Hej!

Jag bor högst upp i en BRF lägenhet i en 44 kvm med två rum och ett element i varje.

Sedan lördagsmorgonen den 4 november så rören till båda mina element börjat ge ifrån sig "knäppande" ljud helt oregelbundet. Dessa knäppningar kan hålla på i allt från 10-15 minuter per gång med cirka 5 sekunder emellan.

Det är oerhört frustrerande då det stör min sömn på nätterna eftersom att det brukar sätta igång rejält runt 03.00 på natten och fortsätta oregelbundet bra in på morgonkvisten.

Jag har bott här i 4 år och aldrig varit med om något liknande. Lägenheterna är byggda 2018. Jag har läst runt på det här forumet hela veckan och försökt diverse grejer på egen hand.

Det jag har gjort:

- Luftat elementen
- Sprejat rören med WD-40
- Skruvat av och på termostaten

Jag börjar få slut på idéer och funderar på om det har något med värmesystemet att göra.

Vad tror ni?
 
Redigerat:
Ljudet uppstår troligen när röret kallnar / blir varmare, röret blir längre när det blir varmt, och korttare när det kallnar, och om det ligger emot någontin och rör sig i ett fäste så kan det knarra eller knaka,

Har det börjat snålas på värmen nu och det sker stora förändringar i temperatur på vattnet?
 
  • Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Ljudet uppstår troligen när röret kallnar / blir varmare, röret blir längre när det blir varmt, och korttare när det kallnar, och om det ligger emot någontin och rör sig i ett fäste så kan det knarra eller knaka,

Har det börjat snålas på värmen nu och det sker stora förändringar i temperatur på vattnet?
Hej!

Kan tyvärr inte svara på om det snålas med värmen nu då jag inte sitter i styrelsen i föreningen. Det jag vet är att mitt hem ligger på 21-22 grader när jag har elementen på trean.

Däremot har jag knackat på hos grannar på min våning. Jag har tre grannar på min våning och en av dessa tre grannar uppger liknande problem som jag har.

Det får mig att tro att det är något central problem. Baserat på vad jag läst på nätet skulle det kunna vara cirkulationspumpen men är inte säker.

En sak till att nämna är att det nedersta av mina två rör till vardera element är iskallt medans det översta är varmt. Vet inte om det alltid har varit så men det är något jag märkt av när jag undersökt.

Har fört en liten journal de senaste två dagarna på när knäppningarna kommer och är relativt skonad under eftermiddagar (typ 14-17 tiden) men sedan sätter det igång i full fart igen.
 
  • Tidsschema eller lista med tider fördelade på lördag och söndag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Förslagsvis är väl värmebehovet lågt på eftermiddagen.
 
F Fideliox skrev:
Förslagsvis är väl värmebehovet lågt på eftermiddagen.
Säkert men det måste ju gå att stabilisera/justera detta på något sätt i värmesystemet så man inte får knäppningar i tid och otid.

Som sagt så har jag bott här i 4 år och aldrig varit med om något liknande tidigare höst/vintrar.
 
Låter som mera ljud än bara knäppningar från temperaturförändringar i rören. Jag skulle be någon att titta till värmecentralen. Kan vara en cirkulationspump som håller på att ge upp eller något ställdon som fått tuppjuck.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Låter som mera ljud än bara knäppningar från temperaturförändringar i rören. Jag skulle be någon att titta till värmecentralen. Kan vara en cirkulationspump som håller på att ge upp eller något ställdon som fått tuppjuck.
Tack för tipset. Är själv inne på samma spår. Jag kontaktade styrelsen i fredags som skickade det vidare till vår tekniska förvaltare.

Har funderat på om jag skulle våga göra ett jourärende av det men har inte gjort det. Däremot stör det ut sömnen något otroligt.
 
F
S sirsimon40 skrev:
Tack för tipset. Är själv inne på samma spår. Jag kontaktade styrelsen i fredags som skickade det vidare till vår tekniska förvaltare.

Har funderat på om jag skulle våga göra ett jourärende av det men har inte gjort det. Däremot stör det ut sömnen något otroligt.
Testa öronproppar? Har också massa knäppningar som jag inte fått rätt på men öronproppar hjälper.
 
F Fideliox skrev:
Testa öronproppar?
Kör redan öronproppar sedan i torsdags.

Tyvärr så verkar de inte blocka just det ljudet.
 
F
S sirsimon40 skrev:
Kör redan öronproppar sedan i torsdags.

Tyvärr så verkar de inte blocka just det ljudet.
Ett annat alternativ är att försöka dölja ljudet med mer irriterande och högljutt ljud. Funderat på att skaffa barn? 😆
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Ett annat alternativ är att försöka dölja ljudet med mer irriterande och högljutt ljud. Funderat på att skaffa barn? 😆
Haha har ingen partner just nu så det är nog långt in i framtiden!
 
S sirsimon40 skrev:
En sak till att nämna är att det nedersta av mina två rör till vardera element är iskallt medans det översta är varmt. Vet inte om det alltid har varit så men det är något jag märkt av när jag undersökt.
Så ska det vara. Har du 21-22 grader rumstemperatur betyder det att systemet fungerar och värmen i det översta röret hamnar i rummet innan vattnet går tillbaka i det undre röret för att värmas på nytt.

Som andra har sagt beror knäppandet sannolikt på något som rör sig vid temperaturväxlingar.

Hur ser det ut vid genomföringarna vid golvet t ex? Ligger trägolvet och gnider direkt mot radiatorröret?
 
F frause skrev:
Så ska det vara. Har du 21-22 grader rumstemperatur betyder det att systemet fungerar och värmen i det översta röret hamnar i rummet innan vattnet går tillbaka i det undre röret för att värmas på nytt.

Som andra har sagt beror knäppandet sannolikt på något som rör sig vid temperaturväxlingar.

Hur ser det ut vid genomföringarna vid golvet t ex? Ligger trägolvet och gnider direkt mot radiatorröret?
Vet inte om jag förstår vad du menar med "gnider" men såhär ser mina rör som går till elementen ut i båda rummen.

Värt att nämna igen är att detta är min fjärde vinter i denna bostaden och har aldrig haft problem med dessa "knäppningar" innan.
 
  • Robotdammsugare vid laddningsstation, rörig sladdhög, vägguttag, parkettgolv, vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med avfallskorg, ledningar, parkettgolv och vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sirsimon40 skrev:
Vet inte om jag förstår vad du menar med "gnider" men såhär ser mina rör som går till elementen ut i båda rummen.
Om ett rör ligger an mot något hårt så kan det uppstå spänningar när röret rör sig pga värmeutvidgning. Det fastnar, bygger upp spänning och hoppar till som en liten, liten jordbävning ungefär.
 
F frause skrev:
Om ett rör ligger an mot något hårt så kan det uppstå spänningar när röret rör sig pga värmeutvidgning. Det fastnar, bygger upp spänning och hoppar till som en liten, liten jordbävning ungefär.
Okej, gör mina rör det om man ser på bilderna? Sen undrar jag om du har någon idé bakom varför det här problemet uppstår just nu? Har som sagt ändå bott här i 4 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.