Ola C Ola C skrev:
Första snittet kan det nypa om klingan från två håll, dels den "vanliga" i sidled men här lägger man till att det kan nypa "ovanifrån" om plankan tenderar dra ihop sig på det hållet. Andra risken jag ser är att det är en planka som är betydligt högre än den är bred och tipprisken är ganska uppenbar. Plankan kanske är 90 grader när man börjar såga o man har bra koll både mot anhåll och sågens toppyta. Men med en sån bred planka kan dom där fina 90 graderna bli något annat om spänningar släpper i sågningen o då står man där mitt i ett snitt med en hög planka som inte vilar mot både anhåll o bord. Det har jag själv upplevt på bandsågen o fokuserar då trycket mot ett högt anhåll så jag använder en av de två referensytorna. Hyfsat enkel manöver på en bandsåg men betydligt svårare på en bordsåg. Featherboards med tryck mot anhållet hjälper, men dom sitter framför klingan o hjälper föga vid den kritiska passagen när man ska trycka slutet av plankan förbi klingan.

Sen är väl den uppenbara risken att man kör väldigt höga snitt utan klingskydd.
???

Kan inte ens tolka exakt vad du skriver,men tycker uppriktigt du ska SLUTA med dina "hobbyåsikter & råd" !
Du har inte tillräcklig kunskap i detta.

Snacka om "nypa" o.s.v tyder på din okunskap.

Ola C Ola C skrev:
den kritiska passagen när man ska trycka slutet av plankan förbi klingan.
Man trycker INTE slutet av planken förbi klingar, man DRAR från baksidan!

Ola C Ola C skrev:
Sen är väl den uppenbara risken att man kör väldigt höga snitt utan klingskydd.
Man kör INTE klingan UTAN klingskydd/slagskydd !

/Jawen
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ja men ska man försöka ta vara på virket som TS önskar, så kan man ju inte bara klyva & sedan få helt olika tjocka plank.....& sedan hyvla ner dessa till samma tjocklek.

Man önskar ju hyvla bort så lite som möjligt eller?
En klingbredd på bordsågen är ca 3mm och ska det bli nåt fint av det måste man ändå hyvla efteråt. En klingbredd på bandsågen är ca 1mm och behöver hyvlas lite mer efteråt. Det racet går ganska jämnt upp, tom fördel bandsågen enligt min erfarenhet. Det borde en proffssnickare som du ha koll på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Putte G... och 2 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Mycket stor risk för kickback i sånna lägen då.
När man klyver så sågar i 2 omgångar om det är mera än 30-35 mm sågdjup som behövs, det minimerar risken för "slag"

MvH Jawen
 
J jawen skrev:
Men att dag ut & dag in sitta och tvingas förklara ALLT JÄMT är riktigt tröttsamt, det finns alldeles för många "Vet bäst/Besserwisser" på forumet, så det börjar bli olidligt!
Ger man svar får man såklart förklara vad man skriver, annars kan man ju strunta i det. Att svara "det klyver man från två håll på en bordsåg" är väl besserwisser om något och helt menlöst då det inte hjälper trådskaparen alls. Har du inte lust att ge mer utvecklande svar än så kanske forum inte är ditt rätta element.

Svara förresten gärna också på mitt inlägg om vilken metod man förlorar minst del av plankan vid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
bandsågen är ca 1mm
Oväsentligt om bandet är 1 mm eller klingar 3,2 mm, bordsågen ger dig bättre stöd med arbetsbordet samt valfri höjd.

Som jag skrev tidigare så bör du i så fall tillverka en seriös Jigg till bandsågen om du vill ha en chans att klyva en plank i 2 lika tjocka delar.

Jawen
 
Ola C Ola C skrev:
Ger man svar får man såklart förklara vad man skriver, annars kan man ju strunta i det. Att svara "det klyver man från två håll på en bordsåg" är väl besserwisser om något och helt menlöst då det inte hjälper trådskaparen alls. Har du inte lust att ge mer utvecklande svar än så kanske forum inte är ditt rätta element.

