I
I Installation skrev:
Kan så vara men det bygger lika mycket så det ör strunt samma. Personligen använder jag inte OSB tar hellre plywood.
Nu glider vi ifrån ämnet men detta är ändå lite intressant, vi satte själv OSB + gips som stora delar av köket hänger på och det fungerar super! Varför väljer man plywood som är minst dubbelt så dyrt? Jag vet skillnaden på skivorna men ser inte riktigt vinsten som väggmaterial mer än om det hamnar på ytan där man ska måla det vilket oftast inte är fallet.

Förövrigt ska TS såklart ställa alla dessa frågor till snickaren.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Nu glider vi ifrån ämnet men detta är ändå lite intressant, vi satte själv OSB + gips som stora delar av köket hänger på och det fungerar super! Varför väljer man plywood som är minst dubbelt så dyrt? Jag vet skillnaden på skivorna men ser inte riktigt vinsten som väggmaterial mer än om det hamnar på ytan där man ska måla det vilket oftast inte är fallet.

Förövrigt ska TS såklart ställa alla dessa frågor till snickaren.
OSB funkar. Sen innehåller det mer skit än plyfan. Det är en av anledningarna.
Det är inte ovanligt att större kunder ofta föreskriver just plywood i projekt då den har något bättre egenskaper än osb samt oftast har högre miljöklassning och spårbarhet i innehåll.
 
I
I Installation skrev:
OSB funkar. Sen innehåller det mer skit än plyfan. Det är en av anledningarna.
Det är inte ovanligt att större kunder ofta föreskriver just plywood i projekt då den har något bättre egenskaper än osb samt oftast har högre miljöklassning och spårbarhet i innehåll.
Båda består av trä och lim och bärigheten ser inte ut att skilja mer än några kg när det kommer till infestning med skruv eller expander? OSB borde vara väldigt mycket vänligare miljömässigt med tanke på att det inte krävs hela fina träskivor?

Vad är det för skit man syftar till? Något som skulle bli hälsovådligt när det sitter bakom gips?

Plyfa har absolut sina fördelar, det är perfekt om man behöver ha en fin yta men det behövs inte bakom gips.
 
I Ironside skrev:
Båda består av trä och lim och bärigheten ser inte ut att skilja mer än några kg när det kommer till infestning med skruv eller expander? OSB borde vara väldigt mycket vänligare miljömässigt med tanke på att det inte krävs hela fina träskivor?

Vad är det för skit man syftar till? Något som skulle bli hälsovådligt när det sitter bakom gips?

Plyfa har absolut sina fördelar, det är perfekt om man behöver ha en fin yta men det behövs inte bakom gips.
tror det beror på att osb historiskt har betydligt med bindningsmaterial i form av limmer och formaldehyd. Sen är plyfan formstabilare över tid. Osb är fattigmansplywood. Uttrycket Ryssplyfa är ju det osb gock under. Det är en skillnad i att arbeta med de olika skivorna. K-plyfan har inga högre krav på ytskikt vill jag påstå.
Jag väljer plywood 8-dar i veckan före osb. Det är Inte kostnadsdrivande i valet heller vill jag påstå.

det är skillnad i materialen och jag har nog lite förutfattade meningar då jag ogillade att arbeta med osb. Sen är det som sagt ingen slump att många fastighetsägare hellre pröjsar extra för plywood
 
H
I Ironside skrev:
Varför frågar du inte din hantverkare? Han vet exakt vad som behövs.

- Mått?
- Karm (tjocklek)?
-Tröskel?

Monteringsdetaljer som infästning, kylar m,m lär hantverkaren stå för.

När det gäller utformningen av dörren så köper man vanligen med samma stil som övriga huset men det är såklart helt upp till dig själv att avgöra. Man behöver också fundera på om man vill ha ljudisolerad dörr, fylld dörr, massiv dörr eller bara en pappdörr. Hur vet man? Man åker till butiken eller surfar runt på tillverkarnas websidor.

Glöm inte trycka(handtag), förslagsvis liknande som i övriga huset.
Håller med, en ljudisolerad dörr är att föredra.
 
I
I Installation skrev:
det är skillnad i materialen och jag har nog lite förutfattade meningar då jag ogillade att arbeta med osb. Sen är det som sagt ingen slump att många fastighetsägare hellre pröjsar extra för plywood
Absolut, det finns skillnad men bakom gips ser jag fortfarande ingen funktionell anledning att kosta på sig plyfa framför OSB. Jag föredrar ek med det betyder ju inte att jag sätter reglar av ek i väggarna.

