Hej, har några frågor ang sk klimatvindar..
Någon som har anlagt klimatvind själv och fått bra resultat?
Läst runt på forumet om detta och det verkar råda delade meningar om klimatvindens vara eller inte vara..
Ska byta tak till sommaren och är då inne på att lägga cellplast på råsponten innan takplåten läggs..
Men hur "säkert" är detta? Gör man ofta så numer? erfarenheter?
man vill ju inte orsaka skada på kallvinden, eller isolera helt i onödan, har väll ett ca 20cm tjockt kutterspånlager på kallvinden nu och detta verkar ha fungerat i 50 år, dock har jag uppvärmd murstock fortfarande, men för att "framtidssäkra" kallvinden för ev värmepump så funderar jag på klimatvind när jag nu ändå ska byta tak..
Ska jag eller ska jag inte?
Vad säger experterna?

/ Jippen
 
Har själv "klimatvind" med cellplast utanpå råsponten.
Vinden, som används som förråd, är alltid torr, och alltid lite varmare än utetemperaturen.
Det räcker för mig. Har funkat bra i två år. Hur det är om 50 år vet vi ju inte.
 
Ok..
Vilken tjocklek har du på cellplasten?
Har det märkts nått på inomhusklimatet?
lägre uppvärmningskostnad osv?
/ Jippen
 
80 mm cellplast.
Eftersom det är ett nybygge har jag inget att jämföra med.

Mvh //KoW
 
Ok.. la du det själv?
Vilket fabrikat?
Var det hustillverkaren som rekomenderade det eller valde du det själv?
Mvh Jippen
 
Ok, tack för svaren KnockOnWood..
Finns det något alternativ till thermisol?
Har svårt att få tag på deras produkter som privatperson verkar det som..
Mvh Jippen
 
Dom finns väl på Beijers ? annars kan du ju alltid använda ett annat fabrikat men samma kvaliteten på själva cellplasten. Thermisol har väl inget komplett system utan man får plocka delar från olika tillverkare. Det finns andra som har kompletta system kommer dock inte ihåg vad de hette men det har varit uppe i trådar på forumet innan.

MVH
 
Ok.. tack.
 
JonasFapejo skrev:
Dom finns väl på Beijers ? annars kan du ju alltid använda ett annat fabrikat men samma kvaliteten på själva cellplasten. Thermisol har väl inget komplett system utan man får plocka delar från olika tillverkare. Det finns andra som har kompletta system kommer dock inte ihåg vad de hette men det har varit uppe i trådar på forumet innan.

MVH
Det har de nog inte, nej, om man med komplett system menar att man kan köpa allt ingående material därifrån.

Däremot har de en komplett "konstruktion" med ritningar över hur taket skall byggas upp.
Ritningarna finns på hemsidan.
http://www.thermisol.se/assets/files/sverige/Tak/Tak100.pdf

Att jag gjorde "reklam" för Thermisol beror delvis på att de har utvecklat systemet, och att de säljer cellplast med spontade kanter. Det är nog bra för tätheten.
Jag vet dock att Sundolitt har/hade liknande spontade skivor.
Förresten skrev jag fel, jag har 100 mm cellplast.

Två påpekanden:
1) I en tidigare tråd diskuterades livligt om tätduken (vatten- men ej ångtät) skall läggas över eller under cellplasten. Thermisol föreskriver att den skall ligga under, direkt på råsponten.

2) Strö/bärläkt skall skruvas genom cellplasten ner i undertak och takstolar. Långa skruv blir det! Min snickare kompletterade med en läkt 28x70 (vanlig glespanel) mellan varje takstol, för att få något ordentligt att skruva i på var 600 mm.

Jag använder min 70 kvm stora vind (mellan stödbenen) endast som förråd,
men kommer att inreda ett enkelt gästrum vid ena gaveln.
Och då behövs ingen extra isolering under råsponten (y)
 
Tätheten på membranet blir förstört om du lägger det under cellplasten när du skruvar fast ströläkten blir det ju håll i tätskiktet. Jag har pratat med Thermisols tekniker om detta och han sa då ( detta var 3 år sedan). att dom skulle ändra deras föreskrifter och att man bör lägga duken ovanpå cellplasten och sedan täta ströläkten med betyltejp alt den där kladdmassan som monier säljer.
 
Enligt en tidigare tråd ska det finnas nån duk som inte behöver tätas, goliath tror jag att den hette, kanske kan vara värt att lägga den istället för standard tätduk..
Frågan är bara vart man får tag på den duken och till vilket pris?
 
Sökte lite snabbt på google, http://www.takochtillbehor.se där finns den produkten har dock ingen som helst erfarenhet av den men är säkert värt att kolla på :)

Prismässigt så är det ju bra mkt billigare än Moniers Top RU iaf!
 
Men varför har jag inte hittat den sidan tidigare :D
kanon sida ju, tackar :D
 
JonasFapejo skrev:
Tätheten på membranet blir förstört om du lägger det under cellplasten när du skruvar fast ströläkten blir det ju håll i tätskiktet. Jag har pratat med Thermisols tekniker om detta och han sa då ( detta var 3 år sedan). att dom skulle ändra deras föreskrifter och att man bör lägga duken ovanpå cellplasten och sedan täta ströläkten med betyltejp alt den där kladdmassan som monier säljer.
Nu talar jag kanske för min sjuka mor, men jag tror att detta är försumbart.
Med en tät takläggning med betongpannor eller plåt kommer ytterst lite vatten ner genom cellplasten. Duken är ju trots allt klämd mellan cellplast och råspont, så det är ju inte många droppar som kan komma igenom.
Och det lilla som kan följa skruvarna ned i träet kan sedan torka ut igen uppåt genom den diffusionsöppna duken.

Men, men, vi får se. Påminn mig, så lämnar jag en lägesrapport om tio år :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.