Hej!

Jag har köpt en lägenhet(Lgh 1) själv i Stad X. Lånet är betald 50%. Jag betalar avgift + amortering + räntekostnad helt.

Jag bor med min sambo i Lgh 1. Vi har ett samboavtal. Vid en eventuell separation har jag 100% äganderätt till Lgh 1. Om några månader ska vi ha ett barn tillsammans. Planerar att gifta oss i början av 2015.

Pga jobb ska vi flytta till Stad Y i början av 2015. Vi ska köpa lägenhet(Lgh 2) i Stad Y tillsammans. Vi tar lånet tillsammans och kommer att äga Lgh 2 50% var. Rent ekonomiskt kommer jag betala mer (räkningar/amortering/ränta etc) då jag tjänar mer och hon kommer att jobba deltid för att ta hand om barnet. Men överenskommelse är 50% äganderätt var på Lgh2.

Jag kommer att ha kvar Lgh1 när vi åker tillbaka till Stad X.

1.) Jag kommer att fortsätta att amortera Lgh 1 och vill fortsätta äga den 100%. Vid en eventuellt skilsmässa ska jag ha 100% äganderätt. Kvarvarande lån på Lgh 1 faller ju givetvis på mig då.

2.) Vi kommer tillsammans att amortera Lgh 2. Vid en eventuell separation är det alltså 50% ägande som gäller.

3.) Mina föräldrar skriver nu testamente. De äger ett hus som är helt fri från lån. 50% av värdet går till mig och resterande 50% till mitt syskon. De vill först försäkra sig juridisk att endast jag får 50% av huset och inte min partner/fru.

Hur går jag tillväga för att juridisk och med ett tydliga villkor få genom ovanstående? Går det ens att få genom ovanstående villkor? Det blir troligen aktuellt med jurist men måste min sambo/framtida fru "acceptera" dessa villkor? Om hon inte gör det, vad händer då?

Tack för hjälp!

Mvh
 
Redigerat:
Bra svar vilpi!

Svårare än så behöver det inte vara.
Bäst att föräldrarna tar en jurist till hjälp vid upprättande av testamentet.

Det är väl också värt att påpeka, vilket ju framgår av länken till lawline, att om sam820921 avlider före sambon så ärver sambon honom.
Men då kanske sam820921 inte bryr sig längre :p
 
Är det inte barnet som ärver allt om sam820921 skulle avlida
 
Vi skrev nästan ett sådant äktenskapsförord förra året. Kostade oss ca 1.500:-. Väldigt enkelt formulerat när man väl har det.

Hon måste skriva under och vill hon inte det så är det ända du kan göra att inte gifta dig med henne.

elmont, först ärver make/maka om den avlidne inte har särkullsbarn, sedan barnen efter båda föräldrar avlidit.
 
elmont skrev:
Är det inte barnet som ärver allt om sam820921 skulle avlida
Det är mycket möjligt att du har rätt, jag är definitivt ute på djupt vatten.
Det kanske krävs ett testamente.
Och att ändå bröstarvingar (=barn) har rätt till sin laglott dvs halva arvet.

Någon som verkligen vet?

Huggan, detta gäller alltså sambor, inte äkta makar.
 
Jag är till 99,9% säker.
 
Det räcker för att övertyga mig :)
 
Om inget finns skrivet så ärver barnen allt. Dock kan sambon begära en bodelning. " I så fall ska alla samboegendom, alltså bostad och bohag likadelas, och den efterlevande har rätt till samboegendom upp till två basbelopp alltså ca 88 000 kronor."
 
Om föräldrarna skriver rätt i testamentet behövs inget godkännande från frun för att arvet ska vara enskild egendom. Det gäller dock bara om man har gift sig innan man får arvet. Får man arvet innan man gifter sig krävs ett äktenskapsförord för att det ska vara enskild egendom.
 
Enskild egendom är enskild egendom även om man inte är gifta när man får arvet. Det är dock viktigt att det står i föräldrarnas testamente att arvet eller det som kan komma i arvets ställe ska vara enskild egendom. Står det bara att huset är enskild egendom blir pengarna INTE enskild egendom vid eventuell försäljning.

Som huggan skriver ärver maken även den enskilda egendomen vid dödsfall om de är gifta, men vid skiljsmässa får TS behålla den enskilda egendomen och resten bodelas 50%. För att barnen ska ärva den enskilda egendomen direkt måste testamente skrivas.

Vad gäller lägenhet ett måste det skrivas äktenskapsförord om den ska behållas som enskild egendom.

Nyfiken fråga: varför ska ni ha två bostäder?
 
Anna_H skrev:
Enskild egendom är enskild egendom även om man inte är gifta när man får arvet.
Jag är skeptisk. Det innebär ju att den ena maken kan ha enskild egendom utan att den andra vet om det. Då finns det en marknad för att fabricera "gamla" falska testamenten och gåvobrev i samband med en bodelning.

Det enda ställe jag hittar som uttryckligen nämner något om detta har dessutom en annan åsikt:

http://www.brollopslycka.se/vigseln/juridik/giftorattsgods-eller-enskild-egendom
 
Det är inte förrän man skiljs eller dör frågan är aktuell. Som gifta är vars och ens saker vars och ens och ja, det går att ha mycket undanstoppat som maken inte vet om. Att fabricera gamla falska testamenten fungerar inte, då det inte finns nån matchande bouppteckning till dem.

Jag tycker inte att juridikdelen i siten "bröllopslycka" verkar särskilt kompetent.

Här är en bättre referens, där det tydligt står motsatsen:
http://www.privataaffarer.se/nyheter/detta-galler-for-dig-som-ar-gift-438435

"Egendom du fått genom gåva eller testamente med krav på att den ska vara enskild kan inte göras om till giftorättsgods genom äktenskapsförord. Det går bara om det i testamentet eller gåvobrevet står att det är möjligt.

Ytterligare en hänvisning:
http://lawline.se/answers/registrering-av-enskild-egendom
 
Tack för alla svar!

Fått en lite klarare bild nu.
Dessutom tas det även upp vad som händer när jag dör vilket jag inte hade funderat på.

Lättast blir att gå till en jurist.

Anna_H: Nyfiken fråga: varför ska ni ha två bostäder?
-Vi vill ha möjlighet att kunna bo i båda städerna när vi är på besök.
-Om vi blir permanent bosatta i ena lägenheten kan man hyra ut den andra lägenheten.
- Att äga fastigheter är en investering och tillgång. Speciellt om den är delvis avbetald = låga räntekostnader = större vinst vid andrahandsuthyrning

Mvh
 
A
KnockOnWood skrev:
Bra svar vilpi!

Svårare än så behöver det inte vara.
Bäst att föräldrarna tar en jurist till hjälp vid upprättande av testamentet.

Det är väl också värt att påpeka, vilket ju framgår av länken till lawline, att om sam820921 avlider före sambon så ärver sambon honom.
Men då kanske sam820921 inte bryr sig längre :p
Sambos ärver inte varandra. Det är jag 99%säker på. Jag är ganska säker på (fast inte riktigt) att inte ens gifta "ärver" varandra heller i egentlig mening men däremot så ska ju giftas egendom som ingår i äktenskapet delas lika när äktenskapet upphör oavsett om det upphör via separation eller dödsfall. Har de gemensamma barn de vänta på sitt arv tills bägge föräldrarna dött. Den förälder som lever längs har rätt att förvalta den döde makens egendom hur den vill utom att testamentera den vidare.

Laglotten är hälften av arvslotten vilket inte behöver vara hälften av allt den avlidne ägde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.