E
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jaså? Varför skulle det vara osannolikt?
Inga barn, driver/äger ingen av de 27 fabrikerna (eller någon annan större miljöbov), är närapå vegetarian, flyger sällan, har energisnåla hus och använder uteslutande grön el.

Du verkar ha lite svårt för det där med procent.
Fast du konsumerar garanterat produkter från de 27 fabrikerna oavsett om du äger dom eller inte. Förresten, var är din pension placerad?

Du verkar ha lite svårt med läsförståelse. Jag hänvisade till innehållet i ditt inlägg redan på rad ett.
 
E erimos skrev:
Fast du konsumerar garanterat produkter från de 27 fabrikerna oavsett om du äger dom eller inte. Förresten, var är din pension placerad?

Du verkar ha lite svårt med läsförståelse. Jag hänvisade till innehållet i ditt inlägg redan på rad ett.
Möjligen, men det gör ju i så fall alla andra också... Så hur petar det ner mig från top 5 %???

Den är placerad i precis samma som närapå alla andra också. Återigen...hur petar det ner mig från top 5 %?
 
E erimos skrev:
Fast du konsumerar garanterat produkter från de 27 fabrikerna oavsett om du äger dom eller inte. Förresten, var är din pension placerad?

Du verkar ha lite svårt med läsförståelse. Jag hänvisade till innehållet i ditt inlägg redan på rad ett.
Bara för att du är otydlig i din kommunikation faller ingen skugga på mig. Du hänvisade inte till någonting specifikt i mitt inlägg.
 
E
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Bara för att du är otydlig i din kommunikation faller ingen skugga på mig. Du hänvisade inte till någonting specifikt i mitt inlägg.
"Baserat på vad du skriver" ???

Jag tror det räcker med att bo i lägenhet, åka lite kommunalt och inte ha råd med charter för slå dig. Sen har vi alla barn som troligen också slår dig.
 
  • Gilla
un1corn och 1 till
  • Laddar…
E erimos skrev:
"Baserat på vad du skriver" ???

Jag tror det räcker med att bo i lägenhet, åka lite kommunalt och inte ha råd med charter för slå dig. Sen har vi alla barn som troligen också slår dig.
Ojojoj. Slut på argumenten ser jag. Jaja. Först hänvisar du till specifikt första meningen, och nu på hela inlägget. Ja, jag skrev hela inlägget.

Nope. Så är det verkligen inte. Jag råder dig för allas vårt bästa, och även klimatets, att läsa på lite, skaffa lite koll och tänka till lite.
 
Talvan Talvan skrev:
Jag menar inte en sak bättre än en annnan utan hur kan jag göra det jag bygger mer klimatneutralt. Nu tänker jag på tex återanvända plint

hade jag byggt en platta hade jag fått fundera hur det kunde gjorts mer klimatneutralt, det handlar mitt tänk om
Då förstår jag. Visst är det bra om man kan återbruka gammalt material men låt det inte gå till överdrift bara. Känner några som förvisso är byggnadsvårdare men som ändå dragit det lite väl långt anser jag. Där ska de totalrenovera ett stoort gammalt hus/ruckel. Hade från början en budget på några tiotusentals kronor och vill i princip bara använda gammalt material som redan fanns på gården och sådant som de tiggt ihop. Tanken är god men mycket tidskrävande.
Vi snackar alltså om att stå i gamla brädhögar och dra ut gammal spik som ska bankas rak och återanvändas i renoveringen.
Nu har väl renoveringen pågått i 7-8 år och de har bara kommit 5-10% närmare målet. (Och budgeten har såklart spräckts många gånger om ändå)

För att orka komma i mål skulle jag hellre välja nytt men klimatsmart material och som sagt tidigare, tänka på att bygga med lång hållbarhet i åtanke. Genomtänkta val av isolering, utvändiga ytskikt och uppvärmningssystem känns som punkter där du kan göra positiv skillnad
 
E
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ojojoj. Slut på argumenten ser jag. Jaja. Först hänvisar du till specifikt första meningen, och nu på hela inlägget. Ja, jag skrev hela inlägget.

Nope. Så är det verkligen inte. Jag råder dig för allas vårt bästa, och även klimatets, att läsa på lite, skaffa lite koll och tänka till lite.
I inlägg 1svarade jag på ditt inlägg med inledningen "Baserat på vad du skriver".

Vad är det du inte förstår?

Tack för rekommendationen, jag är dock redan bättre än 96%.
 
  • Gilla
un1corn
  • Laddar…
Det finns också beräkningar på hur mycket Co2 isolering bidrar till per kg vid tillverkningsprocessen. Vill minnas att t.ex hampaIsolering binder mer än det släpper ut. Värt att kolla upp iaf
 
Ingen klimatkompensation men…

Jag har precis börjat med ett energiautonomt off-grid-bygge som ska drivas av solpaneler, vattenmantlad vedspis och egenproducerad biogas. Beträffande plintgrunden så valde jag mellan ett traditionellt plintsystem av betong och ett mikropålningssystem av stål. Ur miljösynpunkt är båda lika dåliga, men med en fördel för stålvarianten eftersom stålet kan återvinnas. För att om möjligt reducera mitt ”ekologiska fotavtryck” har jag i första hand köpt överblivna/begagnade fönster, dörrar, vedspis m.m. på Blocket och andra sajter för ”överskottsmateriel”.

Bilderna visar finutsättning, placering av Surefoot-fixturer och mikropålning med en bilningshammare på 52 joule. Efter en dags arbete var de 16 Surefoot-fixturerna monterade. Varje Surefoot klarar 112 kN =11,4 tons belastning.
Arbete med grundläggning: anläggning av finutsättning med teodolit, montering av Surefoot-fixturer och mikropålning med bilningshammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
En apelsin och 3 till
  • Laddar…
E erimos skrev:
I inlägg 1svarade jag på ditt inlägg med inledningen "Baserat på vad du skriver".

Vad är det du inte förstår?

Tack för rekommendationen, jag är dock redan bättre än 96%.
Jag ger upp. Lycka till :)
 
Talvan Talvan skrev:
Många frågor finns det men jag tror en sak är att bygga av återanvändbara material eller tex trä för det är en del av naturens kretslopp
Jo, fönster, dörrar, toa, handfat, badkar, blandare, hela kök, takpannor och parkett är ganska lätta att återbruk. Men jag önskar ändå att det fanns billiga och enkla alternativ till betong och mineralull.. cellulosa är rätt mycket dyrare tyvärr.
 
Men jag då! Jag då! Jag då! Jag har inte flugit på 30 år och har isolerat huset med cellulosa! Och jag har inga barn!

Nä men allvarligt! Det här gav mig en ny dimension på miljötänk. Nya saker att få klimatångest för. Allt man gör är dåligt på nåt sätt och det dyker upp nya saker hela tiden att tänka på.
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Min granne köpte en elbil.
Så jag köpte en dodge pickis o kompenserar för hans elbil
 
  • Haha
  • Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
E
Robblund Robblund skrev:
Min granne köpte en elbil.s
Så jag köpte en dodge pickis o kompenserar för hans elbil
Alla vet vad du kompenserar för.
 
  • Gilla
  • Haha
un1corn och 10 till
  • Laddar…
Mina vänner jag är glad att så många tycker det är viktigt med att tänka på miljön
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.