Jag skulle gärna ta emot lite råd gällande hur stor elcentral jag skall köpa till min KNX-installation. Om man ser till de rena KNX-komponenterna så är jag uppe i ca 70 standardenheter med det jag valt så långt. Till det kommer väl plats för JFB, säkringar, kopplingsplint och säkert något jag glömt (fråga mig inte hur många, elektrikern har inte fått räkna på det än).

Jag hade tänkt köpa ett skåp som tar minst det dubbla, upp mot 140 enheter. Dels för att få plats för allt men även för att ha lite utrymme växa. Är det för lite? Det kostar ju inte så mycket att gå upp till skåp som klarar över 200 och jag gör hellre det nu än att jag ångrar mig senare. Någon som har kunskap/erfarenhet av att dimensionera det här?

Något jag bör tänka på då jag väljer märke/modell utöver storlek?
 
Hej. Jag satte ett skåp från Hager hos min senaste KNX-kund. Där har vi 144 moduler. Huset är på 280kvm fördelat på 2 plan. 2 stycken brytaktor 16 kanaler, 2 stycken dimmeraktor 4 kanaler, dali, internetgatway och spänning 640mA. Nackdelen är bredden på 12 moduler/fält. Fördelen är... Hager! ;) Ser ut som så här.

https://www.hager.se/e-katalog/elce...t-med-pe-n-anslutningar-ip30/fw43us2/8506.htm

bild11.jpg

bild12.jpg

bild13.jpg


Kör nu ett projekt om 3 lägenheter i 2 plan, ca 140kvm/lägenhet. Där testar jag Garo för första gången 5x20 moduler. Har inte byggt centralen än.

garo1.jpg

garo2.jpg
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
henke-henke henke-henke skrev:
Hej. Jag satte ett skåp från Hager hos min senaste KNX-kund. Där har vi 144 moduler. Huset är på 280kvm fördelat på 2 plan. 2 stycken brytaktor 16 kanaler, 2 stycken dimmeraktor 4 kanaler, dali, internetgatway och spänning 640mA. Nackdelen är bredden på 12 moduler/fält. Fördelen är... Hager! ;) Ser ut som så här.

[länk]

[bild]

[bild]

[bild]


Kör nu ett projekt om 3 lägenheter i 2 plan, ca 140kvm/lägenhet. Där testar jag Garo för första gången 5x20 moduler. Har inte byggt centralen än.

[bild]

[bild]
Tack för bilderna och info! Ser väldigt städat ut. Men det verkar inte finnas så mycket plats kvar nu efter det du lagt in?

Jag tänkte dessutom plinta upp allt så det blir prydligt vid ingången och med 200-talet ingående kablar så kräver det ganska mycket utrymme det med.

Såna här:

Rad av ordnade kabelanslutningsklämmor som är redo att ansluta flera kablar i ett strukturerat system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får nog snegla på det större skåpen tror jag!
 
Jag körde med 4 centraler. 48m vid inkommande för säkringar, JFB mm. 48 för KNX, 48 på plan 2 för både KNX och el, 32 i garage för el och KNX.

Plintar sätter ingen i villor.
 
R Robert-san01 skrev:
Jag körde med 4 centraler. 48m vid inkommande för säkringar, JFB mm. 48 för KNX, 48 på plan 2 för både KNX och el, 32 i garage för el och KNX.

Plintar sätter ingen i villor.
Varför plintar man inte upp saker i villor (har för övrigt sett många bildexempel i just KNX-forum där man gjort det så det stämmer inte riktigt) ? Jag ser en enorm fördel om/när man vill dra saker till andra aktorer, något som inte är osannolikt med en KNX lösning.

Med 200 inkommande 3 eller 5-ledare är det väl även positivt att kunna avsluta dem direkt vid plinten utan att behöva behålla lite extra kabel/slang som man kanske behåller annars utifall att man vill ändra något..

Det kostar ju någon krona men i sammanhanget är inte ett större skåp+plintarna oöverkomligt.
 
Klart du ska ha plintar i såna fall kanske tom egen del bara för anslutningarna och säkringar och aktiv utrustning i vardera ytterligare separata. Nu är jag väldigt oförstående till ett upplägg där man hamnar centraliserat med hundratals ledningar i en bostad men du vill tydligen göra så och då vettigt att få till det bra.
 
