Fasiken va skönt å slippa nycklar. Grymt sugen. Kan man installera själv?
 
Enligt låsaffären i byn (som även säljer detta system) så är dom inte fullt godkända.
 
Det är väldigt lätt att installera, det följer med bra instruktioner.

Mejlade mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) som meddelande att det var godkänt att ha Yalemen innan jag köpte låset.
 
santos skrev:
Enligt låsaffären i byn (som även säljer detta system) så är dom inte fullt godkända.
Assa 3000 som fanns förut såldes fast det inte var godkännt. Nu är det borta från marknaden.
 
Borta läget är alltså det som gör att dörren gå i baklås och inte kan öppnas inifrån. Det är det man ska aktivera om man är borta så en ev. inbrottstjuv inte kan gå ut med saker genom dörren utan måste ta sig ut igen genom fönster eller där de brutit sig in.
Har man låsta fönster och altandörrar blir det ju knepigare för tjuven att ta sig ut med grejer. Vissa försäkringsbolag kräver att borta-läget ska vara aktivt för att ge fullförsäkring (enligt låssmed).

Det är hyfsat enkelt att montera själv och är man normal händig är det inga problem. Se bara till så att dörrspringan mellan karm och dörr är mindre än 4 mm, annars låser det inte korrekt.

Du kan antingen sätta det att det låser automatisk eller så får du låsa med kod eller bricka och som sagt så kräver borta-läget bricka.

Mvh,
Anders
 
anders07 skrev:
Borta läget är alltså det som gör att dörren gå i baklås och inte kan öppnas inifrån. Det är det man ska aktivera om man är borta så en ev. inbrottstjuv inte kan gå ut med saker genom dörren utan måste ta sig ut igen genom fönster eller där de brutit sig in.
Har man låsta fönster och altandörrar blir det ju knepigare för tjuven att ta sig ut med grejer. Vissa försäkringsbolag kräver att borta-läget ska vara aktivt för att ge fullförsäkring (enligt låssmed).

Det är hyfsat enkelt att montera själv och är man normal händig är det inga problem. Se bara till så att dörrspringan mellan karm och dörr är mindre än 4 mm, annars låser det inte korrekt.

Du kan antingen sätta det att det låser automatisk eller så får du låsa med kod eller bricka och som sagt så kräver borta-läget bricka.

Mvh,
Anders
När den aut låser kan du från insidan öppna bara genom att ta i handtaget eller måste du vrida om låsvredet? Auto låsningen går den att ställa in på valfri tid eller är det bara av eller på?
 
Suhagg skrev:
När den aut låser kan du från insidan öppna bara genom att ta i handtaget eller måste du vrida om låsvredet? Auto låsningen går den att ställa in på valfri tid eller är det bara av eller på?
Jag har Yale Doorman sedan ett år och är i stort sett nöjd. När autolåsningen är aktiverad måste man vrida på vredet för att öppna. Vad jag vet är det bara av/på på autolåsningen och det rör sig om 2-3 sekunder innan den låser.
 
Jag skrev ovan att jag i stort sett är nöjd. Jag skaffade låset förra våren efter att jag tröttnat på att dörren stod olåst väldigt ofta när man kom hem på kvällen, droppen var när dörren dessutom stod på vid gavel kl 10 en vardag och ingen hemma. Samma kväll mötes familjen av ett nytt lås. Fram till december fungerade allt bra sedan dess har vi haft problem två gånger med att batterierna tar slut. Båda gångerna har det gått så fort att batteriindikatorn inte har förvarnat. Problemet visade sig vara att batterierna blir väldigt kalla trots att de sitter på insidan. Båda gångerna har dörren stått olåst några timmar tills jag har kommit hem och åtgärdat felet. Funderar på att strömförsörja med trafo istället.
 
Borde inte litiumbatterier fungera bättre vid kallt väder?
 
Svar ja man skall alltid använda lithium batterier i alla typer av kodlås :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.