Unikt namn
N Niq skrev:
Eftersom jag är bosatt i Finland så har jag ingen möjlighet att låta bli att amortera. Dessutom så betyder det mycket för mig att ha ett skuldfritt hus och liv.

Alla investeringar man gör kan minska i värde och försvinna. Huset kan iofs också försvinna i brand eller krig. Men jag bedömer den risken som liten. Så även om jag blir av med arbete och investerade pengar pga händelser utanför min kontroll så kan jag ännu bo i mitt hus billigt när det är betalat. Samt att mina barn har möjlighet till ett skuldfritt boende och på så vis har mera pengar över att spara eller investera
Matematiskt och statistiskt har det varit en bättre affär över lång tid att lägga pengar på börsen istället för att amortera mer än du behöver.

Exempel, du måste du amortera 2000kr och du har 2000kronor som du kan välja att amortera eller investera.

Om vi spanar 5år bakåt i tiden och på https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/417655/lansforsakringar-global-indexnara
Så du väljer mellan att amortera 120k och slippa betala ca6k i extra räntekostnader.

Eller att få 181k på ett fondkonto.

Kunna sälja av 140k av dessa efter 5år.
- Betala vinstskatten på 30% (-12k)
- Punktamortera 120k
- Betala den extra räntekostnader på bolån (- 6k )
- Äta en fin middag (-2k)
Och ha kvar ca40k på fondkontot.

Beräkningsexemplet är dock väldigt förenklat. Kursen går inte spikrakt uppåt hela tiden och aktier/fonder är förenat med en risk. Jag har bara slagit ut de 76% fonden ökat på 5år som en procentenhet varje månad i min excelberäkning.

Vidare är det nu krig och elände och man kanske inte ska förvänta sig att den historiska uppgången fortsätter i samma takt.
 
tensiden tensiden skrev:
Upplevelser behöver inte kosta skjortan.
Senaste utflykten med familjen kostade inte mer än bensinpengarna för att åka två mil eller så. Alla var rörande överens om att det varit en toppendag. Hade vi varit lyckligare om vi åkt berg-och-dalbana i Dubai? Tveksamt.

Bäst spenderade tid är den man spenderar tillsammans. Sen är väl vissa så att de måste boka en resa eller konkret upplevelse för att spendera tid tillsammans.


Vad gäller ursprunglig frågeställning tror jag att tåget redan gått för att göra pengar på Tesla.
Håller helt med. Vi brukar ha bland dom roligaste kvällarna och dagarna hemma eller med dagsutflykter.

Vi tycker dock om både värme och att resa till andra länder så vi brukar försöka resa någonstans 1 gång i året. Iaf innan Covid. Det går också att göra utan att betala både skjorta och byxor.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Matematiskt och statistiskt har det varit en bättre affär över lång tid att lägga pengar på börsen istället för att amortera mer än du behöver.

Exempel, du måste du amortera 2000kr och du har 2000kronor som du kan välja att amortera eller investera.

Om vi spanar 5år bakåt i tiden och på [länk]
Så du väljer mellan att amortera 120k och slippa betala ca6k i extra räntekostnader.

Eller att få 181k på ett fondkonto.

Kunna sälja av 140k av dessa efter 5år.
- Betala vinstskatten på 30% (-12k)
- Punktamortera 120k
- Betala den extra räntekostnader på bolån (- 6k )
- Äta en fin middag (-2k)
Och ha kvar ca40k på fondkontot.

Beräkningsexemplet är dock väldigt förenklat. Kursen går inte spikrakt uppåt hela tiden och aktier/fonder är förenat med en risk. Jag har bara slagit ut de 76% fonden ökat på 5år som en procentenhet varje månad i min excelberäkning.

Vidare är det nu krig och elände och man kanske inte ska förvänta sig att den historiska uppgången fortsätter i samma takt.
Ja jag förstår helt poängen med vad du vill visa. Har dock inte tidigare varit villig att ens ta några risker med mina pengar för jag har inte haft något över. Nu har vi en sådan stabil ekonomi att jag kan ta en del risker med en del av mina pengar.

Samtidigt som vi klarar av att betala vårat bolån.
Här i Finland så löper bolånen på max 20 år.
 
galento
Nissens Nissens skrev:
Min fru är en hel del år yngre än jag, så vi är väl inte i exakt likadan sits. :)
Hmm, frugan har inte kommit halvvägs till 60 år än så vi får väl se om vi hinner få nån pension tillsammans innan gubben lämnar jordelivet med alla höjningar av pensionsåldern :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.