Ja ha ska man ha köksö eller inte...? Vad använder ni er köksö till? Har ni förlagt matlagningen dit dvs spis eller har ni vasken där? Ingetdera?
Blir det smutsigare om man har spisen på en köksö dvs stekfett osv som många gånger syns på kakelväggen bakom, vart tar det vägen...tex
Planritning någon?

mvh
 
Jag är inne på att använda den för arbetsyta och en plats där man kan sitta och äta en snabb frukost eller fika.

Däremot funderar jag som du om det inte blir mycket stänk från stekpannan omkring när man har spisen här?
 
Vi ska ha ö men endast till förvaring/arbetsyta. Jag är van vid ett litet kök och 3 söner som gärna "hjälper till" plus en man jag trängs med ibland. :) Jag ville ha så mycket lådor som möjligt samt arbetsyta och fick till vad jag hoppas och tror kommer att bli perfekt, alltså ön. Vi har en liten ho i den så man inte behöver trängas vid stora diskhån när man vill skölja osv utan kan jobba helt vid ön. Vi har beställt en sån där (ja ni ser vilka grejjor jag tycker är viktiga "en sån där") eluttag som man fäller up när man behöver den med 3 uttag i, så man kan ha yttan till mer.

Vi funderade ett tag på spisen i ön men precis som ni skriver, tyckte vi det skulle nog skvätta och störa för mycket, samt ville jag inte ha spiskåpan rätt ner mitt i köket.

Lycka till / Lori
 
Hej!

Vi har också valt bort köksön, men till förmånför en bardisk med diskbänken och diskmaskinen bakom istället för spisen som de flesta andra verkar ha.
Den ska för oss fungera som diskinlämning, bardisk och serveringsbänk allt efter behov. (Då blir det ingen fläkt mitt i alltihop heller.)

/pinebar
 
Vi är väldigt nöjda med vår köksö. Gör allt utom att diska där. Perfekt plats att mingla runt när man kommer hem från jobbet och skall laga maten. Fantastiskt kul att stå runt den hela familjen och baka lussekatter.

Har en kraftig fläkt med takmotor. Fettfiltret i den blir ordentligt nerfettat så den gör uppenbarligen sitt jobb. På mosaiken bakom (bilden är tagen innan den kom på plats) upplever jag inte att det blir smuttsigt, däremot skvätter det en del på skivan runt hällen. Men den är av granit och är väldigt lätt att hålla rent (det problemet har man ju oavsett om hällen sitter i en ö eller inte). Har utnyttjat bardisken till att leda matoset upp till fläkten och tycker det fungerar precis som vi tänkt oss. Luktar inte matos i resten av huset (och då har vi ändå en väldigt öppen planlösning vilket framgår av bilden).

Ångrar inte en sekund att vi satte in en ö.

IMG_3787.JPG
 
Jag har länge varit skeptisk mot köksöar just pga stänk och os samat att de tar plats och jag gillar inte att förlora överskåp (ja jag är en hamster) men det börjar ju dyka upp en hel del snygga lösningar så just nu är jag velig och vet inte riktigt vad jag vill
 
hej
jag tyckte att det var jättetråkigt att stå vänd bort från alla andra. När man äntligen kom hem till varandra så skulle man stå i ett eget hörn och laga kvällsmat utan sällskap, trist .. NU däremot så står jag vid spisen i köksön och kan njuta av både sällskap och utsikt genom fönstrena. Jag upplever inte så mycket stänk kring spisen utan tycker allt fungerar jättebra.
mvh fiddeli
 
Hej, har gjort som MissB, har precis börjat använda köket, och tillbringar mest tid vid köksön och spisen ::)

TyraMyra
 
Snygg ritning. Vad har du gjort den i?
 
Själv har jag aldrig haft ett kök med köksö, och har länge varit emot tanken. Dock börjar jag bli mer och mer för idén, särskilt i kombination med att ha barstolar på ena sidan där man kan sitta och äta frukost eller bara snacka lite i köket. Är dock en hel del skeptisk till tanken att ha spisen i köksön eftersom jag är orolig att fläkten skymmer sikten och får köket att verka mindre.

Inger: hur stort är ert kök (bredd x djup x höjd)? Hur stor är avståndet från din "kökshalvö" till skåpen till vänster på bilden? Det ser ut att vara rätt trångt, eller så är köket helt enkelt väldigt stort :)
 
Vi har en köksö som avdelning mellan produktions-del och konsumtionsdelen i köket. Mot produktionsdelen har vi arbetsyta och en sköljvask och på andra sidan en lite bar-del. Vi har gjort vår köksö högre än bänkytorna i övrigt i köket så att den långa av oss två kan jobba bekvämt. Samtidigt gör höjden att vi får plats med barstolar under skivan.
 
Enda gången som det är fel med köksö är väl när platsen inte räcker till. När vi kuskade runt på visningar för två år sen såg vi många fall där man knökat in ö i ett kök där det blev för trångt omkring den, varken snyggt eller praktiskt. Men det var oftast kök som man renoverat inför försäljning och då förmodligen brytt sig mer om att plocka inne-poäng än att det skulle bli praktiskt.

Finns utrymmet verkar det ju bara trevligt med köksö. Konsultens exempel skulle jag gärna ha om jag hade ett kök där det passade in.
 
Efter att tittat på ett Trivselhus skiss 520 med köksö har vi bestämt oss för att ha ö med spis och ho i.

Det var ordentligt med utrymme omkring och som andra här har sagt inbjudande för gemenskap :D
 
Hej!
Jag sitter i planerna och bygga en köksö med spis ut mot vardagsrummet. Problemet är att ventilationen sitter på andra sidan rummet. Så mina frågor (om nån kan svara på dem) är följande:
* Är det problemfritt att sänka taket och dra rör till fläkten för att köra via ventilationen?
* Är det någon som testat köksö med en kolfilterfläkt? Isåfall vilka kan ni rekomendera?
Är som sagt LIVRÄDD att få matos i hela vardagsrummet när man lagar mat.
 
brooma skrev:
Hej!
Jag sitter i planerna och bygga en köksö med spis ut mot vardagsrummet. Problemet är att ventilationen sitter på andra sidan rummet. Så mina frågor (om nån kan svara på dem) är följande:
* Är det problemfritt att sänka taket och dra rör till fläkten för att köra via ventilationen?
* Är det någon som testat köksö med en kolfilterfläkt? Isåfall vilka kan ni rekomendera?
Är som sagt LIVRÄDD att få matos i hela vardagsrummet när man lagar mat.
Köksfläkten kör man normalt sett på en egen kanal skiljd från övrig ventilation (vette katten om man ens FÅR koppla den till ventilationen p.g.a. brandrisken).

Tvivlar också på att en kolfilterfläkt har den kapacitet som behövs i en köksö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.