Svara förresten gärna också på mitt inlägg om vilken metod man förlorar minst del av plankan vid.
Tycker du uppriktigt att DINA inlägg är korrekta & hjälper TS ?
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Svara förresten gärna också på mitt inlägg om vilken metod man förlorar minst del av plankan vid
Du får med högsta sannolikhet hyvla betydligt mer OM du klyver en plank i 2 delar på höjden i en bandsåg, så dom 2,2 mm extra som klingar tar på en bordsåg, är MINDRE material än det du kommer få hyvla bort efter bandsågen.

Okey, är du nöjd med svaret ?

/Jawen
 
J jawen skrev:
Oväsentligt om bandet är 1 mm eller klingar 3,2 mm, bordsågen ger dig bättre stöd med arbetsbordet samt valfri höjd.

Som jag skrev tidigare så bör du i så fall tillverka en seriös Jigg till bandsågen om du vill ha en chans att klyva en plank i 2 lika tjocka delar.

Jawen
Trådskaparen ville inte klyva i två lika tjocka delar, läs hans inlägg....och om han nu velat det hade det inte spelat någon roll. Varför är möjligheten att få två lika tjocka plankor större på bordsågen? Allt handlar ju om hur långt från klingan man sätter anhållet, och då bandsågen tar bort mindre material har man faktiskt teoretiskt mer felmarginal med denna maskin. Kolla bilden jag länkade igen (blå text betyder att det är en länk, klicka på den). 140mm klyvsnitt i ask, gjort på en bandsåg som brukar gå att hitta för under 1500:-, ingen jigg mer än ett högt anhåll. Minimalt att hyvla bort. Enligt dig behövde man en stocksågningsanläggning för snitt över 120mm.
J jawen skrev:
Tycker du uppriktigt att DINA inlägg är korrekta & hjälper TS ?
Jag meddelade honom att bandsåg är det bästa o säkraste sättet och bordsågen är ett osäkert o dåligt alternativ, speciellt för en nybörjare. Bättre än ditt tips om vi nu ska ranka dom.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
rådskaparen ville inte klyva i två lika tjocka delar, läs hans inlägg....och om han nu velat det hade det inte spelat någon roll. Varför är möjligheten att få två lika tjocka plankor större på bordsågen? Allt handlar ju om hur långt från klingan man sätter anhållet, och då bandsågen tar bort mindre material har man faktiskt teoretiskt mer felmarginal med denna maskin. Kolla bilden jag länkade igen. 140mm klyvsnitt i ask, gjort på en bandsåg som brukar gå att hitta för under 1500:-, ingen jigg mer än ett högt anhåll. Minimalt att hyvla bort. Enligt dig behövde man en stocksågningsanläggning för snitt över 120mm.
Mitt sista inlägg i denna fråga.

TS skrev

"Jag undrar vilket verktyg man ska använda för att klyva plankor på djupet för att få två identiska men lite tunnare plankor"

Hur tolkar du detta?, ville han just inte klyva på djupet & få 2 identiska tunnare plankor ?

Snittytan på din bild är jättefin ( även om den liggandes ser tunnare ut)
Och bandsågen du använt verkar vara en rejäl gammal hederligt sak med kraftig motor och kanske mothåll i gjutjärn.
Ser att du har en tving som håller fast en extra stor "sågbordsyta" i form av någon tjockare Melaminskiva.

Billigare bandsågar är relativt kassa på denna typ av jobb allmänt, då allt på dom är "rangligt"

MvH Jawen
 
J jawen skrev:
Hur tolkar du detta?, ville han just inte klyva på djupet & få 2 identiska tunnare plankor ?
Han ville få ut ex två identiska 10mm plankor från en 50mm bit. Att då klyva den på mitten vore ibland slöseri att göra med hans utgångsdata. Har man en hyvlad planka kan man först köra ena sidan mot anhållet och sen andra och få mittbiten över till annat ändamål, alternativt kör man den genom planhyveln efter snitt 1 och använder samma sida mot anhållet. Givetvis beroende på längd o tjocklek på grundämnet o hur man tror plankan kommer slå sig av att sågas hur mycket marginal man tror sig behöva. Vissa plankor hade jag siktat på kanske 15-20mm för att ha marginal att sen hyvla den rak, andra mer marginal, andra mindre. Ibland hade jag haft goda chanser att få ut minst 3 plank ur 50mm, ibland inte. Marginalen eller om den ska klyva exakt i mitten eller inte har dock noll att göra med bandsåg vs bordsåg, snarare hur plankan slåt sig av att klyvas på höjden.

