JÄTTEFINT!
Själva köksdelen blev ju otroligt lyckad. Bänkskivan i betong är ju helt fantastisk med den lilla kanten och belysningen. Jag vet inte om jag vågar visa ditt kök för maken för då propsar han väl på att även vi ska ha betongbänkar i nya köket (opraktiskt med småbarn). Tycker dock att det ser lite konstigt ut med vita täckskivor kring kylen, själv skulle jag raskt bytt ut dom till samma som dom snygga luckorna. Är även lite tveksam till den spröjsade dörren. Tycker att även den skulle vara som luckorna.
 
Mjo, kanske. Men jag återanvände dörren från en garderob som fanns. Grejjen är att man knallar rakt in i skafferit när man kommer från hallen och det känns bättre från den vinkeln när det är lite ljusare. Fördelen med fönster i skafferit är att man inte samlar massa skräp som aldrig används där eftersom man försöker hålla det lite snyggt. Funderade på täcksida vid kylen, men bestämde mej för att inte göra det. Kylen är vit och hyllorna under skåpen är vita så jag tycker det blev snyggare med hela den platsbyggda delen vit. Men smaken...

"Handtagen" är ca 7cm breda tygremsor som sytts med en fåll längst ut. I fållen sitter ett litet rör och flärparna är fästa i baksidan på luckorna med häftpistol. Händer nån gång ibland att man råkar stänga in flärpen om den viker över sig på fel sida. Men det är bara att ta tag under lådan och fixa. Tycker de funkar bra.
 
flärp:
 
  • flrp_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gillar verkligen idén med kebabslangen i ett f ö orginellt och snyggt kök.

TyraMyra
 
otroligt fina flärpar ;) ! och smart lösning

/K.
 
På överskåpen har vi inga handtag. Funderade på att göra en flärp där med, men den skulle då hänga ner och störa hyllan under. Det blir nog inga handtag där. Funkar bra att ta i underkanten och öppna. I förra lyan kunde jag inte bestämma mej för vilka handtag jag skulle ha, och efter 3 år bestämde jag mej för att det nog inte behövdes nåra handtag...
 
Milla71 skrev:
Snyggt kök!!!!
Funderar på fläkten, den ser ut som en Cata fläkt, stämmer det? Är det högt ljud på den? Vi har nämligen en Cata fläkt och den låter fruktansvärt högt, fast det stod i infon att ljudnivån skulle vara 56dB (tror jag).
56db ska vara relativt tyst jämfört med andra. har en cata-fläkt med liknande ljudnivå och den låter inte så mycket. Kanske är något mekanikskt fel på din fläkt? Fel montering?
 
Jättefint kök! Ni har gjort samma färgval som vi, mörkbrunt, vitt och grått, kul att se det i ett annat kök! :)
/Ulle
 
... och grönt. Väggarna är i färg "sparris" som alcro hade för några år sen.
 
Ja, just det, mycket fint!
Till på köpet har ni även ett ljust trägolv till de mörka luckorna, det har vi med och det är ju hur fint som helst. De framhäver varandra. Vad är det för golv?
Vi har rött som accenfärg och kritvita väggar i köket, men det kanske blir en fond vid matplatsen så småningom.
Återigen kul med något som går i samma färger, men ändå ganska olika vårt eget kök!
 
Flärpar är verkligen en lysande idé! Mycket snyggt kök. jag håller med Dig om att speglar till skafferiet är smart. Jag har precis valt vitringarerober av samma anledning! :)
 
Golvet är orginalplankgolv i furu från 1893 (tror jag). Det är slipat, lutat och vitoljat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.