Fördelen jag möjligen kan se är att plyfa har en tätare yta så kanske är det bättre på att stoppa ljudvågor men troligen är det marginell skillnad när gips och isolering är monterad.

Känner du till någon faktiskt funktionell fördel med plyfa över OSB förutom att den har något högre bärighet? Och såklart att du föredrar att jobba med dem.
 
I
H HEM2121 skrev:
Håller med, en ljudisolerad dörr är att föredra.
Ljudisolerat är nice men det kräver inte bara en fylld\massiv -dörr, den måste även vara lufttätad, kan man få till det så blir skillnaden enorm! Man behöver dock fundera över ventilationen, har huset frånluft eller självdrag så brukar dörrarna ha ventilerade trösklar och detta rimmar dåligt med ljudisolering. Möjligen kan man komma runt detta om man har ex FTX system till samtliga rum eller så nöjer man sig med att bara ljudisolera lite. Om inte annat är det en helt annat känsla i en fylld\massiv dörr.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Alltid en slät dörr. Du kommer ångra dig sen när du ska städa annars och måste stå och torka massa springor. Samma med skåpsluckor, släta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H
B Bopåzoo skrev:
Alltid en slät dörr. Du kommer ångra dig sen när du ska städa annars och måste stå och torka massa springor. Samma med skåpsluckor, släta.
Dörrar brukar vara lättstädade, inga smala och skarpa skåror som kan finnas på t.ex på kökskåpsluckor.
 
I Ironside skrev:
Absolut, det finns skillnad men bakom gips ser jag fortfarande ingen funktionell anledning att kosta på sig plyfa framför OSB. Jag föredrar ek med det betyder ju inte att jag sätter reglar av ek i väggarna.

Fördelen jag möjligen kan se är att plyfa har en tätare yta så kanske är det bättre på att stoppa ljudvågor men troligen är det marginell skillnad när gips och isolering är monterad.

Känner du till någon faktiskt funktionell fördel med plyfa över OSB förutom att den har något högre bärighet? Och såklart att du föredrar att jobba med dem.
I Ironside skrev:
Båda består av trä och lim och bärigheten ser inte ut att skilja mer än några kg när det kommer till infestning med skruv eller expander? OSB borde vara väldigt mycket vänligare miljömässigt med tanke på att det inte krävs hela fina träskivor?

Vad är det för skit man syftar till? Något som skulle bli hälsovådligt när det sitter bakom gips?

Plyfa har absolut sina fördelar, det är perfekt om man behöver ha en fin yta men det behövs inte bakom gips.
Att jämföra osb/plywood kontra furu/ek är rätt skev. Men nåväl. Osb innehåller mer formaldehyd och i vissa fall isocyanat limmer. De importeras också ofta. Idag är det viktigt att hålla ned miljöpåverkan i byggprocessen samt att arbetsmiljön för yrkesfolket skall vara bra.
funktionellt är drt formstabilitet och plywooden är något bättre i draghållfastheten. Däremot är det sällan man behöver hänga pansarvagnar på väggen. Sen kan plywood användas som inbrottskydd i vissa konstruktioner. Vet inte heller om osv får användas i brandcellsväggar det får däremot plywood.
Osb kostar 100 spänn kvadraten give or take plywood 150 ungefär. En vägg kostar ungefär 900 spänn kvadraten med dubbel gips. Gör du osb landar du på 1000 och plywood 1200.
Tiden står för 800 spänn. Poängen är att det inte är ett kostnadsdrivande val
 
I
B Bopåzoo skrev:
Alltid en slät dörr. Du kommer ångra dig sen när du ska städa annars och måste stå och torka massa springor. Samma med skåpsluckor, släta.
Bytte samtliga dörrar i huset till 3 spegel dörrar, kan inte påstå att städningen blev mer omfattande men så har vi generellt ganska rent i hemmet. Samlas det damm så skulle det isåfall vara på de horisontella spåren(6 st) och de är enkla att ta med dammsugare eller dammvippa. Jag kan dock bara minnas jag gjort det typ en gång på 3-4 år på ett par av dörrarna.

När det gäller skåpsluckor i kök så valde vi dock släta eftersom här kladdas det mer, riktigt nice att kunna torka av snabbt och enkelt. Tyvärr valde vi Höganäs Biselado kakel vilket inte är släta, hade varit klart enklare med släta även här men visst går det med lite extra jobb.

Självklart blir detta en högst personlig preference men i vårt hus så föredrar man släta ytor där det kladdas mycket ex köket, övriga ställen får utseende komma först.
 
