Finns det prisvärda enkla, bra lås på marknaden?

Tanken är att ha kodlås på ytterdörr samt altandörr. Även en dörr på garaget ska ha kodlås. Dessa behöver inte prata med varandra utan jag kan sätta rätt behörighetskod själv manuellt så att säga.
 
Bra länk. Går det att hitta liknande till huvuddörren?
 
tveksam till dylika tingestar. Hur många siffror ingår i koden för att öppna? Är ju inte helt svårt att ta reda på vilka knappar på dosan som används och då är det ju lite lättare att prova sig fram..man drar ju ner antalet kombinationer något oerhört.
Nej jag är nog gammaldags och behåller mina nycklar :)
 
Då kan man påpeka att vanliga fönsterlås och altandörrslås som inte använder en standard oval assacylinder har 8-12 kombinationer. Lite osäker men det är möjligt att man har börjat med en 4e serie a 4 kombinationer.

Assas codehandle använder 4-6 siffor i koden beroende på vad man vill ha
 
köpte mitt altan lås på lås och larm i lund.
Funkar fin fint, sitter på plan 2 till balkongen, lätt montera, koden innehåller 6 siffror =)
Balkongdörren ut i trädgården kör jag fortfarande på traditionellt lås!
 
Har provat ett ASSA lås med 6 siffror lång låskod. Kostar ca 1500. Otroligt krångligt för snabb passage. Sedan var det upplåst tills man tryckte på en röd låsknapp. Lätt att glömma.

Provat ett ASSA som har 4 siffror direkt på själva handtaget så att säga och det var riktigt smidigt. Knappt så man tänker på det efter ett tag.
 
Några nyheter på detta område?

Söker ett kodlås till ytterdörrarna. Vill kunna slå in kod och låta det vara olåst till jag slår in kod
när jag lämnar hemmet och vill låsa. Kanske någon funktion med att det blir låst vissa klockslag.

Vilka roliga lösningar finns det nu?
 
O
Egentligen känns det som att det är mer än kostnadsfråga....
Om man börjar kolla på "riktiga" kodlås så kan man nog få de flesta funktioner... men då blir det andra priser...
 
Ingen som kör med kod?
Någon som vet om man kan sätta sitt eget handtag på Yale eller är det inte möjligt att byta?
 
Yale.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har Yale och tycker det fungerar utmärkt!
Det som är lite "besvikelse" är att det bara går att ha en huvudkod. Sen kan man lägga till dygnskoder för t.ex. hantverkare.
Vi skulle gärna sett att man hade temporära koder för t.ex. blomvattning etc. vid semester så man inte behöver ge ut en bricka (tag) eller sin huvudkod (som man ju kan programmera om låset med).

Det är också lite meckigt med "borta läget" eftersom man då måste ha en bricka för att låsa. Det vore mycket bättre att bekräfta borta-läge med t.ex. en extra bekräftesle än att ha brickan.
Det innebär i praktiken att alla i familjen måste ha en bricka för att kunna aktiva borta-läget... :(

Handtag kan du nog byta om du hittar något med liten diameter vid fästet och låsring. Det har en skåra med låsring istället för skruvar så jag tror inte det är helt standard.
Jag störde mig också på handtaget men väl på plats ser det ändå hyggligt ut... :)

Mvh,
Anders
 
anders07 skrev:
[bild]Vi har Yale och tycker det fungerar utmärkt!
Det som är lite "besvikelse" är att det bara går att ha en huvudkod. Sen kan man lägga till dygnskoder för t.ex. hantverkare.
Vi skulle gärna sett att man hade temporära koder för t.ex. blomvattning etc. vid semester så man inte behöver ge ut en bricka (tag) eller sin huvudkod (som man ju kan programmera om låset med).

Det är också lite meckigt med "borta läget" eftersom man då måste ha en bricka för att låsa. Det vore mycket bättre att bekräfta borta-läge med t.ex. en extra bekräftesle än att ha brickan.
Det innebär i praktiken att alla i familjen måste ha en bricka för att kunna aktiva borta-läget... :(

Handtag kan du nog byta om du hittar något med liten diameter vid fästet och låsring. Det har en skåra med låsring istället för skruvar så jag tror inte det är helt standard.
Jag störde mig också på handtaget men väl på plats ser det ändå hyggligt ut... :)

Mvh,
Anders
Förklara gärna borta läget.

Går det att ställa in så jag kan låsa upp och att det är olåst i 4tim sen låser den automatiskt?
Vill nämligen ha olåst när jag är hemma.

Nästa fråga är om jag kan med ett enda knapptryck låsa. T.ex när jag lämnar hemmet vill jag inte knappa 6 siffror för att låsa. Då vill jag ha ett enda knapptryck.
 
sedan i somras.

Klockrent köp om ni frågar mig. Har tre taggar och kod än så länge, dvs det som följer med i paketet.
Finns ju fjärr som tillbehör också.

Jag har inställt så att dörren låses så fort den går igen. Perfekt att slippa ha nycklar med sig överallt och dessutom lämna ut nycklar.

/Tobias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.