Det finns flera böcker om ämnet kanske skulle vara en god ide att läsa lite först om vad det innebör att fräsa.

Mvh Pär H
 
Jag fick precis hem denna boken:
http://www.shopwoodworking.com/prod...he-router-table/woodworking-router-techniques
Den kom igår så jag har inte hunnit gå igenom den så noga ännu men den verkar lovande.
Ett annat tips jag fått är "Router Magic" av samma författare. Den är slut på förlaget men går att hitta begagnad från Amazon UK tror jag det var. Får se om jag hittar tråden där jag blev tipsad om den.

EDIT: Här är tråden där Mr. Handyman tipsar om boken:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/177511-design-av-frasbord-rad-och-tips.html
Jag tänkte skaffa denna också som verkar vara en bibel på området men har inte blivit fördig att beställa ännu.
 
Redigerat:
Router Magic är väldigt trevlig. Dock är det kanske inte en bok som hjälper en att välja mellan vertikalfräs och (bordsmonterad) handöverfräs. Det är heller ingen bok som beskriver flera olika sätt att göra tappar och liknande, däremot beskriver den hur man på finurliga sätt löser mängder av problem man stöter på när man arbetar med trä.
 
Thomas_snickare skrev:
Mats: Jag har en Felder FZ700, så visst, på många sätt inte jämförbar med en 30-40 år gammal fräs, fast principen är densamma.

Själklart har en lös handfräs sin plats, men det var inte det som jämfördes, En lös handfräs är ju enormt användbar till massor av saker

När det gäller spindelhastigheten kan jag inte säkert säga men 10.000 verkar stämma, tror det torde fungera utmärkt till de flesta pinnfräsar.

Självklart ska bara MAN märka stål användas, risken för olyckor är givetvis stor, men jag hävdar endå att med rätt metoder, rätt skydd och en stor portion sund förnuft kan man operera en vertikal fräs utan att skadas.
Matarverk är en bra säkerhets tilbehör, även att köra fräsning på en släde och då med materialet ordentligt fastspännt, ökar också säkerheten.

Eftersom trådskaparen nämne just att fräsa tappar så är jag inne på att vertikal fräsn är ett bättre val, dock kräver det en släde (eller underlättar i alla fall avsevärt) och man då lägger ihop det med de 15' som maksine skulle kosta vet jag inte helt säkert om jag skulle betala det. Om jag vore dig skulle jag titta på en Hammer, har inbyggd släde och kan köra pinnfräsar (tror jag) och är bra prisatt
Tex den här
[länk]
En liten uppdatering. Det finns nu en naturlig förklaring till att annonsen inte finns kvar längre på blocket :) Tack för hjälpen och nu är jag en lycklig ägare till en Hammer B3. Nu behöver jag skaffa en universalkutter och lite profilstål i vanliga utföranden. Fler stål får sedan inhandlas efter hand som behoven kommer.
 
Tack för länkarna. Mycket läsning där :)
 
Skånelängan skrev:
En liten uppdatering. Det finns nu en naturlig förklaring till att annonsen inte finns kvar längre på blocket :) Tack för hjälpen och nu är jag en lycklig ägare till en Hammer B3. Nu behöver jag skaffa en universalkutter och lite profilstål i vanliga utföranden. Fler stål får sedan inhandlas efter hand som behoven kommer.
Grattis!!
Hoppas du blir nöjd.

Återkom och berätta och vad du tycker om maskinen.
 
Thomas_snickare skrev:
I min vertikalfräs kan jag byta spindeln till en som tar 8/12 mm pinnfräsar, därmed överlappar min fräs 100% mellan ovan sagda.
Är det någon som har en länk till den ovan nämnda saken. Vet inte riktigt vad det "heter". (Skall passa på 30mm spindel.)

Min vertikalfräs får jag upp i 8000/9600 varv/min (beroende på Hz), skulle det räcka om man vill köra små pinfräsar?
 
Hej
Nja, det är inte en grej som passar på den befintliga spindeln (30 mm skaftet), det är en helt egen spindel/skaft som ersätter den normala.
mdt_img_17_2_162.jpg
Så här ser det ut på felders maskiner, kan säkert skilja mellan olika fabrikat.
 
Ok. Tack.

Vet du eller någon annan om detta är det enda sättet att få 8mm fräsar i en vertikalfräs?
Skall kolla ordentligt hur min spindel ser ut om den verkar vara "standard"..

Hittade detta när jag försökte söka lite;
http://www.burbage.se/index.php?option=com_product&id=159&lang=en

En bit ner står detta;
"Chuck för pinfräs inkl. chuck 8 och 12mm + extra varvtal 10000v/min......1400:-"

Kan det vara något liknande som ovan eller är det en annan sorts?
 
Redigerat:
Toolbox hade tidigare en tillsats som monterades över befintlig axel och sen gav rätt varvtal, ring och kolla med dem. Nackdelen var att den byggde på höjden.

Den enda "standarden" för frässpindlar är att de oftast har 30 mm axel, finns dock 40 mm med och 1" på en del gamla maskiner.

/Kent
 
  • Gilla
Bonden2
  • Laddar…
snickarboden skrev:
Toolbox hade tidigare en tillsats som monterades över befintlig axel och sen gav rätt varvtal, ring och kolla med dem. Nackdelen var att den byggde på höjden.

Den enda "standarden" för frässpindlar är att de oftast har 30 mm axel, finns dock 40 mm med och 1" på en del gamla maskiner.

/Kent
Tack Kent. Drog iväg ett mail till dem, får se om det blir något svar..

Med "standard" tänkte jag mer på hela spindeln, från "rämhjulen" upp till fastsättningsdelen.. Hittade en sprängskiss på min maskin.. Menade om man skulle kunna byta ut #1 på skissen till en annan?
 
  • Skärmavbild 2012-04-10 kl. 11.44.38.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den lösning som du länkar till på Rojek är samma som hos Felder, alltså en separat spindel som ersätter den vanliga 30 mm.
 
Tack. Då förstår jag..
 
Nu har jag fixat så jag kan köra pinfräsar på min vertikalfräs.
Fick tag på en ytterligare spindel, så då kunde jag be en lokal mekanisk verkstad svarva om den ena så det nu sitter ett "ER20 system" på den.
Så då har jag möjlighet att köra pinfräsar på den ena och 30mm saker på den andra.. Hade en tanke att köpa en slipcylinder typ Planorex så jag ville ha kvar en 30mm spindel.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1338658737.033334.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1338658788.871309.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.