Är på jakt efter oktagon-klinkers till en liten WC med dusch (ca 1.1x1.3m).

Bauhaus klinkers på ark skulle kosta mig cirka 1,000 kronor (20 ark):
https://www.bauhaus.se/klinker-octa...c4UeBybl8bnseE7Zi3N4PquNBUdI1xGkaAhmVEALw_wcB


Byggfabrikens premiumvariant skulle kosta mig 3,600 kr (2 paket):
https://www.byggfabriken.com/kakel-...fo/product/321-112-york-dover-whiteblack-kvm/

Är det troligt med en väsentlig skillnad i kvalitet mellan dessa alternativ? Är jag bara dumsnål om jag sparar in 2600 kronor på golv som ska ligga i många år, vad säger ni?
 
K
Jag har köpt billigt kakel/klinker till vissa badrum. Främst vita billighetsvarianter på bauhaus.
Det jag märkt är att emaljen är väldigt tunn/skör.
Den lossnar lättare från plattan och jag har haft någon platta som emaljen har lossnat på skuren platta i efterhand.
 
Claes Sörmland
Knepigt det där. Stor produktion och stora inköp av återförsäljaren ger låga priser. Liten produktion och små inköp av återförsäljaren ger höga priser. Det är troligen överordnat materialkvaliteten.
 
Byggfabrikens är ju snudd på handgjorda. Väldigt fina plattor så jag hade tagit dem om inte resten är budget. Ger nog en helt annan känsla mot Bauhaus
 
  • Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F falkn skrev:
Byggfabrikens är ju snudd på handgjorda. Väldigt fina plattor så jag hade tagit dem om inte resten är budget. Ger nog en helt annan känsla mot Bauhaus
Det ger de. Jag har dem sedan 15 år i badrummet, De är hårdbränd klinker, i princip oförstörbara. Går att rengöra med sandpapper... Det enda tråkiga är att eftersom de inte är glaserade så tar de gärna upp skit och kräver vaxning/oljning.
 
Det som oftast skiljer mellan de billiga plattorna på byggvaruhusen är att de inte är brända lika många ggr och lika hårt som kvalitetsplattor från renodlade leverantörer...

Alltså får man oftast vad man betalar för.

Tyvärr ser många plattor likadana ut så det är lätt att bli lurad till och tro det är samma sak.


Väljer man att spara 2600kr på ett badrumsgolv så är man dumsnål... JA. ;)

Det blir betydligt dyrare att göra om med tätskikt och allt när de billiga plattorna visar sig vara undermåliga.
 
  • Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
T
G gbang skrev:
Är på jakt efter oktagon-klinkers till en liten WC med dusch (ca 1.1x1.3m).

Bauhaus klinkers på ark skulle kosta mig cirka 1,000 kronor (20 ark):
[länk]


Byggfabrikens premiumvariant skulle kosta mig 3,600 kr (2 paket):
[länk]

Är det troligt med en väsentlig skillnad i kvalitet mellan dessa alternativ? Är jag bara dumsnål om jag sparar in 2600 kronor på golv som ska ligga i många år, vad säger ni?
Byggfabrikens variant ligger inte på ark utan är lösa var för sig och det är inget en lekman ska ge sig på om du inte är noggrann och har tid och inte tummen mitt i handen. Om du inte fyller dessa kriterier ska du nog gå på arken från Bauahus;)
 
BirgitS
G gbang skrev:
Är på jakt efter oktagon-klinkers till en liten WC med dusch (ca 1.1x1.3m).

Bauhaus klinkers på ark skulle kosta mig cirka 1,000 kronor (20 ark):
[länk]


Byggfabrikens premiumvariant skulle kosta mig 3,600 kr (2 paket):
[länk]

Är det troligt med en väsentlig skillnad i kvalitet mellan dessa alternativ? Är jag bara dumsnål om jag sparar in 2600 kronor på golv som ska ligga i många år, vad säger ni?
Går det att hitta något likadant i ett prisläge mellan de två från någon annan typ Höganäs eller Konradssons som väl brukar ha lite bättre kvalitet än Bauhaus?
 
Inte oktagon, men vi valde mellan "dyr" standard vit 10x20 fasat kakel och det billigare som plattsättaren rekommenderade. Vid en första anblick var det samma plattor, men vid närmare granskning var de billigare lite mer varierande i formen.
 
Här jämförs äpplen och päron, tycker jag. Byggfabrikens är oglaserade. De är jättesnygga och vi har den typen av plattor i kök, gästwc och en hall. Men jag skulle nog välja en glaserad platta i duschen.
När det gäller så här små ytor så tycker jag att man skall välja det man tycker är snyggast. Priset är näst intill obetydligt i detta sammanhang.
 
  • Gilla
zetamamman och 2 till
  • Laddar…
Om du inte vill åka och titta så kan du ju beställa hem provplattor? Man har så olika tycke och smak och man känner verkligen skillnaden i kvalitet när man håller plattan i handen. Jag gjorde så med subway tiles och där var det mycket stor skillnad på Byggfabrikens och andra fabrikat.
 
Marlen, "subway tiles" = metrokakel?
 
Ja just det, så heter det.
 
  • Gilla
4-stroke
  • Laddar…
Ett alternativ, som jag inte vet om det funkar för dig, är att köpa ett litet restparti från en kakelbutik. Dvs ngt som i original är dyrare men som de har satt ner rejält för att bli av med de sista. Kräver dock att man är flexibel och har tur, dvs antagligen svårt att hitta t.ex. oktagoner.
Vi köpte "märkesklinkers" till gästtoaletten för ca 350:-, väldigt färgglada som passade utmärkt i det i övrigt svart-vita utrymmet.
Tvättstugan som är större fick neutrala plattor och det kostade ca 1 000:-, där skulle vi bara ha ngt brunt eller grått så spelade ingen roll hur de såg ut i övrigt.

Köpte på kakelbutik, så vi hade möjlighet att se från vilken tillverkare de var, vilken bränning och originalpris.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.