Bandsågen hade ca 500W motor och vägde ca 30kg och är gjord i aluminium och plast. Om snittet på bilden var ämnat att vara centrerat minns jag inte, men om det skulle vara det hade jag haft lika stor chans att få ut önskad färdig tjocklek med bandsågen som om jag använt bordsågen. Anhållet var i trä och satt fast med tving.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
J jawen skrev:
Som sagt allt handlar om vana, och tillräckligt försiktig & använda logik ska man göra med alla maskiner.
Hur van tror du TS är:

A Amatörmässig skrev:
Är som mitt namn antyder mycket novis med allt inom snickeri, men vill lära mig.
J jawen skrev:
Det är just detta som skiljer dig som hobbysnickare gentemot mig som erfaren yrkessnickare!
Du har inte lösningar på saker!
Du verkar dock inte ha erfarenhet av att råda nybörjare eller att vara ödmjuk och vänlig...

J jawen skrev:
Om TS hade frågat mig om HUR han skulle gå tillväga OM han skulle använda en bordsåg, så SKULLE jag svara att han får bygga ett litet slagskydd/sågskydd för sin bordsåg när han monterat bort originalskyddet i plast som är för litet
Men nu frågade TS HUR han skulle gå tillväga, och du svarade:
J jawen skrev:
Upp till 120mm bredd använder man bordsåg, men får klyva från båda håll ( alltså vända planken)
Hur skall TS skall veta att ditt svar inte var fullständigt?
J jawen skrev:
Men att dag ut & dag in sitta och tvingas förklara ALLT JÄMT är riktigt tröttsamt,
Det är ingen som tvingar dig att skriva någonting över huvud taget på detta forum. Speciellt inte dåliga ofullständiga råd till nybörjare. Jag hade definitivt varken försökt eller vågat klyva en bräda på högkant på min bordssåg som nybörjare. Speciellt som jag hade varit tvungen att ta bort klingskyddet.

Som erfaren yrkessnickare borde du veta att säkerhet bör ha högsta prioritet i ett snickeri och att alla råd bör utgå från detta och mottagarens kunskapsnivå.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
A
Ser att det blev rätt livliga diskussioner här.

Min fråga var mer principiell, jag har inget virke som jag behöver klyva på tjockleken i nuläget, men tänkte snarare på att införskaffa mig kunskap om hur jag kan göra när det väl blir dags.

Jag har ingen bandsåg just nu, och då jag bor i lägenhet har jag begränsat med utrymme för maskiner. Var inte helt lätt att få med frugan på köpet av bordssågen ;)

Känner mig inte bekväm i nuläget för mer avancerade snitt med bordssågen, men kanske går bra så småningom när jag använt den lite mer. Just nu finns det inget akut behov av att klyva på tjockleken, utan tänkte som sagt mest på att jag vet hur jag ska klyva på alla andra led, och som fattig student så vill jag få ut så mycket av mitt virke som möjligt (ska t.ex. samla på mig lite gratis gamla pallkragar att bygga med).

Misstänker att jag så småningom kommer vilja köpa en bandsåg, det verkar som att det är lättast att klyva med en sån. Snitten behöver verkligen inte bli perfekta från början, utan jag kan då hyvla till för att få allt vinkelrätt och parallellt.

Tanken att plankorna kan slå sig efter klyvning hade aldrig slagit (hehe) mig tidigare - tack för den infon!

Lärt mig mycket från tråden och diskussionerna :)
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
A Amatörmässig skrev:
Ser att det blev rätt livliga diskussioner här.

