Tack för alla svar! Tar in firma som byter ut allt och fräser in kablaget om någon vill veta hur det slutade. Nu är vi inne på hemautomation när allt ändå ska bytas ut...
 
  • Älska
Schwen92
  • Laddar…
M Mildredemil skrev:
Hej!
Vi har nyligen flyttat in i nytt hus, byggt 68. Huset är generellt sett väl underhållet och renoverat pö om pö under åren. Elen däremot är inte bytt på entréplan.

Igår kväll när vi skulle värma välling åt minstingen så flickrade mikrovågsugnen till och till slut stängdes av. Drog hyfsat snabbt ut sladden, men uttagen i sovrummet (sammanlänkade till uttaget där vi har mikron) borjade knastra rätt högt, till och från, under ca 20 min i sovrummet. Övrig belysning i sovrummet gick och blev avskräckt så stängde av elen via brytaren till de drabbade uttagen. Har inte slagit på dem ännu. Elcentralen är rätt gammal och saknar säkerhetskåpa så behövs i vilket fall kompletteras med extra säkerhet/bytas ut. Elen är dragen utanpå i hela våningen.

Kan elen behöva bytas ut helt och hållet måntro? Knastrandet kändes tillräckligt oroväckande för att åtminstonde ringa elfirman på måndag morgon. När vi flyttade in hade vi plan på att dra om elen med nya och ändrade uttag ändå. Men med nytt hus och föräldraledig vill vi såklart inte dra på oss onödig kostnad.

Reparera eller bita i sura äpplet och byta el, vad tror ni?

Stort tack på förhand!
Hur högt sitter elcentralen ?
Det är en äldre i plåt med porslinsäkringar misstänker jag men varför om centralen sitter nästan uppe i taket men utan kåpa framför, varför byta den ?

Ursäkta, jag såg inte normcentralbilden.... jo den ser ju ut att vara från mitten-slutet av 90-talet.
Plintrad ovanför därför att man inte fick ihop den nya centralen med det gamla kablaget och eventuellt att man ville ha fler grupper. I många fall för den åldern om det var ett bostadshus så är antalet grupper i centralen inte stort (typ 3-5 st för belysning och vägguttag, separat för kyl, spis, diskmaskin.)
 
Redigerat:
M Mildredemil skrev:
Tack för alla svar! Tar in firma som byter ut allt och fräser in kablaget om någon vill veta hur det slutade. Nu är vi inne på hemautomation när allt ändå ska bytas ut...
Mycket bra beslut, finns allt för mycket risiga elsystem i våra villor runt om i landet :)
 
  • Gilla
Mildredemil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.