MagHam skrev:
Frågan är intressant. Självklart måste vi använda så miljö- och hälsosam förg som möjligt...

Samtidigt tror jag att ständigt om-målande och mögeltvätt har glömts bort när man räknar på miljöbelastningen. Skulle vara intressant att ta del av en total"kalkyl" på hur färger bedöms.

Ja vill också ha färger som håller sig länge utan ständigt förbättrande och är rätt trött på akrylat som ligger utanpå samt denna mögelpåväxt efter ett par år om det gäller utomhus.
Just det frågar jag mig ofta.
Lägg även till att vi över lag inte späder mögeltvätten enligt instruktionen utan betydligt starkare.

Lite samma sak som att hastighetskameror och 1+2 vägar minskar utsläppen si och så mycket.
Detta baseras på att medelhastighet på sträckan sänks MEN verkligheten tror jag är en annan.
Mät utsläppen efter kameran eller i början av dom dubbla körfälten så tror jag resultatet blir ett annat...
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
P-plats skrev:
Just det frågar jag mig ofta.
Lägg även till att vi över lag inte späder mögeltvätten enligt instruktionen utan betydligt starkare.

Lite samma sak som att hastighetskameror och 1+2 vägar minskar utsläppen si och så mycket.
Detta baseras på att medelhastighet på sträckan sänks MEN verkligheten tror jag är en annan.
Mät utsläppen efter kameran eller i början av dom dubbla körfälten så tror jag resultatet blir ett annat...

Tänker ofta på om det inte vore bättre att bränna upp tex pappersförpackningar istället för att diska ur dom och återvinna, går ju både varmvatten , diskmedel som belastar reningsverk, diesel och sen ska förpackningen återvinnas till en ny, är det verkligen lönsamt för miljön? Lite OT :)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
nino skrev:
Tänker ofta på om det inte vore bättre att bränna upp tex pappersförpackningar istället för att diska ur dom och återvinna, går ju både varmvatten , diskmedel som belastar reningsverk, diesel och sen ska förpackningen återvinnas till en ny, är det verkligen lönsamt för miljön? Lite OT :)
Diska, med varmvatten och diskmedel?!
Nja det är overkill, räcker att skölja ur den med kallt vatten så du får bort det värsta.
http://www.sopor.nu/Rena-fakta/Vanliga-fraagor
http://www.ftiab.se/176.html
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
nino skrev:
Tänker ofta på om det inte vore bättre att bränna upp tex pappersförpackningar istället för att diska ur dom och återvinna, går ju både varmvatten , diskmedel som belastar reningsverk, diesel och sen ska förpackningen återvinnas till en ny, är det verkligen lönsamt för miljön? Lite OT :)
Diska ur dom? Ska man göra det?

Gissningsvis går det år mindre energi att återvinna en pappersförpackning, än att börja med att fälla ett träd i skogen ;)
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
Det kan väl inte vara så svårt för Demidekk att göra en egen batch med brytbas till norska marknaden?
Svårt, nej, men det är omständligt och inte speciellt kostnadseffektivt. Jag ska dock inte säga att det är omöjligt; med tanke på att produkterna inte ens heter "Demidekk" på hemmaplan så kan det vara precis vad som helst i burkarna. Men, det mest logiska resonemanget säger att har man utvecklat en schysst, miljöanpassad färg så använder man densamma på alla marknader.
 
gaidin skrev:
När det gäller bottenfärger för båtar är det precis så. Där har även Jotun egna blandningar för olika vatten. Exempelvis finns det tre nivåer på bottenfärger bara i Sverige och alla tillverkare anpassar sina produkter efter det. Exempelvis är det separata regler i hela östersjön.

Många västkustseglare åker till Norge för att köpa bottenfärg då den är betydligt effektivare.
Nu svarar jag helt simpelt, lite fumligt, att det är annorlunda med marina beläggningar och lagstiftning där tillverkaren är skyldig, och drar nytta av, att ha olika produkter (de svenska varianterna har väl egna namn?). Där hade jag tänkt sluta argumentera, om det inte var för det faktum att t.ex. demidekk heter drygolin i Norge, så jag faller på mitt tidigare argument. Men, som sagt, är det skillnad på lagstiftningen för bottenfärger och dekorativa färger.

För att göra saken kort, så ringde jag till Jotun och frågade - det är samma färg (för vanlig målning) i Norge som i Sverige.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Hur är priserna på färg i Norge ? Här i sverige är det dumdyrt
 
slaskman skrev:
Hur är priserna på färg i Norge ? Här i sverige är det dumdyrt
Norge brukar vara dubbeltdumdyrt på allt jämfört med Sverige, dessa dagar i oljans tidsålder ;)
 
thomasx skrev:
Norge brukar vara dubbeltdumdyrt på allt jämfört med Sverige, dessa dagar i oljans tidsålder ;)
Blöjor och vitlök vill jag minnas är undantagen :D
 
Färg är det väl nästan halva priset på i Norge
 
  • Gilla
slaskman
  • Laddar…
10 liter av et av de mer kjente produktene ligger i Norge på rundt 1000 Nkr på tilbud og 1300 Nkr til full pris.

Selv bruker jeg svensk linoljemaling til rundt 1000Nkr for 3 liter. :D (Og jeg har ingen problemer med svertesopp nå etter 5 år)
 
  • Gilla
Martin321
  • Laddar…
Vet genom norska kollegor at man brukar tvätta sina fasader, har inte hört om det riktigt Sverige.
Blås på med högtryckstvätten bara, det sista vet jag inte men ...
 
Det anbefales å vaske huset en gang pr år, men jeg kjenner ingen som gjør det. Tror ikke det er så veldig vanlig. De fleste er nok nøye med å vaske før de maler. Høytrykksspyler anbefales ikke fordi man kan presse vann inn under kledningen. Vaskemiddel sprøytes på og får virke en liten stund før man spyler med vanlig hageslange. Jeg har kun vasket huset i forbindelse med maling.
 
  • Gilla
oskar8889 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.