Hemmakatten
De flesta kommuner har delegationsrätt från LS att besluta om strandskyddsdispens. Avlopp är så vitt jag vet en kommunfråga. Vårt avlopp ligger nog mindre än 100 meter från sjön.
 
Du skriver att en ev. infiltration skulle hamna 20m från vatten, det tror jag är för nära. Det finns en generell avståndsregle där, som gäller i alla lägen oavsett om det är strandskyddat vatten eller inte. Om jag minns rätt så är gränsen 25m. men då måste alltså hela bädden komma längre ifrån än så.
 
Jag får mäta närmare när jag är på visningen men jag tror inte tomten är mer än 25m och vattnet ligger jäms med hela tomten. Egentligen spelar det ingen roll för oss vilken typ av avlopp det är, bara det går att fixa någon typ.
Kanske mini-reningsverk?
 
Fick detta mejl ang. Attefallshus idag:

Hej!

Det fanns tidigare ett sådant undantag i Västra Götalands län, så att det i vissa fall inte krävdes strandskyddsdispens för friggebodar. Det togs bort den 1 januari 2015, och så vitt jag vet så har det inte kommit något nytt undantag. Detta betyder att även friggebodar och attefallshus, som inte kräver bygglov ändå behöver strandskyddsdispens. Om du bygger inom redan etablerad tomtplats och inte tar ytterligare mark i anspråk, så är det oftast inga problem att få en dispens.

Med vänliga hälsningar,

Xxxxx Xxxxxxxx
Miljöinspektör
 
Fick svar av länsstyrelsen och de berättade även att stugan ligger inom landskapsbildsskydd. Något som haft erfarenhet av det i verkligheten? Vad innebär det? När man läser om det tycker jag det liknar strandskyddet väldigt mycket. Verkar gälla färg, typ av tak, typ av panel m.m.

Det kanske begränsar byggplanerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.