Ramnemark skrev:
Man kanske inte behöver nån antenn. Vill ha så bra signal som möjligt dock.
Kanske testat med en uppskalad antennkabel först och om de funkar så sätter jag en liten passiv på vinden :)
Har samma planer som du har med antenn på vinden. Men efter jag testade detta så blir det nog den minsta (läs billigaste) passiva jag kan hitta där uppe. Allting borde ju vara bättre än en skalad kabel :)
 
Frågan är om de blir dumt att sätta upp en digital aktiv antenn när det är så nära? För kostnaden för material är inga problem, antennerna är relativt billiga ändå. Tänkte hur de blir med skuggningar och sånt när man bor så nära?
 
Du kan inte få skuggor med DVB. Däremot går det att överstyra mottagaren.

Edit: Med det ville jag väl ha sagt att det med stor sannolikhet inte blir sämre med en fin antenn ;)
 
Redigerat:
Så du säger alltså att en bra digital antenn är de lika bra att köra på. Jag ska även ha en splitter. Finns en med inbyggd förstärkare, är de nått och ha?
När de är så nära kanske man inte behöver en förstärkare men ska man ändå ha en splitter då?
 
Sådär. Nu har jag köpt antenn och antennfäste och kopplat ihop alltihopa. Efter en kanalsökning har jag nu en bunt kanaler, varav vilka vissa inte går att titta på eftersom jag inte har något abbonemang.

Problemet är att jag bara får in kanalerna som ligger på "Nät 1 UHF Kanal 23 (490 MHz)", inte de som ligger på "Nät 2 UHF Kanal 42 (642 MHz)"

Var kan problemet ligga? Sony-TV, ingen CA-modul.
 
Vad blev det för antenn då ?

Ibland räcker det inte med en kanalsökning, prova en riktig reset av tv'n(factory default) och sedan en ny kanalsökning.
 
BR125 skrev:
Vad blev det för antenn då ?
http://www.kjell.com/sortiment/ljud...nner/utomhusantenner/televes-dat-45-hd-p30618
Såhär i efterhand var det kanske dumt att inte köpa 1.8-meters-varianten när jag har fri tillgång till utrymme på vinden.

Köpte även en sån här som jag skruvade fast i golvet (!) på vinden, den var preciiiis så hög som behövdes:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud...asten-stativ/vaggfaste-aluminium-45-cm-p30964

BR125 skrev:
Ibland räcker det inte med en kanalsökning, prova en riktig reset av tv'n(factory default) och sedan en ny kanalsökning.
Bingo!

Hade en intressant dialog med en tjej på Boxer som inte ville hjälpa mig eftersom det gällde gratiskanlerna. Jag försökte förklara det kontraproduktiva i det eftersom jag inte tänker teckna ett abonnemang om jag inte vet att min utrustning fungerar. Fick då tipset med nollställning och det fungerade.

Jag har dock upptäckt att signalstyrkan åker berg- och dalabana, så det blir till att köpa en förstärkare.

Mitt bekymmer nu är:

1) Sitter det en förstärkare i antennen som drivs av min TV?
2) Hur vet jag om TV:n lämnar drivspänning i uttaget? Likspänningsmäta uttaget?
3) Om jag köper en förstärkare, var ska jag sätta den? Vid antennen där det inte finns något uttag (=bekymmer) eller i mediaskåpet (F-kontakter) eller vid TV:n?
4) Var hittar jag en kompass så jag kan rikta antennen optimalt? Nu har jag höftat.

EDIT: Det är uppenbart att det är en sån här jag ska ha:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud...llbehor/antennforstarkare/televes-5523-p30294

Synd bara att det är 20 meter kabel från antennen till förstärkaren.

EDIT2: Eller en sån här, för att ge spänning till den förstärkare som redan sitter i antennen:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud...r/natdelar-power-inserter/televes-5795-p30336
 
Redigerat:
du har inte möjlighet att montera antennen ute?
 
Är det någon idé att göra om kontakteringen för att utesluta att man slarvat? F-kontakterna som skruvas på känns inte helt 100.
 
fgo skrev:
4, gå in på teracom.se via din smartphone så ser du riktning, väldigt smidigt när man justerar antenner
Jo, har gjort det, men jag får ju bara ett gradtal (eller en karta att höfta på). Höftat har jag gjort, men jag skulle gärna rikta den exakt.
 
det viktiga är väl att du har bra kontakt och att det inte är nån kortis. Men då skulle du inte få någon bild alls.
 
har du ingen kompass på telefonen då?
 
fgo skrev:
du har inte möjlighet att montera antennen ute?
Om valet står mellan att betala 240 kr/månad till CD eller att ha en ful antenn på fasaden så väljer jag det förstnämnda.
 
fgo skrev:
har du ingen kompass på telefonen då?
Det har jag inte tänkt på. Undrar om den kan vara någorlunda exakt. Jag har kompass på klockan, men den visar inte gradtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.