprentice skrev:
imported_Byggaren: Det där låter som något fler kan ha användning för, t ex jag. Har du någon illustrativ bild att visa?
Tyvärr inte och jag är inte hemma på att rita den på datorn och har ingen scanner, men om du kan scanna in en ritning i A3-format så gör jag gärna detaljerade sådana. PM:a mig i.s.f. din postadress.
_____________
Byggaren
 
Byggaren: Tack för erbjudandet, men jag har tyvärr ingen scanner, men förstår rätt skapligt från din förklaring. När du skriver om att öka språnget, menar du då djupet(bredden) på steget i framkant?

JanneL: Precis så där kan de nog se ut.
 
I
JanneL skrev:
Kan det vara något i stil med denna: [länk]


Det är en modern designvariant av en wienertrappa. Funktionen är densamma. Men sen kan vi tvista om utseendet. Jag anser ursprunget vara smartare och utseendemässigt mer tilltalande.
___________________
Byggaren
 
I
Apprentice skrev:
Byggaren: Tack för erbjudandet, men jag har tyvärr ingen scanner, men förstår rätt skapligt från din förklaring. När du skriver om att öka språnget, menar du då djupet(bredden) på steget i framkant?
Jaha. Då är jag inte ensam om att vara dåligt utrustad i datasvängen. Kanske någon av moderatorerna har en sådan om intresse finns för ritningar till en (äkta) wienertrappa?

Jepp! Språnget är den del på plansteget som skjuter ut över sättsteget. Det medger att hälen får plats vid gång nerför trappan. Lämpligt 'språngmått' är 25-30 mm. Blir det mindre får hälen (på skon) inte plats och blir det större slits trappnosarna ner fortare då man i.s.f. automatiskt låter hålfoten glida runt nosen för att tån ska nå underliggande plansteg utan att hamna för långt fram på det.
_____________________
Byggaren
 
Jag får passa på och fråga vilken vinkel en idealtrappa har, antar att du vet, har läst mellan 17 och 30 grader, men lite mer exakt vore intressant.
 
I
Apprentice skrev:
Jag får passa på och fråga vilken vinkel en idealtrappa har, antar att du vet, har läst mellan 17 och 30 grader, men lite mer exakt vore intressant.

Vinkeln är ointressant. Det är stegförhållandet i gånglinjen som är av intresse. För en rak trappa gives den av den genomsnittliga steglängden hos kvinna och man som är 57 resp. 63 cm. Formeln är: 2h+b= steglängden. Dvs. två ggr. steghöjden plus planstegets bredd ska ligga mellan 57-63 cm.

Vilken vinkeln blir beror då dels på höjden från f.g. till f.g. i våningen ovanför/undertill, dels på stegbredden. Göres stegbredden smal åt kvinnohållet ökar vinkel och tvärtom om man väljer mansbredden på stegen.

Steghöjden är alltid max 180 mm i utgångsläget vid beräkning av en trappa (även de som är svängda). (Utomhustrappor med få steghöjder kan ha högre steghöjd.) Detta p.g.a. risken för att snubbla i trappan vid gång uppför om man inte orkar lyfta på fötterna tillräckligt högt. Väljer man för låg steghöjd blir planstegen för breda och gångrytmiken rubbas. Steghöjd under 170 mm undviker man därför. Då är man inne på kapitlet 'hönsatrappa' (trappa för höns*).

Gånglinjen (trappans längd) får man som resultat av en ekvation med höjden som utgångspunkt som ger planstegens bredd. Antalet steghöjder minus ett (övre golv utgör det sista plansteget) ggr. planstegens bredd plus språnget på nedersta plansteget (resterande språng överlappar på underliggande plansteg men ger inte längre trappa/gånglinje) ger gånglinjens totallängd. Av den kan man sen få fram vinkeln. Men någon exakt 'idealvinkel' finns inte eftersom det går att moderera en trappa inom ovan angiven formel.

I en rak trappa lägger man oftast gånglinjen mitt i trappbredden. De brukar vara 80-100 cm breda.

I en svängd trappa läggs gånglinjen 40 cm från yttersvängen, om trappan ska vara bra gångbar. (Den blir m.a.o. inte särskilt gångbar i innersvängen.) Är trappan bredare än 120 cm brukar man lägga en gånglinje 40 cm från innersvängen oxå.

Då gäller att radien på trappan är tillräckligt stor för att den ska bli gångbar. Jag brukar använda 70 cm som radie i innersvängen till vangstycket för att få den gångbar och det är förvånansvärt hur mycket kortare man kan göra en trappa som har så stor innerradie trots att gånglinjen blir lika lång.
__________________
Byggaren

(* Att ha 'hönsatrappa' inomhus (trappa med smala plansteg och låga steghöjder) har man bara i byggnader på landet, där det skulle transporteras upp säd i 100 kg säckar till vinden. Låg steghöjd frestade mindre på knäna. Smala plansteg gjorde att bara tåstöd fanns.)
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
Tack öfr alla svar....nu e jag ännu mer förvirrad ;) Men jag får fundera! :)
 
Jag lyfter en gammal tråd istället för att skapa en ny.

Någon som vet om det finns färdiga vagnstycken för längre trappor än 7-steg? Har hittat jabos 7-stegsvariant men den är lite för brant. Skulle behöva en med ca 10 steg som har större stegdjup än jabos 25cm. Är tänkt lite som en trappa man kan sitta i. De som jag hittar har som sagt max 7 steg och 17x25cm steghöjd/stegdjup.
 
I
Danne12345 skrev:
Jag lyfter en gammal tråd istället för att skapa en ny.

Någon som vet om det finns färdiga vagnstycken för längre trappor än 7-steg? Har hittat jabos 7-stegsvariant men den är lite för brant. Skulle behöva en med ca 10 steg som har större stegdjup än jabos 25cm. Är tänkt lite som en trappa man kan sitta i. De som jag hittar har som sagt max 7 steg och 17x25cm steghöjd/stegdjup.

Nej, det vet jag inte, men du kan ju få tillverkat sådana av vilket snickeri som helst och precis som du vill ha dem.

Å andra sidan är det inte mycket jobb att göra dem själv, med metod A eller B.

A innebär att du skapar slitsar för planstegen med en handöverfräs i en lagom tjock och bred planka.
B innebär att du tar en planka och på den fäster brädlappar som är snett avkapade i samma vinkel i båda ändar, så att en slits bildas mellan dem.

Givetvis ska du helst fräsa fals på planstegens ändar också, så att du slipper se spåret. Och ännu bättre blir det med ett laxstål i fräsen så att ändarna hålls fast i spåret/slitsen.

Det går givetvis också att fästa dem med tapp, men det brukar straffa sig i längden.
____________________
Byggaren
 
Jag har skarvat Jabos vagnstycken med bra resultat.
 
  • Gilla
Humlan65
  • Laddar…
Apprentice skrev:
Jag har skarvat Jabos vagnstycken med bra resultat.
Problemet blir då att vinkeln blir för brant. Det skulle vara bra om det fanns olika valmöjligheter.
 
De vagnstyckena jag pratar om finns bara med 17/25 (steghöjd/steglängd).
 
Humlan65
Apprentice Apprentice skrev:
Jag har skarvat Jabos vagnstycken med bra resultat.
Det var iochförsig nio år sedan - men minns du/kan du förklara hur du gjorde? Tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.