major_tom major_tom skrev:
kakel och klinkers finns bla på Castorama och Leroy Merlin. sen finns det givetvis en uppsjö lokala butiker som inte är kedjor på samma sätt, så då får man göra på det gamla hederliga sättet: köra runt och jämföra.

jag var inne på att köpa byggvaror från polen, ink ikeakök, innan jag drog igång med min renovering. men det blev istället att jag gjorde allt mer pö-om-pö och köpte från lokala affärer. men vet man innan vad man ska ha så kan man spara en del. just castorama och leroy merlin har jag fått rekommenderade av polsk bekant.
Tack, ja jag har också hört gott om just dessa 2 affärer:)
 
MrJay MrJay skrev:
Köpte köket till vår lägenhet på IKEA i Polen, vitvarorna inkl. häll på Media Markt och Euro samt kakel och panel på Obi. Alla dessa affärer ligger inom 200m radie från varandra i Gdansk, Obi ligger på halva vägen mellan hamnen och affärerna vilket var trevligt.tack för tips

Jag tjänade ca. 50.000kr på att handla där, kakel, fog m.m. ligger på cirka en tredjedel av priset här och utbudet är bra bättre i Polen.

Vitvarorna betalade jag för i förväg via en vän som bor där så det var bara att plocka upp, IKEA får man kolla lagersaldot på innan man åker, precis som här hemma.
 
MrJay MrJay skrev:
Det är bara att räkna på det... Vi hade hyrt en mindre lastbil och tog färjan över dit, total kostnad ca. 10.000kr inkl. biljetter och hytt för två personer. Ja, vi fick fin profit - bara ugnen som vi köpt kostade närmare 30.000kr på Elgiganten, betalade 14.000kr i Polen
Oj vad var d för spis som kan kosta så mkt mindre, hur gör man med garantier?
 
MrJay
M Magdalenapalm skrev:
Oj vad var d för spis som kan kosta så mkt mindre, hur gör man med garantier?
Bosch 8-serien, exakt modellnummer har jag inte framför mig dock. 6-mån garanti vid gråimport tyckte deras svenska kundservice, personligen misstänker jag de här 1-års europeisk garanti. Jag kände mig rätt luttrad, enligt erfarenhet antingen så funkar spisen som den skall i många år eller så är det något fel på den som man upptäcker direkt vid installation.
 
Nån som kan hjälpa till att jämföra, tex komplett kök och badrum, behöver inte vara Ikea..
 
Tyvärr är Nynäshamn linjen den dyraste att åka, Karlskrona åker mina bekanta trots 30-40 extra mil

Ett tips om man aldrig varit till Polen är nog att ta vanlig bil dit och ta en liten semestertripp för att bekanta sig med butiker och kolla utbudet, för att senare åka dit och handla.

Nu är det rätt längesen jag var dit men då pratade max 50% av personalen engelska så det var rätt drygt, säkert bättre nu
 
Så fint är det inte, att man åker 2ggr med bil, då hellre semester med släpvagn! Annars blir det öl...
 
Vill kolla om nån skulle behöva byggmaterialet från Polen golv fönster dörrar badrumsmöbler belysning kakel lim färg ...
Ordnar transport möjligheten för övernattning i Polen
Vid frågor maila Tomaszn178@gmail.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.