En parentes.
Om jag inte minns fel så var en av dem som ligger bakom" tak och tillbehör" väldigt aktiv här på forumet under namnet Berliner (blev givetvis bannad). Givetvis rekommenderade han ständigt Bauders system som han antagligen är ensam om att ha i Sverige. Säkert ett jättebra system men att betala 100 000 för lite pu-skum är lite väl mastigt. Thermisols lösning som de ovan har använt funkar säkert kanon. Skulle tro att allt över 10 cm cellplast är overkill. Be om en offert från cellplastdirekt.se.
 
Jag har isolerat taket med 180 mm BauderPIR SDS+ samband med att jag byggde ut huset. Jobbet gjordes av leverantören och är nöjd. Har isolerat både det befintliga taket på råsponten och det nya taket (utan råspont).

Valde att inte sätta råspont på det nya taket då tätskiket ändå hamnar ovanför isoleringen. Skivorna är så pass stabila att man kan gå på dem. Dessutom skruvar man bärläkten direkt i takstolarna, så konstruktionen blir mycket stabil. Tyvärr är de långa skruvar som behövs för detta ganska dyra.

Visuellt ser man inte att huset är tilläggsisolerat utifrån. Detta tack vare att jag satt nya taktassar ovanpå befintliga takstolar i linje med takisoleringen. Det enda märkbara är att skorstenens höjd över nock minskar.

En stor nackdel är kostnaden, men vill man ha en lösning som är testad och fungerar så får man kanske vara beredd att betala lite extra. Innan jag bestämde mig för BauderPIR hade jag kikat på alternativet att använda cellplast, men det var i princip omöjligt att hitta en byggare som vågade göra jobbet. Var även i kontakt med Thermisol, men det kändes inte som deras koncept var färdigt. Det måste finnas riktlinjer för hur man monterar taket som har testats i praktiken och här verkade det saknas en hel del.

Som sagr. Man måste alltid avväga kostnaden mot vilka förväntningar man har. Funktionellt fungerar BauderPIR mycket bra,
 
Ja, efter att ha övervägt för och nackdelar nu har jag bestämt mej för att skippa cellplasten helt, verkar råda stor osäkerhet inom området och alla hantverkare jag snackat med verkar ha olika uppfattning, kommer att bygga på takstolarna 100mm istället, skotta ur kutterspånet och lägga bättre och tjockare isolering, kommer att byta all råspont samt se till att ventilationen är god, detta bör räcka under min livstid iaf, har som sagt endast lite mögel påväxt på insidan av nuvarande råspont och den har suttit sen -59..
Enda funderingen nu är om jag ska ha difföppen underlagsduk på den nya råsponten eller om jag ska köra på traditionell tät täckning?
Mvh jippen
 
janwide
Jag har full respekt för ditt beslut men blir lite nyfiken hur du tänkt. Varför ska du bygga på takstolarna med 100 mm? För att få plats med tjockare isolering?
Att vinden bara har lite påväxt sedan -59 är ju bra men som du själv skrev i början av inlägget så kommer du att ändra förutsättningarna framöver.
1) Värmepump i stället för panna = kallare och fuktigare vind.
2) Tjockare (och bättre) isolering = ännu kallare och fuktigare vind.
3) God ventilation (mer än tidigare?) Riskerar att öka fukten på vinden ytterligare. Ja, jag vet att punkt 3 är kontroversiell.
Även om du slopat cellplasten tycker jag att du bör göra andra åtgärder som säkrar vinden mot mögel. Vet inte hur gammal du tänkt bli men tänker du leva åtminstonne 10 år till så tycker jag att mögelproblemet är värt att ta på allvar ;o) Speciellt om det blir aktuell att sälja framöver.
 
