Heheh :)

Nu lär min byggkompis bli glad! :)
Han är en man som vill ha det rejält.

Jag personligen kanske ville ha det lite mindre rejält.

Vi provhängde konstruktionen
två män på 80kg. Inte en tillstymmelse att det skulle röra sig! :)
 
Bankade bort lite puts på min vägg idag för att kolla vad som fanns under...

Hittade någon som liknade tegel. Fast det kändes väldigt poröst.

Min tanke var iallafall att man kunde ta bort all puts på väggen och frilägga teglet (om det nu är teglet)

Kan det fungera måntro? Kan man få det snyggt?

Tog lite bilder, såhär såg det ut..

QIwDuU.jpg
WX21OS.jpg


Jag försöker få svar här. Om jag inte får det så postar jag det i ett mer lämpligt forum

Mvh
/Martin
 
Linska skrev:
Om du har möjlighet tycker jag att du ska (fundera på) att byta plats på lådskåpet (5 lådor) och grytskåpet (3 lådor). Det blir då lättare att lassa ur tunga kastruller o dyl ur diskmaskinen direkt i grytlådorna.
Jag tycker det är viktigare att lådskåpet hamnar nära spisen och den bänk där man bereder maten. Ur dessa lådor plockar man redskap hela tiden när man lagar mat och då vill man inte ha dessa i andra änden av köket. Gärna grytskåp i närheten också, men får inte båda plats skulle jag välja lådskåpet.
 
[quote author=FarbrorMartin link=1160128317/0#9 date=1160159990]
Köket utrivet!
Jag och min kompis rev ut köket på 2½h!
Det måste man vara nöjd med!

TVxO3b.jpg

Tänk att kaffe kan man inprincipa koka på en spik ;D
Nja kanske inte, men i vilket kaos som helst! Ser fram emot slutresultatet!







 
Rev ni bort reglarna också så ni ska bygga om rubbet?
 
peroande skrev:
Jag tycker det är viktigare att lådskåpet hamnar nära spisen och den bänk där man bereder maten. Ur dessa lådor plockar man redskap hela tiden när man lagar mat och då vill man inte ha dessa i andra änden av köket. Gärna grytskåp i närheten också, men får inte båda plats skulle jag välja lådskåpet.
Jag förstår hur du menar, men nu är det ju så att det får plats med en hel del redskap i besticklådan i grytskåpet, dessutom finns det en till låda på andra sidan hällen för mer förvaring.

Farbror Martin, såg att du använder en glasvas som förvaring för de vanligaste köksredskapen. Du kan ju nu återanvända en av bestickorgarna till det nu när en av dem blir överflödig *varde diskmaskin!*. Vasen kan du ha som vas om du unnar dig en blomma när köket är klart!
 
Törs man fråga vad alla reglar är bra för? :-?
 
mmonika77 skrev:
Rev ni bort reglarna också så ni ska bygga om rubbet?
Tvärt om. Det är en del av uppbyggnationen.
Jag har en nish eftersom det går en fläktkanal en bit in på väggen.

Jag ville ha alla skåp i en rät linje.

 
MathiasS skrev:
Törs man fråga vad alla reglar är bra för?  :-?
Som sagt. Det är en nish, eller klack kanske man kan kalla det också som är för den gemensamma fläktkanalen...

Eller menar du det är för mycket med en stark konstruktion?
För mig på den lilla biten (2,4m) så skiljer det inte många pesetas på
att göra det riktigt rejält. Fulla väggskåp lär väga en hel del.
 
Ingen som har någon input angående teglet?
 
Om teglet: ställ en fråga i forumet för byggteknik, mycket snack om tegel, puts och dylikt där!
 
Nu så har det hänt grejer i köket!

Fått upp väggen, fått upp stommarna och börjat med att flytta avlopp och vatten
plus att jag har spacklat och fyllt i husfix där det behövdes en gång...

Dagens bilder ser ut så här

CpUNtm.jpg


QQYuw9.jpg


0qSIDW.jpg


BjvDkP.jpg


Rtp4nW.jpg


81kpCP.jpg


Mer jobb väntar någon annan dag! :)
 
Det ser gediget ut, kommer att bli finfint. Har inte sett tråden tidigare, annars kanske jag tyckt att du skulle behållt skafferiet, om det nu inte låg åt söder vill säga. Ett rymligt skafferi är underskattat i dagens kök.

Hur går det med "teglet", fast det såg inte ut som det var det? En tegelstruktur eller stenyta i köket tror jag skulle se jättesnyggt ut där. Såg nåt skifferliknande hos COOP senast, enda problemet är väl rengöring. Den grova strukturen samlar damm o fett misstänker jag.

Lycka till med resten

/me
 
Ett HSB-kök sent 50-tal eller? Vi har precis renoverat ett liknande kök, fast lite äldre, överskåpen infällda längst ner men under diskbänken ser det nästan exakt likadant ut. Ang teglet så har en av våra grannar tagit fram det och det lär vara riktigt snyggt, har inte sett det själv. Men det är nog lite opraktiskt runt spisen men man kan alltid sätta plexiglas ovanpå där.
 
Kjell G skrev:
Hur går det med "teglet", fast det såg inte ut som det var det? En tegelstruktur eller stenyta i köket tror jag skulle se jättesnyggt ut där. Såg nåt skifferliknande hos COOP senast, enda problemet är väl rengöring. Den grova strukturen samlar damm o fett misstänker jag.

Lycka till med resten

/me
Mjaaa. Jag vet inte...Jag tycker inte heller det ser riktigt ut som riktigt tegel. Möjligvis något håltegel. Men de teglet jag hade på väggen där stommarna nu är uppsatta var riktiga iallafall.

Just nu så har jag inte bestämt mig angående tegelväggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.