Magsof skrev:
Där det står 150 har det blivit fel. Det ska vara 180, så trappan kommer bli lite högre upp. Tack för ditt förslag. Jag ska försöka skissa upp det senare och se om jag får en tydligare bild...

Vad tror du annars att sänka stegen 1 cm vardera på min sida. Blir det farligt, obekvämt?
Nej, det är också ett bra alternativ. Hade du bytt steghöjd mitt i trappan hade det varit obekvämt, men ändrar man steghöjd i samband med ett vilplan (och det är så lite som 1 cm) så bör det inte vara något problem.
 
Vilket av alla dessa hade du gjort?
 
Alla dessa förslag
 
Beror lite på hur du tänkt bygga trappan - vad är trappstegen gjorda av? Ska det platsgjutas i betong så spelar inte måtten så stor roll, är det däremot några färdiga stenblock så är det bättre att utgå från de måtten. Eller ska den bli i trä?
Jag antar att detta inte är en trappa ni går i varje dag, så den behöver kanske inte vara jättebekväm att gå i (tänker på bilderna av befintlig trappa, där verkar det vara rätt höga och sneda steg...). Men om komforten är viktig finns det ju riktlinjer för stegens höjd och längd.
 
Den har tänkt att vara i trä och används oftast dagligen. Vi har anpassat storleken på trappstegen efter, nu minns jag inte vad det heter men en sådan man kan spika på brädor på. Som gör det hela lite enklare. Är det väldigt fel?
 
Mätte vår inomhustrappa precis och trappstegen var faktiskt i samma mått som de på ritningen
 
Om du tänker utgå från färdiga vangstycken så blir det genast svårare att ändra steghöjden. I så fall hade jag tyckt det var mycket lättare att ändra marknivån. Om 6 cm är mycket på grannens sida så höj marken bara 3 cm där, och låt lägsta steget på din sida bli bara 15 cm.
 
Tack för ditt svar. Men börjar fundera på att skippa vagnstycken. Vill få det så snyggt som möjligt. Sen är ju de väldigt dyra. Är det väldigt svårt/mycket jobb med andra lösningar? Vad finns det för andra lösningar?
 
1. Snickra egna vangstycken så man får de stegmått man själv vill.
2. Bygga trappa i färdiga sten- eller betongblock
3. Gjuta trappa i betong
4. Låta tillverka en trappa i metall
...är väl de jag kommer på på rak arm...
 
Är det väldigt svårt/mycket jobb med egna vangstycken?
 
Ganska. Det jag tyckte var svårast var att såga till ett stort antal exakt likadana trianglar, där anliggningsytan mot "bärlinan" skulle vara helt plan, för att sedan limma och skruva fast dem på exakt rätt plats så att inte stegen blir sneda.
 
Jag tror att det är snyggast att sänka trappstegen på min sida (den högra) med en cm vardera. Problemet blir då att vangstyckena inte kommer att fungera på den sidan. Går det att specialbeställa från nåt ställe tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.