Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Husqvarna har köpt varumärken på löpande band och nästan direkt förvinner loggor och färger som har funnits i årtionden. Enormt mycket pengar har lagts på att köpa varumärken innom bygg. Dynapac (vibratorplattor, betongglättare och vibratorstavar) HTC (större betongslipar med diamantverktyg), Pullman (byggdammsugare och luftrenare) Sitter Husqvarnaloga på allt.
Ser att de tänker kalla dem "Husqvarna Klippo" ? och använda modellbeteckningar som liknar Husqvarnas.
Verkar som alla proppar gått i proppkåpet på Husklippos marknadsavdelning. I klass med att Fiat köper Bentley och introducerar nya lyxlimousinen under namnet Fiat Bentley Panda:seenoevil:
 
  • Haha
  • Gilla
P-plats och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte till slut en ny Husqvarna/klippo och är hur nöjd som helst. Kvalitén är det verkligen inget fel på. Färgen är ju ändå bättre även om rött och gult kanske är lite mer ikoniskt men trots allt fulare.
 
  • Gilla
callebergh
  • Laddar…
Och jag sålde min Klippo och gick över till batteridrivet. Kört en sommar med Powerworks 60V. Förvånansvärt nöjd och billig i drift. Dessutom tyst, variabel hastighet (snabb) och mulchning eller uppsamlare. 3500kr
 
A
J JA1334 skrev:
Jag köpte till slut en ny Husqvarna/klippo och är hur nöjd som helst. Kvalitén är det verkligen inget fel på. Färgen är ju ändå bättre även om rött och gult kanske är lite mer ikoniskt men trots allt fulare.
lugn du det kommer och då är det inte lika roligt längre... klippo var riktigt lätta och säkra att skruva... Hva asen som de skapat är en plast historia med en massa växlar och remmar med skivor...
 
Maskintok skrev:
lugn du det kommer och då är det inte lika roligt längre... klippo var riktigt lätta och säkra att skruva... Hva asen som de skapat är en plast historia med en massa växlar och remmar med skivor...
Jo såklart. Men det där kan du ju applicera på precis allt.
 
R Rolle85 skrev:
Kört en sommar med Powerworks 60V. Förvånansvärt nöjd och billig i drift.
Ungefär hur många kvadrat klipper du?
 
A
J JA1334 skrev:
Jo såklart. Men det där kan du ju applicera på precis allt.
Nja efter 16 år som säljare av dessa maskiner så blev man inte glad när Hva valde att börja bråka med klippo modellerna..
 
Är Husqvarna- modellerna bara skräp då efter att de skrotade Klippo? Tänker på LB400-serien LB442 eller LB448 som dyker upp som ersättningamodeller när man söker på Klippo Pro 17 eller 19. Klippbredd 42/48.

Trots allt Hondamotor, beskrivs som semiprofessionella.

Är ju väldigt trevliga priser på dem, 5000 resp. 6700, modellerna utan drivning då:

https://www.maskinklippet.se/tradga...sklippare/husqvarna-klippo-lb442-grasklippare
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
A Alko skrev:
Är Husqvarna- modellerna bara skräp då efter att de skrotade Klippo? Tänker på LB400-serien LB442 eller LB448 som dyker upp som ersättningamodeller när man söker på Klippo Pro 17 eller 19. Klippbredd 42/48.

Trots allt Hondamotor, beskrivs som semiprofessionella.

Är ju väldigt trevliga priser på dem, 5000 resp. 6700, modellerna utan drivning då:

[länk]
En gräsklippare man skjuter framför sig, tror nog du kan välja vilken som helst stort sett idag.
Det är väll robot som gäller nu för tiden där man ska vara mer selektiv vad man köper :)
 
Jag tror nog att det är skillnad i kvalitet mellan olika gräsklippare.

Av olika skäl tror jag inte robot är rätt för oss.

Men åter till frågan, är Husqvarnas nya LB-modeller med Hondamotor nåt att ha? Nån som köpt?
 
A Alko skrev:
är Husqvarnas nya LB-modeller med Hondamotor nåt att ha?
Vet inget om just dessa men har två klippare med motor från Honda och tycker dessa motorer fungerar utmärkt. Alltid lättstartade och i övrigt problemfria.
 
Nu har jag ringt olika återförsäljare, och det är bara lacken som skiljer de sista Klippomodellerna från motsvarande Husqvarna-modeller
 
BigR BigR skrev:
Den blev fulare tycker jag.
Den får vara ful bara den klipper bra och är underhållsfri (nåja).
Min Ecellent bara går och går oavsett vad jag ger den för "mat". Klipper kanske inte de snyggaste mattorna och stör vissa redan 17.00. En classiker som är på väg bort med sin Brigg &Stratton.
 
Redigerat:
Jag har kört (rullat) med Klippo många årtionden och tycker att det är mycket bra klippare. Om det sedan är evighetsmaskiner som går i arv i generationer kan man naturligtvis ha åsikter om. Dessutom är det väl en viss skillnad mellan Excellent med B&S-motor och Excellent med Hondamotor.
Min lokala reparatör påstår dessutom att inte B&S-motorer av idag är tillverkade av B&S-delar utan att det snarare är några ihopplock av andra delar iom att deras huvudfabrik i Milwaukee, Wisconsin påstås ha slutat tillverka gräsklipparmotorer.

Har ett par Klippo varav den senaste är en Excellent H med Hondamotor.

Ska man ha en "riktig" Klippo med B&S-motor så får man nog leta på begagnatmarknaden. :)
 
BigR
Om man ska ha en hondamotor så köp en Hondagräsklippare, dom är toppen. Klippo verkar inte skottsäker i HVA-tappning. Ev en beggad klippo från Blocket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.