Det är helt klart att dom kommer att göra en god vinst på fastigheten. Dom har förstås också försökt pruta men utan lyckat resultat. Den kommula fastighetsägaren är ju egentligen inte intresserad av att sälja men har ju inget annat val med moderaterna i makten i stan.

Just den här fastigheten är deras ögonsten som de absolut inte vill göra sig av med. Fastigheten är väldigt ståtlig med fina tornbyggnader och ligger på en av dom mest attraktiva lägena i stan.
 
Finns knappt några såna här lägenheter att jämföra med. En 2:a på 62 m2 ligger på ca 750 000 kr och har en månadskostnad på 3200 kr. Dom fastigheterna har betydligt sämre läge (trafikerad väg och längre till centrum), originalkök från 1950, badrum från 70-talet, takhöjd på 270 cm, saknar hiss.

Just vår lägenhet är en stor 2 rums hörnlägenhet på 95 m2. Den har 350 cm i takhöjd, stuckatur och takrosetter i alla tak, 2 balkonger med sol hela dagen, fiskbensparkett, öppen
spis, Vardagsrummet är dessutom ett "tornrum", dvs en stor del av rummet är runt. Hiss finns, köket är inte nytt men från ca år 2000. Badrummet från 1995. Det mesta i lägenheten är nytapetserat och nymålat. Det finns även möjlighet att göra om lägenheten till en 3:a.

Dessutom så är putsfasaden mycket fin med massvis av dekorationer. Entren och trapphuset är mycket maffigt med 3 meters bredd och 4 meters takhöjd. Hela trapphuset har kvar sin originalstuckatur i tak och på väggarna.
 
Låter snarast som det är DU som ska sälja kåken och inte "borgmästarn"...
:D
 
Haha, det är min far som är borgmästaren.
 
Jag tycker att 800 000 :- låter billigt för den lägenheten och den månadsavgiften. Jag tycker dock att du går för snabbt fram här. Du bör börja med att kolla upp saken ordentligt. Kolla upp föreningens ekonomi, lägenhetens marknadsvärde och husets skick. Prata också med svågern. Kanske vet han nåt som du inte vet.

Om du väljer att köpa tycker jag att det naturliga vore att du och din sambo köper lägenheten tillsammans. Då skulle ni dela på risken och den eventuella vinsten. Om hon är ovillig att köpa halva lägenheten kanske ni kan dela upp det så att hon köper en tredjedel.

Om du väljer att köpa lägenheten själv får du väl fråga den lokala hyresnämnden vilken hyra som är rimlig för lägenheten, och låta din sambo betala hälften.
 
Rimliga hyran är den som redan faktureras på dagens hyresrätt. Men kontakta gärna Hyresgästföreningen! Ombudsmännen där kan säkert ge handfasta råd och stalltips från insidan av det politiska spelet om privatiseringen.
 
Vad ni krånglar !!?
För det första kan väl hon elelr du för delen ensamma inte bestämma om huset kommer ombildas - det är lite fler iblandade, eller ?

Sen måste det lättaste väl vara att förutsätta att ni kommer forsätta vara tillsammans och av gifta er/skaffa barn osv ?
Med det i åtanke, men också med risken för separation samt sambolagen i åtanke så skulle jag gjort såhär:
Båda köper lägenheten.
Sen skriver ni ett separat avtal om att den som går in med kontantdelen (Du) skall vid ev separation få tillbaka den delen vid ev försäljning av bostaden.
Om ni köper olika pricentandelar så omvandlar ni det till kronor och ören och skriver in det snarare än ägandeprocenten (man kan iof skriva procent också om man absolut inte vill dela ev. framtida vinst/förlust med 50/50)

Underhåll, Brf avgift osv delar ni lika på i fortsättningen
Och i slutändan kommer detta innebära att ni troligen får samma kostnader. Och att de renoveringar ni genomför kan båda vara med och säga till om (om bara du betalar måste du ju få bestämma, det kanske inte är så kul för den andra att bo i en lägenhet som är helt inredd efter den andres tycke och smak - man är i princip inneboende snarare än samboende - och om ni inte kan komma överens ens då så undrar jag lite vart ert förhållande är på väg ?)

/K
 
Krånglar gör vi kanske men huset kommer ivf att ombildas då 85 % av hyresgästerna vill köpa sin lägenhet. Själva övertagandet av fastigheten kommer att ske om om 3 veckor.

Håller med fullständigt att det är lättare om vi köper lägenheten ihop men då vi har olika prioriteringar så är bara jag är intresserad av ett köp. Om ja köper lägenheten så måste vi förstås hitta en lösning.

Är det rimligt att min sambo betalar den nya hyran samt räntekostnader?

Vad tycker ni?
 
tarantino1 skrev:
Krånglar gör vi kanske men huset kommer ivf att ombildas då 85 % av hyresgästerna vill köpa sin lägenhet. Själva övertagandet av fastigheten kommer att ske om om 3 veckor.

Håller med fullständigt att det är lättare om vi köper lägenheten ihop men då vi har olika prioriteringar så är bara jag är intresserad av ett köp. Om ja köper lägenheten så måste vi förstås hitta en lösning.

Är det rimligt att min sambo betalar den nya hyran samt räntekostnader?

Vad tycker ni?
Det är inte menigen att vara ogin, och jag vet egentligen inte ngt om er - ni kanske nyss har blivit tillsammans och bor i ihop av ren nödvändighet...