Min fråga var mer principiell, jag har inget virke som jag behöver klyva på tjockleken i nuläget, men tänkte snarare på att införskaffa mig kunskap om hur jag kan göra när det väl blir dags.

Jag har ingen bandsåg just nu, och då jag bor i lägenhet har jag begränsat med utrymme för maskiner. Var inte helt lätt att få med frugan på köpet av bordssågen ;)

Känner mig inte bekväm i nuläget för mer avancerade snitt med bordssågen, men kanske går bra så småningom när jag använt den lite mer. Just nu finns det inget akut behov av att klyva på tjockleken, utan tänkte som sagt mest på att jag vet hur jag ska klyva på alla andra led, och som fattig student så vill jag få ut så mycket av mitt virke som möjligt (ska t.ex. samla på mig lite gratis gamla pallkragar att bygga med).

Misstänker att jag så småningom kommer vilja köpa en bandsåg, det verkar som att det är lättast att klyva med en sån. Snitten behöver verkligen inte bli perfekta från början, utan jag kan då hyvla till för att få allt vinkelrätt och parallellt.

Tanken att plankorna kan slå sig efter klyvning hade aldrig slagit (hehe) mig tidigare - tack för den infon!

Lärt mig mycket från tråden och diskussionerna :)
Är rätt säker på att du insett det redan, men så ingen annan missar det. @Ola C är ingen amatör och hans åsikter är inte hobbyåsikter.
 
  • Gilla
Limpdjuret och 6 till
  • Laddar…
A Amatörmässig skrev:
Ser att det blev rätt livliga diskussioner här.

Min fråga var mer principiell, jag har inget virke som jag behöver klyva på tjockleken i nuläget, men tänkte snarare på att införskaffa mig kunskap om hur jag kan göra när det väl blir dags.

Jag har ingen bandsåg just nu, och då jag bor i lägenhet har jag begränsat med utrymme för maskiner. Var inte helt lätt att få med frugan på köpet av bordssågen ;)

Känner mig inte bekväm i nuläget för mer avancerade snitt med bordssågen, men kanske går bra så småningom när jag använt den lite mer. Just nu finns det inget akut behov av att klyva på tjockleken, utan tänkte som sagt mest på att jag vet hur jag ska klyva på alla andra led, och som fattig student så vill jag få ut så mycket av mitt virke som möjligt (ska t.ex. samla på mig lite gratis gamla pallkragar att bygga med).

Misstänker att jag så småningom kommer vilja köpa en bandsåg, det verkar som att det är lättast att klyva med en sån. Snitten behöver verkligen inte bli perfekta från början, utan jag kan då hyvla till för att få allt vinkelrätt och parallellt.

Tanken att plankorna kan slå sig efter klyvning hade aldrig slagit (hehe) mig tidigare - tack för den infon!

Lärt mig mycket från tråden och diskussionerna :)
Eftersom frågan var principiell så måste du ju också fundera över hur stort/frekvent behovet egentligen är.
Jag kan förstå frågan om det var så att du råkade ha ett stort lager med 50mm plank du ville återanvända.
Men nu har du ju valmöjligheten att istället köpa virke som är närmare den dimension du behöver och sen finjustera med din planhyvel, istället för att gå den krångliga vägen via ett alldeles för grovt utgångsmaterial.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
S Stuff skrev:
Eftersom frågan var principiell så måste du ju också fundera över hur stort/frekvent behovet egentligen är.
Jag kan förstå frågan om det var så att du råkade ha ett stort lager med 50mm plank du ville återanvända.
Men nu har du ju valmöjligheten att istället köpa virke som är närmare den dimension du behöver och sen finjustera med din planhyvel, istället för att gå den krångliga vägen via ett alldeles för grovt utgångsmaterial.
Absolut!

Inlägget var huvudsakligen för att samla in kunskap. Sen så kommer jag försöka få tag på billigt virke (bortskänkes och lastpallar eller andra källor till brukbart restaurerbart virke) på olika håll, och då kommer jag inte ha samma möjligheter att välja exakta dimensioner
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.