Behöver lite råd om vad jag ska göra.

Har en klippo från 2004 som har börjat strula och är tyvärr i det närmaste helt okunnig när det kommer till motorer.

Tändstiftet är rent och fint.
Har bytt luftfilter.
Har kollat förgasarkoppen - den var helt ren.
Inget smuts i förgasarskruvens hål
Har bytt bensin till en helt färsk dunk (okänd ålder på den tidigare men sannolikt max ett år).

Videon i länken visar hur den stannar. Första gången körde jag ca 10 minuter innan den stannade. Andra gången kanske 5 minuter. Tredje gången, som ni ser i videon, ville den inte starta först men gick sen i 1½ minut.

Vad ska jag felsöka här näst?

Tacksam för hjälp.

https://www.youtube.com/watch?v=wlerXki9uKE
 
Finns det något filter på slangen från tanken till förgasaren så byter du det. Antagligen inte problemet men billigt att prova. Använder du vanlig bensin eller alkylatbensin? Jag gissar på vanlig bensin och att förgasarens membran nu är lite trött pga den övervintrat några år med vanlig bensin.
 
Fick klipparen begagnad i år med en dunk aspen, så jag tror den är körd med aspen tidigare också men vet inte säkert.
Var sitter förgasarens membran? I förgasaren satt det en flottör som var ren och fin och såg ut att röra sig fritt upp och ner.
 
Servicedax...
oljebyte?,
 
  • Gilla
TomasSchwarz
  • Laddar…
Oljan är bytt i maj och är fortfarande ganska ren och fin. Visste inte att man hade 'service intervall' på en gräsklippare, men jag börjar förlika mig med tanken att jag måste lämna in maskinen någonstans..
 
Hade liknande problem för många år sedan med en moped och en gräsklippare (vid olika tillfällen). Efter att ha bytt tändstift, så fungerade bägge 2 utan problem.

Något hände uppenbarligen med tändstiftet när det blev varmt. För när det kallnat igen, gick den en stund.

Så byt tändstift till ett nytt, är värt ett försök.
 
Tack pelk, ska testa det. Fick med mig ett tändstift från jula igår som skulle passa, men som vanligt så får man vad man betalar för.
 
Kolla så att fjäder till förgasaren och luftspjället sitter på plats , den ska väl öka lite i gas av sig själv när den går tungt.
Fungerar inte den så går maskinen inte som den ska.
Förklara gärna lite vad du menade med detta ? (men som vanligt så får man vad man betalar för.)
 
Fjädern sitter där, men när det börjar hosta så ser jag att spjället slår fram och tillbaka.
Kommentaren om jula var kort och otydlig, men jag blev lovad av en säljare att no-name tändstiftet skulle minsann passa alldeles utmärkt i en klippo med b&s motor, men det gjorde det ju såklart inte utan det var för långt. Likaså luftfiltret som skulle passa var egentligen för litet men lite silvertejp på kanten fick duga som nödlösning. Och jag åker ju inte tillbaka och klagar över ett köp på totalt 38:-..
 
  • Gilla
kallekula234
  • Laddar…
Byt tändstiftet, hade samma problem på vår klippo när den blev varm trots att tändstift såg fint ut. Lycka till!
 
marko_b skrev:
Fjädern sitter där, men när det börjar hosta så ser jag att spjället slår fram och tillbaka.
Kommentaren om jula var kort och otydlig, men jag blev lovad av en säljare att no-name tändstiftet skulle minsann passa alldeles utmärkt i en klippo med b&s motor, men det gjorde det ju såklart inte utan det var för långt. Likaså luftfiltret som skulle passa var egentligen för litet men lite silvertejp på kanten fick duga som nödlösning. Och jag åker ju inte tillbaka och klagar över ett köp på totalt 38:-..
Fjädern fungerar som den ska med andra ord..den ska pendla på spjället.
Det är ju säljaren som du ska skälla på inte på priset , tyvärr vet oftast inte säljaren vad han säljer för något då han har för mycket artiklar att hålla reda på.:D
 
Njae säljarens kompetens brukar vara korrelerad med varans pris. Därav min kommentar :)
 
Ok jag har bytt tändstift och problemet kvarstår. Nu stannade den efter 7 minuter..
 
Kan vara tändspolen som bråkar för dig eller kondensatorn (om det nu finns det på nyare maskiner)
 
Ok det låter som att en serviceverkstad får ta över.. :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.