Hur gör ni

  • Antal röster
    43
Har man alkylat i pump i närheten har man ju tur, verkar inte finnas nån på 15mils radie som har det här, så man får köpa enlitersflaskor istället, mindre kul.

Men i röjsåg och motorsåg gör jag det som sagt ändå pga att man känner att man mår bättre, mest för att man får avgaserna rätt i ansiktet då.
 
Jag provade faktiskt en dunk Aspen i min ryggburna Stihl lövblås när jag köpte den. Det var bara för att nasaren skickade med en dunk. Jag hostade och kände mig sträv i halsen och lövblåsen drog soppa som fasen.
Bytte sen till 95 och vips den gick perfekt, ingen förbrukning att tala om samt att husse inte hostade som en enfysempatient. :cool:
Nu kanske den var optimalt justerad för vanlig sås men den gick bra på aspen.
 
B
Var och fyllde på min jeep-dunk med alkylat för ett par dagar sedan och betalade då 17,90kr/l.
Känns betydligt mycket billigare än att köpa Aspen-dunkarna...
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
breakman skrev:
Var och fyllde på min jeep-dunk med alkylat för ett par dagar sedan och betalade då 17,90kr/l.
...
Kostar 35,80 på 5-litersdunk hos Statoil här :p

Hur vet man var de säljer från pump?
 
Pratar vi gräsklippare så är elmaskin med sladd totalt hål i huvudet! En del kan bevisligen lära sig leva med det, men inte jag... Battridriven klippare kan jag inte heller rekommendera, är alldeles för klena. Så fort gräset blir en aning långt så tjuvstoppar den hela tiden. Är det riktigt långt så räcker inte batteriet inte mer än 20-30 meter!!! (Obs, inte m2!)

Robot is da bomb! Till resten bensin all the way!
 
M
KnockOnWood skrev:
Kostar 35,80 på 5-litersdunk hos Statoil här :p
Vaf? måste va nåt fel, halva priset mot vanlig fulbensin??? Hamstra vetja! :screwy:
 
MaxPax skrev:
Vaf? måste va nåt fel, halva priset mot vanlig fulbensin??? Hamstra vetja! :screwy:
Äh, 35,80 per liter menade jag naturligtvis :confused:
179 kr för en dunk.

10 kr billigare på Jula, men där var 2-T versionen slut (som man skall ha till Stihls 4-Mix apparater).
 
M
såklart

:banghead:
 
KnockOnWood skrev:
Äh, 35,80 per liter menade jag naturligtvis :confused:
179 kr för en dunk.

10 kr billigare på Jula, men där var 2-T versionen slut (som man skall ha till Stihls 4-Mix apparater).
Den där julasoppan törs jag bara köra i gräsklipparen nuförtiden, inte i röjsågen.....finns lite mindre smickrande upplevelser beskrivna kring den sörjan här på forumet, nånstans...
 
Cujo skrev:
Pratar vi gräsklippare så är elmaskin med sladd totalt hål i huvudet! En del kan bevisligen lära sig leva med det, men inte jag...
Är du inte lite väl intolerant nu? Har du haft en traumatisk upplevelse med en elgräsklippare?
 
Avemo skrev:
Är du inte lite väl intolerant nu? Har du haft en traumatisk upplevelse med en elgräsklippare?
Lånade svärfars elklippare med sladd EN gång... Jag var skeptisk till sladd redan innan. Det blev inte bättre!
 
Cujo skrev:
Lånade svärfars elklippare med sladd EN gång... Jag var skeptisk till sladd redan innan. Det blev inte bättre!
Överlevde sladden? Tänk på att den kan drivas med kärnkraft så kanske det känns bättre. Det kan vara nyttigt att bearbeta sina fobier.
 
B
Roboten tar gräset innanför häckarna.
Trimmar med alkylat.
Klipper utanför häckarna med vår Klippo som går på alkylat.
Klipper häckarna med elklippare.

Stör mig inte direkt av gräsklippare men det blev märkbart tystare och skönare på gatan när jag och grannen skaffade robot :)
 
För att konkretisera lite, hur är det med batterimaskiner när ackarna är slut och ska återvinnas? Är det inte en svår och miljökrävande process?

Alkylat är ju vettigt om man kör upp fem pannor per säsong i klipparen och någon liter i motorsåg och trimmer.
Men om man som jag kör upp 60-80liter sås i åkklippare och kanske 10-15 liter oljeblandat per säsong är det inte intressant med alkylat. Hade det skiljt någon spänn litern så visst. Men så drar ju maskiner i allmänhet mer på alkylat också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.