tommib tommib skrev:
Om det är så många rör/kablar in skulle jag delat upp det på två centraler, eller fler. Jag tror att det blir ohanterligt att ha allt i en central, inte minst för att tvåhundra rör tar väldigt mycket plats när det ska igenom bjälklag och väggar. Det kan helt enkelt bli fysiskt omöjligt att få plats med alla rören.

Du har säkert någon klädkammare eller liknande planerat på övervåningen där den centralen kan sitta.

När du ändå håller på med en så omfattande installation, glöm inte nätverk/larm...
Som sagt så är de elektrikern som driver linjen med en central, jag har bra med plats och har även ställt frågan om det t.ex inte är smart ha en central per våningsplan då det hade gett en 40/60 fördelning redan där.

Har tänkt på att få PoE-uttag på strategiska platser på vägg/tak men tak för påminnelsen!
 
henke-henke henke-henke skrev:
Håller med om plintarna. Jätteskönt att ha dom, dessutom uppmärkt. För det blir alltid att man glömmer var överblivna trådar går. Dock blir jag lite fundersam över dina 200 slangar. Låter som väldigt många? Hur stort är ditt hus?
Issue #2 är att elektrikern uppskattade det skulle gå 2-3 arbetsdagar till att bara utföra plintjobbet (dragning + dokumentation). Det låter fasligt mycket i mina öron, kan det verkligen stämma?
 
L Lini skrev:
Issue #2 är att elektrikern uppskattade det skulle gå 2-3 arbetsdagar till att bara utföra plintjobbet (dragning + dokumentation). Det låter fasligt mycket i mina öron, kan det verkligen stämma?
500 separata tåtar att märka, ansluta och dokumentera. 2d är 960min, 2min per tåt är nog inte helt orimligt.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om det är så många rör/kablar in skulle jag delat upp det på två centraler, eller fler. Jag tror att det blir ohanterligt att ha allt i en central, inte minst för att tvåhundra rör tar väldigt mycket plats när det ska igenom bjälklag och väggar. Det kan helt enkelt bli fysiskt omöjligt att få plats med alla rören.

Du har säkert någon klädkammare eller liknande planerat på övervåningen där den centralen kan sitta.

När du ändå håller på med en så omfattande installation, glöm inte nätverk/larm...
Hur ser det ut, fortfarande inget larm som är godkänt inom KNX? Inbrott, brand?
 
Elektrikern var väldigt anti fler centraler. Nu är vi långt utanför min kunskapszon så jag har svårt sätta emot kvalificerade frågor.

Han var iallfall inne på potentialskillnader i systemen, speciellt system som bygger på knx, kunde skapa problem (men även annars som jag förstod det?). Det fanns inte riktigt tid fördjupa sig i exakt vad som kan bli problem men han drog något exempel på hur flera elcentraler i gamla hus är en känd brandorsak vid blixtnedslag och liknande. Förstod inte riktigt kopplingen till en eller flera centraler i ett nytt hus men det kanske är en bra analogi?

Här har jag svårt veta om han kör på och bara forcerar igenom sin åsikt eller om det ligger något i det. Rent logiskt så har jag ju svårt se att detta skulle vara en känd problematik med flera elcentraler och KNX då lite av poängen är att kunna ha det. Någon som kan ge input ?
 
tommib
Varför i hela fridens namn skulle det bli potentialskillnader mellan systemen? Det är väl i så fall något för elektrikern att lösa, t.ex. med potentialutjämning. Vilken del menar han skulle få problem? Starkströmmen eller KNX? Om det skulle vara ett reellt problem finns det garanterat en lösning. Precis som du säger så är KNX något som används inom t.ex. fastighetsautomation där man har betydligt fler centraler inblandade.