GK100 GK100 skrev:
Klart du ska ha plintar i såna fall kanske tom egen del bara för anslutningarna och säkringar och aktiv utrustning i vardera ytterligare separata. Nu är jag väldigt oförstående till ett upplägg där man hamnar centraliserat med hundratals ledningar i en bostad men du vill tydligen göra så och då vettigt att få till det bra.
Vi skall se vad elektrikern säger när han ser hur mkt det är, personligen tänker jag att 2 centraler kunde varit en idé. En för nedre och en övre plan. Men vi får se, han får ge råd där.
 
tommib
Om det är så många rör/kablar in skulle jag delat upp det på två centraler, eller fler. Jag tror att det blir ohanterligt att ha allt i en central, inte minst för att tvåhundra rör tar väldigt mycket plats när det ska igenom bjälklag och väggar. Det kan helt enkelt bli fysiskt omöjligt att få plats med alla rören.

Du har säkert någon klädkammare eller liknande planerat på övervåningen där den centralen kan sitta.

När du ändå håller på med en så omfattande installation, glöm inte nätverk/larm...
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Håller med om plintarna. Jätteskönt att ha dom, dessutom uppmärkt. För det blir alltid att man glömmer var överblivna trådar går. Dock blir jag lite fundersam över dina 200 slangar. Låter som väldigt många? Hur stort är ditt hus?
 
Jag har testat att plinta upp elcentraler i villor, men det blir aldrig bra. Det krånglar till det något överdjävulskt och man behöver tänka på reservplats, olika JFB m.m. Man får lägga ner oproportionerligt mycket jobb sett till fördelen. Dessutom är inte plintar anpassade för infällda elcentraler utan det är tänkt för stora utanpåliggande elcentraler. Jag har t.ex. satt Eldon 4x24 mod och då använt dom två övre raderna till KNX och dom två undre till JFB, dvärgbrytare m.m. Då får man en kort bit från slangarna ner till brytaktorerna m.m.

Det känns som att det går att tänka om installationen mycket för att slippa 200 slangar till elcentralen. Försök hitta lösningar för att minimera slangdragning så mycket som möjligt.
T.ex. två elcentraler och kombinera KNX med Dali. Försök hitta sätt att få Dali-drivdon för LED decentraliserat i huset i stället för att alla ska sitta samlat vid elcentralen osv.

Man vill förenkla installationen med KNX, inte krångla till den.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Tur1234 och 4 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
...
Man vill förenkla installationen med KNX, inte krångla till den.

//Patrik
Tyvärr har nog den delen helt fallit bort åtminstone här på BH. :)
 
GK100 GK100 skrev:
Tyvärr har nog den delen helt fallit bort åtminstone här på BH. :)
Då är det bra att man lyfter fram det! ;)

//Patrik
 
Jag själv bor i ett hus på 190 kvm. 2st Hager 4x13 bredvid varandra. Dvärgbrytare och diverse till vänster och knx till höger. 2 brytaktor x16kanal och en dim x4 kanal, dali, ip och spänning. Sitter ett par maxi Jolly dali under centralen. Annars ligger allt "ute". Kör Hidealite Comfort G2 dali överallt. Förutom fönsterspottar då. Funkar fin-fint. Gissningsvis ett 30-talet slang från centralen. Har endast ett par plingade grejer som "blev över".
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
henke-henke henke-henke skrev:
Håller med om plintarna. Jätteskönt att ha dom, dessutom uppmärkt. För det blir alltid att man glömmer var överblivna trådar går. Dock blir jag lite fundersam över dina 200 slangar. Låter som väldigt många? Hur stort är ditt hus?
250kvm. Det är elektrikern som gått med på/sagt att det är så han rekommenderar lösa det att dra 1:1 trådar för allt. Jag behöver ju inte hantera de praktiska utmaningar med att få det på plats så jag har bara sett fördelar med att ha så stor grad av kontroll i centralen sen. Räknar man på dedikerad flex till alla uttag, lampor (varje spot har egen) och fasta installationer så blir det strax över 200.

Nu har jag personligen svårt se att vi har behov av att 1:1 styra spottar som tillhör samma zon och om man optimerar det lite så kommer man ner till 150 kanske (jag räknade nog fel när jag närmade mig 300) och en del av dessa blir i egen central i garaget, så säg 130-140 då.

Kan tillägga jag kommer använda HUE-spots så jag kan styra den belysningen fristående ändå.

*update lite senare* då har jag snackat lite med elektrikern, nu är det plötsligt inget stjärnnät han skall dra utan just 5,6,7 ledare som tar flera punkter per dragning. Nu behöver det här inte vara sämre egentligen, behöver bara passa på att ha extratrådar dit jag vill.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.