Vi har gjort lightrenovering (målat väggar och tak och lagt in nya billiga golv på heltäckningsmattorna) i övriga huset, men bara målat väggarna hitills i köket, just eftersom vi inte kan bestämma oss för om det kan bli bra eller ej.
 
Simpa81 - tack för inspirationen!
 
Det ser ut som att det ändå blir en hel del jobb om man ska få till det hyffsat med det som finns. Hur lång tid planerar ni att hela renoveringen skall ta? Jag kan köpa Marlens tänk om att man vill bo in sig innan man bestämmer sig för hur köket skall se ut då det är ett av de dyraste rummen, men man behöver kanske inte göra detta sist? Kan ni inte fundera medan ni renoverar andra rum och sen ta köket någonstans i mitten? D.v.s. leva med det som det ser ut nu i ett halvår eller ett år och sen renovera. I min mening ser det ju inte ut att vara några krångliga vinklar eller så.
 
Allt beror på vilken stil man vill ha på köket, ja egentligen på hela huset.
Personligen tycker jag att det ser hyfsat ut, och med enkla medel bör det gå att få lite mer som man vill. Ett skräddarsytt kök i massivt trä hade jag gjort allt för att rädda, men nu tycker ju jag om gammal charm.
Dock, är det en ultramodern ny-look ni vill ha så är det nog bara att riva ut och byta allt. Men, om ni har ett helt hus att gå på, så tycker jag också att ni bör vänta med köket och bo in er i huset först, och se vart åt det lutar när ni renoverat det mesta annat. Tror det är ganska vanligt att man ändrar uppfattning om hur man vill ha det, och ett kök är svårt och dyrt att ändra, så det bör man inte göra innan man är säker på vad man vill.
 
Kolla in min tråd om vår budgetrenovering av köket. Kan inte länka från mobilen. Vi är grymt nöjda!
 
Vi har renoverat ett kök i vårt tidigare boende, då vi bott där i drygt tre år. Var väldigt glad att vi inte valde det första alternativet vi hade och renoverade direkt - vi hade inte alls blivit nöjda då.

Falkn - vi har ingen tidsplan mer än att vi väntar ett år med att börja (jag jobbar borta i veckorna under ett års tid och vill spendera tiden med barnen och maken när jag är ledig). Vi älskar dock att renovera och gör gärna det mesta själva.
Nu är huset ett tvåfamiljshus, med ett kök på varje våning. Därav att vi vill göra köket först - då kan vi använda det andra under tiden, och sedan riva det när vi är färdiga med det första. Men samtidigt vill vi ju ha en bra och genomtänkt plan för hur vi vill ha köket.
De krångliga vinklarna är pga murstockar i bägge innerhörnen. Om vi gör om helt vill vi sätta in fler bänkskåp, vilket gör att vi även måste ta hänsyn till några rör. Inga jättestora grejer, men ändå mer meckigt än ett kvadratiskt rum.

Oldboy - håller med dig om skräddarsytt i massivt trä. Tyvärr är detta inte det. Stämmer nog som tidigare nämnts i tråden att vissa skåp är mer massiva, men de flesta verkar vara mer moderna, tyvärrr.

ImageUploadedByTapatalk1391446551.048022.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.