J Jarlsgård skrev:
Detta andas 70-tals hus! Är det möjligen ett L-format vardagsrum ut genom dörren till vänster?

I övrigt tycker jag nog bäst om halvön faktiskt!
Det stämmer! Ett ganska stort vardagsrum i ett L (från 1965). Ja, halvön är ju närmst hur köket är idag, så rummet är ju lite planerat efter det så kan hända det är bäst trots allt, får fundera några varv till..
 
J Jensa86 skrev:
Jag hade nog kört på en kombination, dvs som ett L fast med en lite kortare "halvö" ut från toppen på L:et. Dvs som ett fyrkantigt J.
Nästan ett U tänker du? Jag ska göra en skiss på det. Nackdelen jag ser att det blir två hörnförvaringsskåp som inte är superpraktiska.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J jmowitz skrev:
Nästan ett U tänker du? Jag ska göra en skiss på det. Nackdelen jag ser att det blir två hörnförvaringsskåp som inte är superpraktiska.
Fast det finns inget som hindrar dig att det yttre hörnet öppnas utåt mot matbordet och därav inte blir något besvärligt hörn utan ett ställe där man kan ha saker som ska direkt till matbord etc.
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
J jmowitz skrev:
Ja, inte uteslutit, har skissat lite på det innan men är lite tveksam till att ha två hörn. Ska kolla ett varv till på det.
Vi har så och med snurrförvaring rymmer de skåpen massor.
 
Själv är jag mer förtjust i L-kök för att det finns alltid plats att gå bakom någon som står vid bänken oavsett hur många man är i köket. Dessutom går det att duka upp ett större bord om man har gäster, men det behovet verkar ni inte ha om jag förstod det rätt. Vi har haft en köksö tidigare men för oss blev den bara en förvaringsplats åt diverse saker så vi hade ingen nytta av den vid matlagning, men det är ju olika från familj till familj.

BirgitS BirgitS skrev:
En balkongdörr är ju alltid trevligt om den får plats, särskilt om man kan äta på balkongen. Tänk på att fasadändringar behöver bygglov, oavsett om det är storleken på ett fönster som ändras eller ett byte till balkongdörr.
Det är inte nödvändigtvis sant. Vår kommun tillåter mindre fasadändringar utan att man skickar in något alls, vad som räknas som en mindre förändring är dock en bedömningsfråga från fall till fall. Ändra storlek eller flytta på fönster/dörrar, ändra fasadfärg till någon av standardfärgerna, byta takmaterial eller färg och liknande sa de var okej när jag frågade. Dock får inte alla förändringar göras samtidigt och hur många dörrar/fönster man får ändra samtidigt var oklart. Det lät som att bara man blir klar med en åtgärd innan nästa påbörjas så bör det vara okej, men det kan nog vara bra att ta kort på det samt låta det gå någon vecka emellan för säkerhetsskull.
 
J jmowitz skrev:
Det stämmer! Ett ganska stort vardagsrum i ett L (från 1965). Ja, halvön är ju närmst hur köket är idag, så rummet är ju lite planerat efter det så kan hända det är bäst trots allt, får fundera några varv till..
Då har du samma layout som farsan. De valde att öppna upp väggen som är ut mot vardagsrummet och göra en halvvägg istället. Sedan ett matsalsbord i vardagsrummet. I köket har de gjort som din halvöritning men istället för halvö så har de en köksö på 180x120cm längs med kyl/frys. Väldigt trevligt kök faktiskt!
 
  • Gilla
Juliabrink
  • Laddar…
En bra sak med halvön är att det går blixtsnabbt att duka av, och disken är lätt åtkomlig från andra hållet. Det blir också en fin serveringsyta.
 
  • Gilla
jmowitz
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Då har du samma layout som farsan. De valde att öppna upp väggen som är ut mot vardagsrummet och göra en halvvägg istället. Sedan ett matsalsbord i vardagsrummet. I köket har de gjort som din halvöritning men istället för halvö så har de en köksö på 180x120cm längs med kyl/frys. Väldigt trevligt kök faktiskt!
det låter nästan som det vi gjort. Också 70-tal. Vi har tagit ner ena väggen (dock inte samma som dina föräldrar tror jag), gjort U-form och där den gamla matplatsen var har vi kyl och frys plus skafferi. Vi är väldigt nöjda :) vi skippade nästan alla överskåp eftersom vi fick så mkt mer förvaring i djupa underskåp i den delen som skapar en halvö vilket gör köket väldigt luftigt och ljust.
 
