vespaman skrev:
Intressant! 7 Trådar 230V? Vad drar du? Jord och 3x Nolla & fas?

Bygger du nytt, eller anpassar bef. hus?
Bygger nytt..

Najje! :) Inte tre nollor heller. Jag drar jord, nolla och 5 tändtråd (faser) svart, brun, orange, grå och vit. Då har större frihet att styra uttag och belysning samt lättare att ändra om i framtiden.

Svart för "fasta" uttag
Brun för "styrda" uttag, t ex tända en golvlampa via väggknappen
Orange för fönsterbelysning
Vit för takbelysning
Grå för enskild styrning, t ex väggbelysning eller ett speciellt uttag i rummet.
 
BesserBosse skrev:
Bygger nytt..

Najje! :) Inte tre nollor heller. Jag drar jord, nolla och 5 tändtråd (faser) svart, brun, orange, grå och vit. Då har större frihet att styra uttag och belysning samt lättare att ändra om i framtiden.
Japp. Men är detta ok? Dvs får man dela en nolla mellan flera ledare för samma fas? Jag menar, du har ju bara tre faser.
Att dela en nolla för tre faser vet jag är OK.

Svart för "fasta" uttag
Brun för "styrda" uttag, t ex tända en golvlampa via väggknappen
Orange för fönsterbelysning
Vit för takbelysning
Grå för enskild styrning, t ex väggbelysning eller ett speciellt uttag i rummet.
Tja, får man göra så, skulle jag kunna tänka mig att sno ditt koncept... ;-)
Vad har du använt för kopplingsdosa (den i varje rum)? Någon länk?
 
O
Jag skulle föreslå att ni andvänder Brun som fast fas som är standard idag,
och att ni inte andvänder kopplingsdosor utan drar ett 20r ör ifrån centralen till varje rums takdosa och sedan utgår därifrån, mycket snyggare med mindre mtrl
så har jag själv gjort vid flertalet EIB/KNX Installationer.

//Olov
 
Bra tips Olov! Det blir dessutom överskådligt då varje rum har en egen 'grupp' i stället för att dra en lång kedja uttag och belysning över flera rum.
 
olko skrev:
Jag skulle föreslå att ni andvänder Brun som fast fas som är standard idag,
och att ni inte andvänder kopplingsdosor utan drar ett 20r ör ifrån centralen till varje rums takdosa och sedan utgår därifrån, mycket snyggare med mindre mtrl
så har jag själv gjort vid flertalet EIB/KNX Installationer.

//Olov
För mig som ska bo där i 10 år och är "van" med svart föredrar att göra så i det här fallet. Men du har helt rätt. Brun är EU-standard..

Jag tyckte det blev enklare med kopplingsdosor, så slipper jag ha världens härva i takdosan. Men smaken är som baken.. 20mm rör har jag i alla fall dragit :) Och det blir en 10 A säkring per kopplingsdosa och en kopplingsdosa per rum. Nollan bör det inte bli några problem med. Ingen skillnad mot en vanlig installation där du delar upp fasen på uttag och belysning och använder samma nolla. Jag har använt en helt vanlig kopplingsdosa med 7 utlopp varav 2 st är för 20mm rör.
 
Redigerat:
Hej Simba
Angående Dimmermoduler har jag en erfarenhet att ABB:s dimmrars effektuppgift vad de skall klara är på gränsen.
De har en tendens att gå sönder om man tar ut maxeffekt.
Men kör man med god marginal har det aldrig varit problem.
Varken med en modul eller om man kör med slavmoduler tillkopplat.

Ang. Uponors golvärme signaler kan du ta kontakt med Uponor (Virsbo)så har de faktiskt ganska hygglig support.

Att köra ljudanläggningar via EIB funkar beroende på vad för ljudanläggning.
Om Ljudanläggningen har ett programerbart gränssnitt borde de ej vara några problem att använda ett kompatibelt typgränssnitt för överföring av data mellan systemen. Jag har använt det mellan Ducar och EIB och det funkar ( Men kan bugga ibland)
 
O
Ang ABB dimrar hur var dom monterade?
En kolega till mig monterade ABB dimrar i en kyrka (stora belastn)gick söder lite förmånga ibörjan tills dom blev splittrade minst 2 moduler i mellan dimmrarna
det löste det problemet.
//Olov
 
olko
Du har precis rätt .
I början när vi monterade flera dimmermoduler så hade vi endast någon cm mellan dem .
Men det var för lite enl ABB .
Efter att ha 2 mod mellan funkar det hur bra som helst .
När det finns många dimmer mod blir det riktigt varmt.
 
Jag är också inne på KNX vid min renovering. Jag skulle dock vilja använda strömställare Eljo Renova. Dom har en Klenspänningsknapp för upp till 30V. Kanske en dum fråga, men visst styrs bussystemet med 30V?

Hur fungerar det att använda övriga "vanliga" strömställare? Har förstått att de skall kopplas på en binär ingång, men vad ska räcker det enbart med busskabel eller?

Vore också kul att höra hur andra har valt att kombinera KNX med traditionell dragning. Vad har ni INTE valt styrning på?

Funderar också på hur stor central (kapsling) man bör välja? Hur långt räcker 100 platser tex?
 
Redigerat:
  • Gilla
rogerpontare90
  • Laddar…
O
Lite bilder på våran elcentral
Kommentera gärna

//Olov
 
  • IMG_0781.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0779.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0782.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0783.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
olko skrev:
Lite bilder på våran elcentral
Kommentera gärna

//Olov
Rent och snyggt! Helt i min smak.. :)
 
Jag håller som sagt på som bäst och drar tråd. Nu börjar tankarna sväva iväg på nästa steg i installationen. Jag hade till en början funderat på Eljo Senso serien, sedan blev det Merten efter samtal med Schneider. Nu är jag inne på Eljo Trend (Flex). Har någon tips, idéer, synpunkter eller annat att tillföra i mitt val?
 
O
Har själv Monterat Trendflex serien i många villor även min egen och den är mycket flexibel vill du idag ha 2 vippor och i morgon 4 så inget problem
finns ju antingen som 4 vippa eller 2 vippa med termostat fixar det mesta och snygg med vit eller svart glasram

//Olov
 
Jag körde på Trend Flex, smidigt när man kan välja mellan 1-4 vippor. Håller på och drar alla kablar nu, kommer sätta in KNX sakerna om ca 2 veckor.
Kan lägga upp lite bilder i helgen.
 
Två svar med samma utgång. Det är ovärderligt. Tack! :)

Visst går det att välja om det är av/på eller dimmer på respektive knapprad. Det beror på väl helt enkelt på vad knapparna styr? Har ni skrivit någon text eller beskrivning i anslutning till knapparna, så man vet vad dem styr eller får man helt enkelt lära sig med tiden? Jag hade tänkt Senso av den anledningen..

En annan fråga angående Trend. Är knapparna olika stora om jag väljer t ex 2-3 knappar eller är det samma storlek som 4, fast man sätter i blindknapp på sista raden?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.