wildeside
Skriv endast om pris, teknik och inköpsplats.
Altt jä*** skit skrivande om lagar, regler och miljö m.m.
Kan ni fortsätta att skita ner tråden

Köp av övervakningskameror?​

https://www.byggahus.se/forum/threads/koep-av-oevervakningskameror.488063/page-7#post-5698760

Jag är ute efter vettiga kameror som inte behöver en app för att användas, jag vill kunna logga in och se vad kameran ser via ipnummer och göra inspelningar via NAS:en med , får gärna va en POE kamera och ha vettig upplösning på 25-50 meters avstånd.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
Glömde skriva att det är utomhuskamera jag söker.
Jag har redan 3 st äldre Axis kameror som jag är jätte nöjd med, men dom ligger lite för hög i pris (men man får vad man betalar för).
Mina tankar är om man skulle kunna hitta skapliga kameror till ett lite lägre pris.
 
wildeside wildeside skrev:
Glömde skriva att det är utomhuskamera jag söker.
Jag har redan 3 st äldre Axis kameror som jag är jätte nöjd med, men dom ligger lite för hög i pris (men man får vad man betalar för).
Mina tankar är om man skulle kunna hitta skapliga kameror till ett lite lägre pris.
Många verkar förorda Reolink.
Har ingen personlig erfarenhet av just denna, men specen är ju lovande, ungefär som AXIS:en:
https://www.dustinhome.se/product/5011261472/rlc-823a-8mp-ptz-spotlight-kamera
 
  • Gilla
Dodgen66 och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Tack verkar vara en skaplig kamera, vid en snabb koll så reagerade bara på min driftstemp -10 grader på en utomhus kamera🤔 Kan vara en ren felskrivning ska kolla upp det.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Tack verkar vara en skaplig kamera, vid en snabb koll så reagerade bara på min driftstemp -10 grader på en utomhus kamera🤔 Kan vara en ren felskrivning ska kolla upp det.
Ja, kan vara värt att kolla upp.
Vinter i Kina är lite annorlunda än i Sverige antar jag.
Köpte ett relativt okänt fabrikat för många år sedan, och kan väl säga att det där med IP-klassning verkade vara ytterst godtyckligt.
Men Reolink bör väl ändå följa den normen kan man tycka?
 
wildeside
Suck!
Livet är skit i sig själv ibland😂

Blev riktigt intresserad av Reolink RLC-823A 16x.
https://www.dustinhome.se/product/5011332640/rlc-823a-16x

Men det står -10 som min driftstemp även på Reolinks egna hemsida.
Kanske får styra kameran med en Shelly plugg så att kameran stängs av vid - 9,8 grader😂
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Suck!
Livet är skit i sig själv ibland😂

Blev riktigt intresserad av Reolink RLC-823A 16x.
[länk]

Men det står -10 som min driftstemp även på Reolinks egna hemsida.
Kanske får styra kameran med en Shelly plugg så att kameran stängs av vid - 9,8 grader😂
Eller så testar du bara.
Jag gissar att panoreringen är det som kan vara köldkänsligt, men ser att Reolink generellt verka ha specen -10 grader, även på kameror utan panorering.
Men mina gamla D-Link DCS-2330L som sitter uppe bara för att jag inte har brytt mig om att plocka ner dom, är specade till -25.
Dom funkade utmärkt när vi hade flera dagar med -40 i vintras.
Däremot så stänger Arlo ner sig vid bra pecis -20 grader.
Så jag behåller min D-Link som SUB2.
Dock så har dom lite för snäv bildvinkel, men funkar ok i övrigt.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
Lite jobbigt att leka labbråtta och betala 4300:- för det.
Blir nog svårt att hänvisa till garantin om något går sönder pga kylan, men iof är det nog svårt för försäljaren att bevisa att det beror på kyla.🤔
Men även om man får ut en ny på garantin så står man där utan en kamera som fungerar i kyla.
 
wildeside wildeside skrev:
Lite jobbigt att leka labbråtta och betala 4300:- för det.
Blir nog svårt att hänvisa till garantin om något går sönder pga kylan, men iof är det nog svårt för försäljaren att bevisa att det beror på kyla.🤔
Men även om man får ut en ny på garantin så står man där utan en kamera som fungerar i kyla.
Håller med.
Och Reolink förskönar sina produkter lite.
Här skriver dom att kamerorna troligtvis fungerar till mycket lägre temperaturer, med hänvisning även till kunders upplevelser:
https://reolink.com/blog/best-cold-weather-ip-security-cameras-systems/
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
Jag skickade ett mail till både Reolink och Dustin och fråga om specen på temperaturen på Reolink RLC-823A 16X.
Får man ett svar att den fungerar i kallare förhållanden så har man skriftligt på det och då gäller väl garantier och det borde väl även gå att kräva återköp.
 
  • Gilla
Bygget 52
  • Laddar…
wildeside
Svar från Dustin.
Hej,
Tack för ditt mail.
Jag dubbelkollade på tillverkarens egen hemsida och de bekräftar att det är max -10c som gäller.
https://reolink.com/product/rlc-823a/#specifications

wCQdb7gLU8rRK6qfHg2NNRKWL

Jag håller med att den kan bli svår att använda i Sverige. Oftast så klarar den dock mer än vad de skriver och de brukar oftast underdriva sådana här beskrivningar. Vi har dock sålt en hel de av dessa och ingen vad jag vet har än så länge haft problem med kylan av den.
Du kan alltid kontakta tillverkaren direkt via https://reolink.com/contact-us/ och dubbelkolla med dem.
Återkom gärna om du har ytterligare frågor.
Önskar dig en fortsatt trevlig dag.

Så det naturliga följd frågan jag skicka va hur Dustin ställer sig till garantier på kameran.
 
wildeside
Nya Svaret!
Hej,
Det är tillverkaren själv som står för garantierna, vi på Dustin har tyvärr inget med det att göra.
Men vi har ännu inte fått något garantifall där kameran gått sönder pga lägre temperaturer så vi vet inte hur tillverkaren ställer sig.
Du fick en länk till tillverkarens egen support, så kika gärna med dem och se vad de säger.
Önskar dig en fortsatt trevlig dag.

Blir lite fundersam över det svaret.
Har inte Dustin något med garantierna/reklamations rätten att göra?
 
Redigerat:
Jag har en Reolink RLC-520A, har körts och fungerat till -20 (det kallaste det varit här i vinter).
Den sitter iofs ganska skyddat.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
K Keld skrev:
Jag har en Reolink RLC-520A, har körts och fungerat till -20 (det kallaste det varit här i vinter).
Den sitter iofs ganska skyddat.
Då finns det hopp!
Min kommer att sitta väl skyddad under takutsprånget så varken vatten eller snö kommer på kameran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.