Ärligt talat så låter det där som att han försöker dra till med något bara för att han inte har en bra förklaring till sin åsikt. Sannolikt är det så att elektrikern är van att tänka ett skåp i taget och har svårt att tänka hur anläggningen ska se ut när det blir två skåp.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Får han potentialskillnader med flera centraler har han byggt fel.
 
tommib tommib skrev:
Varför i hela fridens namn skulle det bli potentialskillnader mellan systemen? Det är väl i så fall något för elektrikern att lösa, t.ex. med potentialutjämning. Vilken del menar han skulle få problem? Starkströmmen eller KNX? Om det skulle vara ett reellt problem finns det garanterat en lösning. Precis som du säger så är KNX något som används inom t.ex. fastighetsautomation där man har betydligt fler centraler inblandade.

Ärligt talat så låter det där som att han försöker dra till med något bara för att han inte har en bra förklaring till sin åsikt. Sannolikt är det så att elektrikern är van att tänka ett skåp i taget och har svårt att tänka hur anläggningen ska se ut när det blir två skåp.
KNX-delen har jag väldigt svårt förstå, bara för att man har fler centraler betyder ju inte att man måste ha fler busslingor? Så antar starkströmmen då.. hmmm
 
S Slugge skrev:
Hur ser det ut, fortfarande inget larm som är godkänt inom KNX? Inbrott, brand?
Inbrottslarm är nog ingen bra idé. KNX har ingen kryptering eller annat skydd. Kommer man åt busskabeln kan man i princip göra vad man vill med systemet.

Brandlarm är ju en lite annan sak. Men larm i offentliga byggnader tror jag nästan måste vara separat med röd ledning. Kan inte riktigt reglerna runt det.
 
Du k
L Lini skrev:
KNX-delen har jag väldigt svårt förstå, bara för att man har fler centraler betyder ju inte att man måste ha fler busslingor? Så antar starkströmmen då.. hmmm
Du kan helt bortse från vad han nämner kring potentialskillnader som skulle vara såna att det vore skadligt det är eller rättare behöver och ska inte bli något problem alls. Vi får anta att det beror på i bästa fall okunskap och han står inte direkt ensam bland kollegorna när det kommer till liknande uttalanden typ mumbojumbo fast med korrekta uttryck.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du k


Du kan helt bortse från vad han nämner kring potentialskillnader som skulle vara såna att det vore skadligt det är eller rättare behöver och ska inte bli något problem alls. Vi får anta att det beror på i bästa fall okunskap och han står inte direkt ensam bland kollegorna när det kommer till liknande uttalanden typ mumbojumbo fast med korrekta uttryck.
Ja min bullshit-detektor började ge utslag när han snackade. Har inte koll på el men känner igen tecknena på när någon svänger sig med uttryck som skall göra mottagaren . osäker så att man får igenom sin vilja.

Skall be honom skriva ner argumentationen i ett mail på ett sätt jag kan ta till min kompis som är elektriker. Misstänker att det inte blir ett svar eller en 180-gradare. 180-gradaren lär ju tyvärr dra med sig en "men då blir det mycket dyrare eftersom jag måste XX/YY". I samma samtal sade han att KNX i garaget skulle kosta 5k extra.

Jag reagerade inte först men det slog mig sen att det blir 5k extra för att han skall dra en busskabel, för visst kan man ha en busskabel som går genom samma 50mm-rör som elen går från huvudcentralen under marken och upp i garaget?

Jag tror han är en kunnig elektriker men han försöker få lite för många snabba beslut ur mig för att jag skall känna mig helt bekväm.
 
tommib
Ja, man kan dra busskabel i samma markrör som matningen till garaget, eftersom den ändå måste vara en kabel. Om det behövs särskild busskabel vet jag inte.

Däremot kanske det inte så konstigt att priset går upp 5k för garaget om du måste ha en brytaktor och en ingångsmodul där ute också.
 
tommib tommib skrev:
Ja, man kan dra busskabel i samma markrör som matningen till garaget, eftersom den ändå måste vara en kabel. Om det behövs särskild busskabel vet jag inte.

Däremot kanske det inte så konstigt att priset går upp 5k för garaget om du måste ha en
brytaktor och en ingångsmodul där ute också.
Hårdvaran ingår inte! Bara kabel. Och centralen är redan med i priset (ingår alltså inte i de 5k utan i originalpris).
 
tommib
Ah... då är det lite dyrt ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.