ullberg skrev:
Nu pratar du bara om dimmerfrågan eller? och där ser jag din poäng, även om jag tycker de borde sagt att ESV inte godkänner det.

Men i fallet med diskmaskinsavstängningen blir det färdiga resultatet ju inte enligt branschreglerna, vilket jag tänker mig är en grund för nedsatt ersättning, och det känns ju som att de måste informera om. (eller så har de inte säker vatten som krav, men det skulle förvåna mig mycket)

/U
Jag skulle också bli väldigt förvånad. Men dom kanske bara kräver "säker vatten" vid ersättningskrav :)

Jag tycker det är konstigt att dom svarar överhuvudtaget, det hade vari mer logiskt om dom hänvisade till regler/branschregler.
 
Men är "Säker vatten" tvingande? Vad händer om man inte följer det? Faller det under brottsbalken?
Det är väl vad försäkringsbolaget säger som gäller?
 
Sedan har ju många moderna maskiner också magnetventiler först på sitt inkommande vatten vilket gör att de tar ansvar för det enligt manualen om det skulle läcka (Bosch). Jag satte en kran under bänken mest för att det skulle vara smidigt om man var tvungen att lossa slangen för rens av filtret eller utbyte av maskin.
 
När jag kollade med Länsförsäkringar, Moderna och nåt bolag till krävde samtliga att renoveringar och nybyggen som gjordes nu följde säker vatten, dvs att avstängningen var ovan bänk. Men det är ju ingen lag, utan bara att deras försäkring inte täcker installationer som inte följer säker vatten.
 
Ludwig skrev:
Sedan har ju många moderna maskiner också magnetventiler först på sitt inkommande vatten vilket gör att de tar ansvar för det enligt manualen om det skulle läcka (Bosch). Jag satte en kran under bänken mest för att det skulle vara smidigt om man var tvungen att lossa slangen för rens av filtret eller utbyte av maskin.
Detta var alltså 2007.
 
Damixa elektrisk DM-avstängning med knapp. Mycket smidigt
 
O
Säker vatten är ingen lag, men å andra sidan om man inte följer säker vatten så är det nästan säkert att man inte får nån ersättning.
 
En Damixa hade nog fungerat. Hade det varit ok för säker vatten att ha knappen monterad på insidan av skåpet, eller säker vatten kräver knappen på ovansidan? Å andra sidan är knappen så liten, så den borde nog gå att få plats med i vasken på något sätt.

Tycker ni det känns som en ok lösning att borra hål i vasken?
 
Trygg Hansa verkar inte vara intresserade av att svara på detta, fick ett mail efter en vecka att dom inte visste och hade skickat frågan vidare sen hände inget mer. Hoppas dom inte är lika usla på att svara på frågor sen när det hänt en skada.
 
Jag har aldrig haft problem med Trygghansa vid skador innan. Vattenskador är kanske någonting de tittar noggrannare på. Hade det inte varit så förbenat svårt att sälja blandaren så hade det här inte varit ett problem :)
 
ullberg skrev:
TH verkar ha lite märklig information, för bara några dagar sedan var det någon som visade bilder från en chatt där TH sa att det var ok att byta strömbrytare till dimmer. enligt elsäkerhetsverket är det inte tillåtet...
Ställdes frågan som du skriver här vill jag påstå att du är ute och cyklar. Som man frågar får man svar.
 
lobbin skrev:
En Damixa hade nog fungerat. Hade det varit ok för säker vatten att ha knappen monterad på insidan av skåpet, eller säker vatten kräver knappen på ovansidan? Å andra sidan är knappen så liten, så den borde nog gå att få plats med i vasken på något sätt.

Tycker ni det känns som en ok lösning att borra hål i vasken?
Knapp ovan vasken !??? Varför ?
Det är väl tillåtet att montera den i källaren/våning under !!. Det är väl upp till användaren om hen vill gå ner i källaren, öppna skåpet eller bara trycka på knapp ovan bänk för att aktivera diskmaskinen !! Det har ingenting med säkert vatten att göra. Själva ventilen sitter ju där den sitter i alla fallen (även då knapp sitter i ett ful-hål i den dyra granitskivan). Var aktiveringsknappen sitter kan man strunta i.
 
Jo förs. bolaget kan ha synpunkter på var knappen sitter. Reglerna i säker vatten när det gäller DM avstängning handlar om att man vill att folk skall stänga av vattnet till DM när den inte används.

Därför skall kranen sitta lått åtkomligt. Vilket har definierats som över diskbänken. Som tur är har inget bolag börjat kräva att man faktiskt använder kranen.

När det då gäller en kran som Damixa så borde ju knappen behöva vara minst lika lättåtkomlig som DM avstängningen på en blandare med sådan, för att kravet skall vara uppfyllt. Och så är ju frågan om elmanövrerad kran överhuvudtaget är godkänd. Hur mycket kan man lita på att den faktiskt stänger.
 
ullberg
hempularen skrev:
När det då gäller en kran som Damixa så borde ju knappen behöva vara minst lika lättåtkomlig som DM avstängningen på en blandare med sådan, för att kravet skall vara uppfyllt. Och så är ju frågan om elmanövrerad kran överhuvudtaget är godkänd. Hur mycket kan man lita på att den faktiskt stänger.
Jag håller med om att den rimliga tolkningen är att en knapp också ska sitta över bänk. Att den faktiskt stänger är jag personligen inte så orolig för, och eftersom jag tror väldigt få faktiskt använder avstängningen (jag personligen har aldrig använt min) så får det praktiskt ingen betydelse ;)

Dock hindrar det ju inte FB att ha åsikter, vore kul om någon får ett konkret svar på om elektrisk avstängning är godkänt (jag förutsätter det men har aldrig frågat själv) eller om de ska in och pilla i detaljerna.

/U
 
ullberg
largab skrev:
Knapp ovan vasken !??? Varför ?
Det är väl tillåtet att montera den i källaren/våning under !!. Det är väl upp till användaren om hen vill gå ner i källaren, öppna skåpet eller bara trycka på knapp ovan bänk för att aktivera diskmaskinen !! Det har ingenting med säkert vatten att göra. Själva ventilen sitter ju där den sitter i alla fallen (även då knapp sitter i ett ful-hål i den dyra granitskivan). Var aktiveringsknappen sitter kan man strunta i.
Som hempularen säger så har Säker Vatten i allra högsta grad åsikter om detta (huruvida de borde ha åsikter i frågan låter jag vara osagt ;) ). Jag citerade Säker Vatten tidigare i tråden men kanske är det läge att repetera:

SV§2.5 skrev:
Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en lätt åtkomlig avstängningsventil ovan bänk. Andra vattenanslutna apparater, till exempel ismaskin eller kaffebryggare, ska ha en lätt åtkomlig avstängningsventil.
/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.