Gäller tyskland så ni klankar inte ner på några kollegor :)

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker ni att det är ok att bygga in en ugn och en ångugn så här?
Jag tycker inte spalten på c:a 20 mm mellan är optiskt ok, jag tycker inte heller att det är ok att rita ett kök utan att tänka på att det ska vara ett sidostycke till höger som döljer sidorna på ugnarna.

Köket byggs "as we speak" och det är väl ingen direkt konflikt än men jag har på känn att jag bara blir ansedd som en jobbig kund, suck, kan vi fixa men då kostar det, typ.

Ville bara ha någon annans erfarna synpunkter på detta.

Tack.
 
A
Skivan mellan är den enkel eller dubbel
Liten spalt får man nog ha för sätt kunna öppna luckorna
Där är ju ett sidostycke på höger duschen eller vad bensår du
 
Nu gick autocorrect bananas =)

electroluxaren skrev:
Skivan mellan är den enkel eller dubbel
Liten spalt får man nog ha för sätt kunna öppna luckorna
Där är ju ett sidostycke på höger duschen eller vad bensår du
 
A
Ja ja dessa Apple-produkter, kan man skylla på Steve? Vet inte ens vad jag menade...
Men
Spalt i mellan får man nog ha för att kunna öppna luckorna
Är det inte ett sidostycke på bilden?
Förutom att jag inte skulle ha två så höga ugnar ovanpå varandra tycker jag nog att detta kan bli snyggt
 
TS menar nog om det ska vara en täcksida. För att rama in ugnarna.
 
Jag satte täckskiva hos oss. Mindre mellanrum också... (IKEA)
20110803380 (kopia).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ja, jo, jag bensår :)D) täckskivan på sidan. Jag tycker nog att man kan förvänta sig av en professionell köksritare att han ska tänka på en sådan sak. Ikeafolket är ganska bra på det här med täckskivor och passbitar och då tycker jag inte man ska förvänta sig mindre av ett kök för 28000€. Jag tycker at ugnarna bara ser halvt inbyggda ut på det här sättet.

För att luckorna till ugnarna ska kunna öppnas krävs 5mm, det är också så det ser ut i broschyrerna. En vit kant på 18mm som lyser igenom är lite tråkigt.

Byggarna här säger att det är direktiv från Siemens, skitsnack tror jag. Men det är lite Berlin-attityd att direkt slå ifrån sig och skylla på direktiv.
 
Ingen tysk precision där då :)
 
Nä.. jag tycker inte det ska se ut sådär.

Spalten mellan ugnarna tycker jag ite är så farlig.. men skulle vilja ha en täcksida
 
C
Jag tycker nog att det ser helt OK ut faktiskt. :p
 
Jag kan tycka att spalten är något för stor. 10 mm hade jag nog kunnat acceptera. Helt klart skall där finnas en täcksida där för det estetiska, men det är ju inget fel att inte ha det. Är det samma folk som bygger köket som har ritat det?
 
Det saknas en frisida/täcksida på högskåpet. Det är som tidigare nämnts ingen bra kombo med två stora ugnar på varandra i den höjde när luckorna inte är sidohängda. Ang. mellanrummet så beror det på ugnens utförande respektive skåpets beställda ändamål.
 
Mina åsikter är inte mycket annorlunda än andras här.

Översta ugnen kommer vara väldigt jobbig att använda om ni inte är extremt långa men visst... det var inte det som frågan var. ;)

En del köksleverantörer t.ex HTH jobbar mycket utan täcksidor vilket jag själv tycker är trist eftersom det enligt mig ger ett betydligt snyggare och lyxigare utseende om man ramar in med täcksidor som sticker fram och döljer sidor på vitvaror, lådor och luckor.
T.ex HTH kör istället med det som de kallar målad sida där de sidor på skåp som är synliga målas istället för att bara vara i melamin som övriga skåpet.
Kanske är det detta som är anledningen till att ni inte fått in en sida där.

Jag hade garanterat velat ha en täcksida där men man sätter den då i normalfallet ända nerifrån botten på högskåpet och upp, och inte som på kysans bild så den står på bänkskivan.
Detta bl.a för att bänkskåp och väggskåp ska linjera varandra.

Beträffande mellanrummet så skiljer sig ugnar av olika märken en del så hade ni haft andra märke på dem så kunde maskinerna hamnat närmre varandra.
Maskinerna måste ju gå att öppna så detta kan vara en anledning till att det ser ut så här.
Är hyllplanet mellan ugnarna fast från fabrik finns där ju inte mycket att göra men är det ditsatt av montörerna kan det ju justeras, men då får man i gengäld det vita synligt mellan översta ugnen och luckan istället.
En del leverantörer skickar med färgade plastlister att sätta på framkanten av detta hyllplan mellan ugnarna så om luckorna t.ex är i ek så ska det smälta in bättre.

Sista frågan är ju om det finns plats på väggen för en täcksida och då kan det ju vara ganska lätt att flytta bänkskåpen och klämma in den mellan bara.
 
Medvetet val med täckskivan, ville inte ha en skarv då vi har blanka luckor med minimala handtag. Skulle varit hel täcksida till vänster men fick inte plats då väggen var ojämn 😊
 
  • 1395300657416.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för era svar!

Det är ett Häcker kök och precis som Paul säger så är sidorna målade i samma färg som fronterna.

Ang parantesen om ugnens placering så var det tyvärr bara så vi kunde ha det eftersom vi saknar plats att ha högskåp på. Enda sättet att få ett helt "skafferiskåp" från golv till tak var att klämma in båda ugnarna ovanpå varandra i skåpet bredvid. Den översta är en ångugn och vi intalar oss att man inte tittar till mat i den ideligen som man gör i en vanlig ugn...

Siemens har tydligen en svart list att sätta horisontellt mellan som passar i stil med ugnarna och den är beställd. Hyllan är limmad och kan inte flyttas på speciellt enkelt. På högersidan sätter vi en rostfri L profil som täcker ugnarnas sida. Ska i första hand se hur det ser ut.

Vill egentligen undvika täcksidor så mycket som möjligt, på ett lantkök tycker vi inte det passar speciellt bra. Vi har blivit lite allergiska mot den tyska "Landhaus" stilen som alltid ska vara så grymt överarbetad med täcksidor, ramar och ornament überall.

Återkommer med bild när vi har listen på plats, om någon nu skulle vilja veta hur det blev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.