Du har ju redan beställt dem så vad är frågan? Visst kunde du ha fått billigare spottar men nu har du beställt de spottar som du verkligen ville ha. Och hade du inte haft råd så hade du inte beställt dem, eller hur?

Fakturan betalar du bara en gång, sedan kan du njuta av dina snygga spottar resten av livet.
 
Mattiaz skrev:
[länk]

Här har du min tråd.

Använde en Xerolight leddriver som är inställbar på olika konstantström.
Visserligen ligger inte alla de jämförda spottarna på samma effekt. Men oavsett detta tycker jag att den sista bilden ser väldigt mörk ut.

Detta upplever jag inte med de spottar jag har monterat. Nu är det svårt att ge en exakt diagnos utifrån dessa bilder, men jag hade nog reklamerat den där spotten.
 
Ska testa lite så får jag se. Har jämfört Xerolight och Malmbergs sida vid sida och Malmberg är min favorit ff.
 
Gabbe1 skrev:
Vi valde istället skensystem med halogenlampor som kan flyttas och riktas som man vill.
Oh, ljuva 80-tal!
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Med 72 spottar kan du nog glömma att alla kommer hålla tills du sitter på hemmet. Jag hade övervägt att köpa in ett par extra att ha i reserv.

Sen kan man fundera på hur snygga man tycker de där spottarna är om 30 år (eller hur långt man nu har till hemmet).
 
500-1000 kr för en spot.... Man tar sig för pannan och tvingas lägga sig ner på golvet för att vila i 15 minuter.

Köp 3 eller 5-wattare från elbutik för 150-160 kr/st. Och som Nyfniken påpekar; köp ett antal i reserv, för den dag de går sönder måste du hitta en spot med samma ljus och samma diameter vilket inte blir lätt. Och att köpa 20 lampor á 1000 kr/st i reserv...

Själv har jag hittat en 5-wattare från kina som lyser riktigt bra för typ 50 kr/st. Kommer att beställa en uppsättning för att testa i hallen till att börja med.

http://www.elbutik.se/product.html/led-downlight-rund-stallbar?category_id=15227

http://www.elbutik.se/product.html/led-puck-m-vit-5w-500ma-2700k?category_id=15227
 
Redigerat:
fireboolt skrev:
Men den dan får jag hoppas jag sitter på ett bra hem någonstans med en virrepinne i handen och njuter av en varm brasa :)
Hur många timmar har du tills du sitter på hemmet tror du?
Att köpa LED för att spara energi tror jag inte ett skit på....köp det som känns bra i magen....trender kommer och går och det kommer troligen massor av tillfällen att tänka över sina val i samband med husbyggnation...
 
jeppeknaster skrev:
500-1000 kr för en spot.... Man tar sig för pannan och tvingas lägga sig ner på golvet för att vila i 15 minuter.

Köp 3 eller 5-wattare från elbutik för 150-160 kr/st. Och som Nyfniken påpekar; köp ett antal i reserv, för den dag de går sönder måste du hitta en spot med samma ljus och samma diameter vilket inte blir lätt. Och att köpa 20 lampor á 1000 kr/st i reserv...

Själv har jag hittat en 5-wattare från kina som lyser riktigt bra för typ 50 kr/st. Kommer att beställa en uppsättning för att testa i hallen till att börja med.

[länk]

[länk]
Har du någon kinalänk? Jag skulle behöva några led-spottar som bänkbelysning i tvättstugan.
 
Hej!

Vi håller på med nybygge och har valt spottar i de flesta rum. Jag beställde 20 spottar på 10 w från Kina men efter att ha haft dem tillfälligt monterade i en bräda har vi bestämt att inte sätta upp dem alls (finns att köpa alltså :) ). Flera av dem gick sönder efter bara några veckor och effekten är troligen inte i närheten av 10 w. Vi har valt riktbara spottar från Malmbergs på 10 w och vi har betalat mellan 200 och 400 kr styck. De första var dyrast, de köpte vi på Hornbach. Sedan har vi beställt direkt från Malmbergs via ett företagskonto och då lyckats komma ner i pris. Vi kommer också att beställa några i reserv eftersom det kan vara svårt att få tag på samma modell om några år, ifall någon behöver bytas.
 
jeppeknaster skrev:
Pelpet de här ska jag köpa. Har en av dessa (från denna säljare) i hallen på prov och den lyser fint.l
Tänk dock på att dessa ej verkar gå att dimmra. Som bänkbelysning i en tvättstuga är det kanske OK men i ett kök vill i alla fall jag kunna dimmra belysningen.
 
De går nästan garanterat att dimra. Dock inte med de medlevererade drivdonen, men dessa bör du ändå kasta!
 
Dimrar den jag har utan problem. Som jag har förstått det går alla LEDs att dimra med rätt drivdon. Drivdonet köper du förslagsvis på elbutik eller nån annan webbshop.
 
Synd att det var en miniorder på en låda (12 st), jag behöver max 3 st.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.