Hej alla! Det har hänt lite medans man var i DK :D. Ja... den heltäckande dsikbänken har ju många fördelar (som vi ser det). Just nu har vi nedsänkt Frankebänk i en laminatskiva, måste säga att jag är inte nöjd med varesig laminatet eller nedsänkningen för det skvätter ofta utanför och rinner ner på benen och/eller skåpet. laminatet blir fult, förallandel den är 15 år men ändå...
Så vi tror att vi kommer tillrätta med problemet med en heltäckande bänk där kanterna går upp en aning ovanför så att säga. Man kan hålla allt blaskande innanför så gott det bara går :D.

Jag har då också därför svårt att se att man ska börja med den heltäckande bänken vi burspråket (DM och sedan vaskskåpet)

Kunde man kanske göra så här ta ett 40 överskåp/lådor sedan DM och efterföljande kommer vasken och då ha respektive mått på Ö-skåpen, sedan inga ö-skåp efter hoarna? Där kommer då fönster, tomrum och kåpen vilken nu det blir, sedan kör vi inga mer Ö-skåp utan där kommer då ugn, skafferi å kyl/frys? :-/ ???

Självklart går fönstret att flytta jag har sagt det vid ett par tillfällen men de (köksritarna) verkar vilja ha fönstret över hoarna. Jag får uttrycka detta önskemål HÖGRE.

Vad tror ni om detta förslag?
Det är så himla svårt å föreställa sig hur det ser ut, jag har just nu bara en köksritare, de andra känns inte som jag "vågar" använda för de vill nog inte lägga ner mer arbete utan att vara säkra på att få en order!!
Så vi får se om jag kan komma in med en ritning till senare.
 
Jag kan se att det frigör en del yta, men även om vi har diskmask så diskar jag inte allt i den. Oftast diskar jag kastruller/grytor för hand och även finporslinet fast det är ju inte så ofta förståss!!
Får lura vidare...
 
Undrar nu om idén med att sätta kyl respektive frysen i var ända av köket. är det bra!!?? Det är ytterligare en leverantör som kommit med det förslaget. Sedan lurar vi över att sätta ugnen under hällen (traditionellt), för att frigöra bänkyta!!??
Vad tycker Ni om det?
 
Solana skrev:
Jag har då också därför svårt att se att man ska börja med den heltäckande bänken vi burspråket (DM och sedan vaskskåpet)
Med risk för att verka tjatig och trögfattad, så ser jag inte problemet med att börja med heltäckande diskbänk och DM längst till vänster, det är väl en kortvägg där innan burspråket tar vid, eller...... tolkar jag ritningen helt fel??
Där har du ju en superenkel åtgärd för att få till en perfekt arb.yta mellan vask och häll och kan dessutom behålla hörnhäll och inb. ugn/micro.

Ang. placering av kyl och frys i var ända av köket så skulle jag personligen inte uppskatta det, det blir knöligt när man varit och handlat och måste packa upp ur påsarna på tre olika ställen ;).

MVH//Christina.
 
Nej du är nog inte trögfattad det är nog mer jag som är det... :-[. Hhmmm får väl sätta mig ner och sjunka in i det förslaget med diskmask först.... Känns som kyl/frys o skafferipaketet ska vara direkt när man kommer in i köket iaf...
F*N vad svårt ... bara för ett litet kök :surprised:
 
Du är inte trögfattad du heller, Solana :D
Du kanske bara inte vill ha DM där jag föreslår och det är ju naturligtvis helt OK, det är ju faktiskt ditt kök :) ;) ;)


Min tanke är bara den att iom. att du har en vägg som diskbänken börjar vid (dvs. längst upp till vä på din ritning), har du då DM alldeles i början under diskbänken så får du ett ganska 'undanskymt' ställe ovanpå DM, alltså längst in i 'lilla' hörnet, för disk som inte hamnar direkt i DM alt. sådant som man inte ids diska upp på en gång, istället för att det hamnar mitt på köksbänken till alllmän beskådan, alt. belamrar hela diskhon ;)
Du får dessutom en sammanhållen, rejäl (130cm) arbyta mellan vask och häll, med ett fönster framför, du kan ha DM-luckan utfälld längst till vänster om dig (om du vill) medan du jobbar vid din arbyta/diskbänk/häll och den är inte i vägen för något av arbetsmomenten och inte heller för gångstråken i köket, sammantaget ger det ett mycket lättarbetat och praktiskt kök. I "min uppfattningsvärld" kan man inte ha det bättre, men det är naturligtvis en smaksak och det ena är inte mer "rätt" än det andra :)

MVH//Christina.
 
Jag ska be en av ritarna att gör ett sådant ex. Så ska vi "smaka" in detta. Håller med om att det låter himla bra, men vi är lite oroliga att det blir mkt stänk upp på den lilla väggsnutt och att stänket tar vägen runt hörnet så att säga?? ??? Det är mest det som oroar oss.
Kommer just på att då skulle ju alla ha stänk på sina luckor som är brevid ju, och det har dom väl inte. :D
 
Nu hoppas jag att jag väldigt snart kan lägga in bild på nya ritningen :D. För kommentarer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.