I
I Installation skrev:
Osb kostar 100 spänn kvadraten give or take plywood 150 ungefär. En vägg kostar ungefär 900 spänn kvadraten med dubbel gips. Gör du osb landar du på 1000 och plywood 1200.
Tiden står för 800 spänn. Poängen är att det inte är ett kostnadsdrivande val
När jag tittar på vår lokala Hornbach så kostar billigaste OSBn 270 kr (11x1197x2500mm), billigaste plywooden kostar 399 kr (12x1200x2500).

Så ett rum som är 12 x 6 m (5+5+10+10 skivor) kostar
OSB : 8 100 kr
Plywood : 11 970 kr
Det är så fall nära 50% dyrare, ser det rätt ut?

Du pratar om miljöaspektens, så dagens OSB innehåller fortfarande skräp som är hälsovådligt(även ECO versionen?)? Visst måste OSB vara mycket lättare för naturen att producera? Det krävs ingen hela fina träskivor?
 
I Ironside skrev:
Bytte samtliga dörrar i huset till 3 spegel dörrar, kan inte påstå att städningen blev mer omfattande men så har vi generellt ganska rent i hemmet. Samlas det damm så skulle det isåfall vara på de horisontella spåren(6 st) och de är enkla att ta med dammsugare eller dammvippa. Jag kan dock bara minnas jag gjort det typ en gång på 3-4 år på ett par av dörrarna.

När det gäller skåpsluckor i kök så valde vi dock släta eftersom här kladdas det mer, riktigt nice att kunna torka av snabbt och enkelt. Tyvärr valde vi Höganäs Biselado kakel vilket inte är släta, hade varit klart enklare med släta även här men visst går det med lite extra jobb.

Självklart blir detta en högst personlig preference men i vårt hus så föredrar man släta ytor där det kladdas mycket ex köket, övriga ställen får utseende komma först.
Går inte dammsuga upp fuktigt damm som det blir i badrummet. I mitt hus har jag gammla dörrar med massor av tajta skåror. Tur jag har synfel och inte andvänder glasögon/linser :crysmile:
 
I
B Bopåzoo skrev:
Går inte dammsuga upp fuktigt damm som det blir i badrummet. I mitt hus har jag gammla dörrar med massor av tajta skåror. Tur jag har synfel och inte andvänder glasögon/linser :crysmile:
Aha, vi har nog aldrig så pass fuktigt i badrummet. Jag har dock sett bekanta som har spegeldörrar på toaletten och som fått fuktskador så att färgen släppt just där man kan tänka sig damm skulle lägga sig så jag kan absolut se att det kan vara ett problem. Skulle gissa på att deras ventilation i badrummet är undermålig eller så är vår extremt effektiv.

Med så mycket annat, man får gå på vad som passar en själv funktions och utseende mässigt. Även om man generellt inte bör blanda olika designer så går det naturligt vis att göra, ibland är funktionen viktigare.
 
I Ironside skrev:
När jag tittar på vår lokala Hornbach så kostar billigaste OSBn 270 kr (11x1197x2500mm), billigaste plywooden kostar 399 kr (12x1200x2500).

Så ett rum som är 12 x 6 m (5+5+10+10 skivor) kostar
OSB : 8 100 kr
Plywood : 11 970 kr
Det är så fall nära 50% dyrare, ser det rätt ut?

Du pratar om miljöaspektens, så dagens OSB innehåller fortfarande skräp som är hälsovådligt(även ECO versionen?)? Visst måste OSB vara mycket lättare för naturen att producera? Det krävs ingen hela fina träskivor?
4000 är pengar självklart. Iofs inte mycket i ett rum på 96 kvadrat eller då 60 kbm väggyta med en merkostand på 70 spänn kvadraten. Men men så tänker jag

Kollade faktisk upp just limmerna å idag är osb betydligt bättre än den varit. Det är ju bra. Sen har väl osb då på plussidan att man använder restmaterial vilket är bra. det går åt mer energi att tillverka den som jag förstod det.

Kvalitetsmässigt så var plyfan bättre ur fuktsynpunkt å den har 2-4 ggr bättre böjhållfasthet.
det skiljde även beroende på om man hade klas 1,2,3 eller 4 på osb:n 2 verkar vara normal osb.

Får jag välja skulle jag köra spontad 600 ply men den är ännu dyrare och är väl bra på plåtregelkonstruktioner och när man kör mängder. Inget för hempularen att peta med då man inte räknar med arbetskostanden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.