Om ni absolut inte vill dela på lägenheten så tycker jag att ni skall skriva ett avtal där du äger 100% och går in med 100% (kontant + lån) - det är viktigt att skriva ett sånt avtal vid sidan om eftersom sambolagen kan göra att din sambo annars kan få 50% av lägenheten oavsett vem som betalat eftersom ni "köpt den för gemensamt bruk".
Sen betalar din sambo halva räntekostnaden+avgiften. Räntan skall absolut räknas in - tänk om ni hade fått köpa lägenheten för säg 900000 kr med en avgift på 10 kr i månaden - skulle det vara rimligt att sambon bara betalade 5 kr/mån då fasdt du hade tusentals kronor i räntekostnader?

Hon skall inte betala amorteringar eller renoveringar etc förstås eftersom hon inte får ut ngt av det sen.

/K
 
Redigerat:
Ber du mig vara smakdomare skulle jag föreslå att hon betalar halva befintliga hyran, och låter dig köpa lägenheten som din enskilda egendom. Räntor med ränteavdrag, amorteringar hamnar helt på din planhalva. När ni avyttrar bostaden tar du hela vinsten (eller förlusten).

Ska man vara millimeterrättvis bör sambon i framtiden betala hälften av hyran efter kommande hyreshöjningar hos allmännyttan.

Alldeles som klaskarlsson påpekar bör ni sätta hela avtalet på pränt.
 
Ska absolut se till att skriva samboavtal.

Håller med om att det verkar vara mest rimligt att min sambo får betala halva hyran och samt hälften av ränteutgifterna. Annars kan det bli så att jag kanske får betala högre totalhyra än jag gör nu, och min sambo får 1100 i billigare hyra. Känns kanske inte riktigt rätt.
 
Om man ska vara riktigt knepig finns en intressant fråga runt hörnet: Vad händer om den nybildade föreningen går i konken?

I detta läge kommer de boende att förlora sitt insatta kapital. Men de kan hävda besittningsrätt, och kan därför bo kvar i sina gamla bostäder med hyresrätt. Denna hyresrätt tillhör i första hand den som dittills stått som bostadsrättsinnehavare. Jag är osäker om partnerns rättsläge då kan bli omtivstat, ungefär likställt med en andrahandshyresgäst. Risken finns.
 
Jag skulle nog inte tycka att det är rimligt om din sambo står för halva räntekostnaderna då det är din investering. Det är inte heller rimligt att hon bara ska betala halva den nya avgiften. Jag skulle (precis som andra gjort) föreslå att hon betalar halva den nuvarande avgiften och att den varje år räknas upp med KPI.

Då kommer du som bostadsrättsägare att betala mer än henne när räntorna är höga och mindre när räntorna är låga. Och hon som hyresgäst kommer att ha en förutsägbarhet i sina månadskostnader.
 
För mig kan det kännas lite "rävigt" att ta ut en hyra på 3502 kr när hyran med dagens aktuella ränta kommer att bli 2767 kr per person. Samtidigt känns det inte rätt om det kommer räntehöjningar och min sambo kanske får betala en högre kostnad än i dagsläget.

Man skulle kanske låta min sambo betala hyra+ränta och sätta ett tak där dagens aktuella hyra ligger på?

På så vis har ju min sambo oxå chans att få lägre hyra samtidigt som hyran inte kommer över dagens nivå.
 
tarantino1 skrev:
För mig kan det kännas lite "rävigt" att ta ut en hyra på 3502 kr när hyran med dagens aktuella ränta kommer att bli 2767 kr per person. Samtidigt känns det inte rätt om det kommer räntehöjningar och min sambo kanske får betala en högre kostnad än i dagsläget.

Man skulle kanske låta min sambo betala hyra+ränta och sätta ett tak där dagens aktuella hyra ligger på?

På så vis har ju min sambo oxå chans att få lägre hyra samtidigt som hyran inte kommer över dagens nivå.
Varför ?
En hyra ligger ju inte heller stilla ?

Om ni nu bor ihop så även om hon inte vill och inte har möjlighet att investera så borde hon väl inte ha några problem med ngn eller et par hundralappar varierande "hyra" !?
Skulle det ligga så på gränsen att hon inte klarar sin ekonomi ngn månad så ställer väl du självklart upp då ?

Troligen kommer ni väl iaf inom ett par år sälja lägenheten och köpa en större/hus eller så om/när det bli aktuellt med utökning av familjen och att i det läget dividera och krångla ifall räntan skulle gå upp och ni skulle få betala ett par hundralappar mer i månaden känns väl lite tossigt ??
För att inte tala om alla era andra gemensamma utgifter som sambos - om ngn av er tex utnyttjar mer hygienprodukter - skall det också regleras ? Om en surfar mer än den andre på internet skall man dela det 70-30 eller 80-20 också osv osv

Som sagt: Jag och min sambo skrev ett avtal så att den insats jag gick in med inte förloras vid ev separation, ev värdeuppgång/nedgång delar vi på sen, men jag har som sagt skrivit ett tillägg så att hon aldrig blir skyldig mig pengar om huset skulle säljas så att lånen+insatsen inte täcks helt.
Sen gör vi så att vi sätter in en andel av vår lön (jag tjänar mer så jag sätter in mer) på ett gemensamt konto, därifrån dras räntor och alla fasta utgifter (räkningar som kommer in varje månad). Egna kläder etc köper vi för egna pengar, barnens kläder delar vi på - även om sambon är mer intresserad och dessutom får barnbidraget på sitt konto så hon brukar få sköta det för det mesta :)

Men visst känns det bättre så för all del sätt ett tak...jag funderar bara lite på vad nästa grej kan komma att bli för er :|

/K
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.