janwide skrev:
Jag har full respekt för ditt beslut men blir lite nyfiken hur du tänkt. Varför ska du bygga på takstolarna med 100 mm? För att få plats med tjockare isolering?
Att vinden bara har lite påväxt sedan -59 är ju bra men som du själv skrev i början av inlägget så kommer du att ändra förutsättningarna framöver.
1) Värmepump i stället för panna = kallare och fuktigare vind.
2) Tjockare (och bättre) isolering = ännu kallare och fuktigare vind.
3) God ventilation (mer än tidigare?) Riskerar att öka fukten på vinden ytterligare. Ja, jag vet att punkt 3 är kontroversiell.
Även om du slopat cellplasten tycker jag att du bör göra andra åtgärder som säkrar vinden mot mögel. Vet inte hur gammal du tänkt bli men tänker du leva åtminstonne 10 år till så tycker jag att mögelproblemet är värt att ta på allvar ;o) Speciellt om det blir aktuell att sälja framöver.
Att bygga på takstolarna för att öka isoleringstjockleken är nått som dom flesta "gamla" snickarrävar jag pratat med föreslagit som ett bättre och billigare alternativ för att få mer isolering i snedtaket, dom är inte alls för cellplast just pga av att det är så pass nytt och oprövat, känner själv en osäkerhet just pga av det men förstår samtidigt att enda sättet att riktigt bli kvitt möglet är att höja temperaturen där uppe, har inte planerat att byta uppvärmning bara "eventuellt" och punkt 3 tänkte jag trygghetsvakten fast utan värmeslinga, bör ju inte bli sämre iaf..
Håller dessutom på att renovera övervåningen och ska sätta upp ångspärr för att minska fukt läckaget in på kallvinden.. Finns det andra sätt att säkra vinden som jag missat?
mvh jippen
 
janwide
Med trygghetsvakten och ångspärr har du vidtagit åtgärder mot möglet som säkert kommer att funka bra. Med en trådlös fuktmätare kan du hålla koll på fuktnivån och ev kompletera med värmeslinga i efterhand.
Lycka till :)
 
Jag hoppas det iaf..
Är det nån som vet om det är smart eller nödvändigt att sätta diffusionsöppen underlagsduk mot råsponten eller om det funkar lika med tät? samt vilken typ av isolering jag ska lägga mellan takstolarna när jag skottat bort allt spån?
Mvh Jippen
 
Avfuktare och Trygghetsvakten är inga lösningar på problemet, de är metoder för minska riskerna för påväxt i en riskkonstruktion.

Att svenska snickare är osäkra inför en ny lösning är inget ovanligt, men de har fel när de säger att metoderna är oprövade. De är välbeprövade på kontinenten, bara att köra copy-paste på en metod som fungerat i 50 år i tex Tyskland eller Holland.

Principen är ju vrålsimpel, kruxet är att vi svanskar saknar en byggnorm som går ut på att flytta ut daggpunkten dit den inte gör skada. Egentligen borde alla andra metoder skrotas, med facit i hand. Vi eldar ju inte för kråkorna längre - dvs håller vinden varm genom att hålla skorstenen varm vintertid. Nu skall vi tydligen montera in Trygghetsvakten istället (=hål i huvudet).
 
Cellplast Direkt avhandlades tidigare här i tråden. Har också goda erfarenheter av det företaget.
 
Haha, nu är det banne mej slutvelat :D
La en beställning på cellplastdirekts S80 100mm graphite skivor nu, allt kommer att landa på 20-22 k (cellplast, duk och skruv)..
Tack kamrater för att ni övertalade mej :D
Om nån vecka påbörjas projektet.. wish me luck :D
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Har du något grepp om hur mycket dyrare Graphite-skivorna var jämfört med de traditionella?
 
vanlig eps 93:- m2
graphite 116:- m2
bygghemma.se
 
25 % dyrare och nästan lika mycket bättre. 100 mm Graphite skulle då motsvara 123 mm traditionell cellplast.
 
Vad ska jag använda för underlagstak?
Difföppet antar jag men vilket?
Ska det monteras ovan eller under isoleringen?
mvh jippen
 
Tänker köra på Tyvek suprogrid från Dupont..
Takplåt, bärläkt 34*70, ströläkt 45*70, underlagstak suprogrid, cellplast Graphite 100mm s80 och slutligen 17mm råspont..
Bära eller brista :D
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.