  • Modernt kök i U-form med vita skåp, svartvita golvplattor och en köksö utan överskåp som ger ett luftigt intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modärnt kök med U-formad bänk, få överskåp, vit inredning och svartvitt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • U-format kök med vita skåp, svartvit rutigt golv och utan överskåp, vilket skapar ett luftigt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jmowitz
  • Laddar…
H hjulia skrev:
haft en köksö tidigare men för oss blev den bara en förvaringsplats åt diverse saker så vi hade ingen nytta av den vid matlagning
Ja, det är nog lätt hänt, finns det plats att lägga saker på så är det lätt man fyller dom. Så, ”lagom” mycket bänkyta är nog bäst!
 
J Jarlsgård skrev:
istället för halvö så har de en köksö på 180x120cm längs med kyl/frys. Väldigt trevligt kök faktiskt!
Tror hans kök kanske är lite djupare, vårt är ju 350cm. Så 350 - 60 (för kyl) - 120 (för ö) blir 170. Sen ska man väl helst ha 120 mellan ön och kyl/frys-väggen, då blir det bara 50 kvar mot fönsterna. Lite tight. :) Kan eventuellt funka med en grundare ö.
 
J jmowitz skrev:
Ja, det är nog lätt hänt, finns det plats att lägga saker på så är det lätt man fyller dom. Så, ”lagom” mycket bänkyta är nog bäst!
Ja, plats kan det verkligen finnas för mycket av. Just nu får vi knappt ens plats med en enda skärbräda på någon av bänkarna utan att röja först.. :seenoevil:
Vi ska dock precis börja bygga nytt kök så förhoppningsvis blir det bättre när saker äntligen kan få plats i skåpen. Vi kommer även bygga en liten hylla bakom bänken för att flytta ut bänken ca 10 cm och få någonstans där pepparkvarnar, teburkar, olivolja mm kan få plats. Jag försöker hela tiden städa undan allt som står på bänken medan mannen gärna har de saker han använder ofta stående vid väggen längs hela bänken så vi jobbar lite emot varandra. Så förhoppningsvis kan hyllan bli en bra kompromiss så vi båda trivs i köket.
3D-ritning av ett kök med skåp och bänkytor planerade för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk ritning av köksbänk med mått för planerad hylla som ska byggas för extra förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har sett denna lösning i visningskök och tycker att det är snyggt och riktigt praktiskt.
 
J jmowitz skrev:
Tror hans kök kanske är lite djupare, vårt är ju 350cm. Så 350 - 60 (för kyl) - 120 (för ö) blir 170. Sen ska man väl helst ha 120 mellan ön och kyl/frys-väggen, då blir det bara 50 kvar mot fönsterna. Lite tight. :) Kan eventuellt funka med en grundare ö.
Ska tänka. Han har 5+60+80+80+80+60+5 i inredning så 370 djupt, Mao marginellt djupare än ert :) ett förslag sa du själv, en lite grundare ö typ 100cm. Sen tror jag inte han har exakt 120cm mellan kyl/frys utan det är nog 110cm där och sedan 80cm mot fönsterväggen. Där står 2 barstolar som man når från varsitt håll och på så vis känns det inte så trångt :).

Kan fixa någon bild om en vecka om det är av intresse? :cool:
 
J Jarlsgård skrev:
Ska tänka. Han har 5+60+80+80+80+60+5 i inredning så 370 djupt, Mao marginellt djupare än ert :) ett förslag sa du själv, en lite grundare ö typ 100cm.
Testade lite, något sånt här du menar tror jag?
 
  • Ritad planlösning av ett kök med möblering, inklusive skåp, bänkar och vitvaror, med dimensioner angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modellerad kökslayout med grå skåp, vit köksö, och matplats med stolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testade även att flytta häll/ho-väggen, men känns inte helt 100. :)
 
  • Ritning av ett kök med möblering och markerade mått, inklusive en flyttbar häll- och diskho-vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett kök med flyttad häll/ho-vägg, öppen planlösning och modern inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Inlägg 28: Det ser ut som att köksön då inte så lätt blir använd under matlagningen eftersom man bara kommer åt gaveln på den från diskhon. Samt nackdelen med lite trångt mellan ho och häll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.