S Shiraz skrev:
Har du lyft på det och kikat under?
Kan säga att jag höll på att kräkas ..
Nej, jag brukar bara skura ovansidan :)
Men golvet är så dåligt lagt att eventuella odörer skulle nått min känsliga näsa i så fall.
 
Vinylgolv är väl ett bra alternativ som är lättlagt och fukttåligt. Det funkar kanonbra i farstu där det dras in snö till exempel. Borde vara perfekt för en toa som inte är badrum.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag ska göra precis samma sak, lägga in ett klickgolv på en toalett utan golvbrunn. Betänkligheter kring mitt val undanbedes! :)
Däremot undrar jag, med en liten trådkapning, hur ska jag enklast såga ur för toalettstolen? Tänker nämligen inte lyfta upp den på laminatet, utan sågar ur för den och fogar med en ekfärgad mjukfog mot muggen. Golvet höjs ca 8mm. Muggen är fastsilikonad mot nuvarande plastmatta och i denna snikrenovering ryms inte lossande av den.

Hur markerar jag lämpligast ett ovalt hål i mina brädor så att det hamnar rätt?

Tips emttages ytterst tacksamt!
 
En pappmall borde väl funka?
 
Javisst! Tack för input. Har använt metoden tidigare vid utmärkning av trösklar och sten. Tröskel mot säkerhetsdörr som är rundad och fastlimmad i golv. Där hade jag stor framgång med din metod. Då kunde jag knacka mot kartongen så att ett avtryck bildades och det fungerade klockrent.
Nu är dock problemet att muggen går upp typ vertikalt och inget kan läggas "över" den, samt att utrymmet är så begränsat...

Det jag skulle vilja på något sätt är att lägga brädorna på varann och på något smart sätt sedan rita av konturen av muggen på den översta brädan. Några sådana förslag? :)
 
Här ska också mjukfog in. Här använde jag kartongmetoden. Den känns dock inte lika tillämpbar på muggen.
 
  • Golv möter vägg utan mjukfog, med synlig kartongremsa som metod för fogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du viker ju pappen på mitten och mäter ut var närmsta plankskarv blir och lägger pappret vinkelrätt mot det och ritar sen av stolen.

När mallen är färdig sätter du ihop så många plankor du behöver och sågar ut hålet. Sen är det bara att montera.
 
Japp, jag hänger med i din metod. Dock efterlängar jag någon bättre/smidigare metod. Typ att man lägger brädorna på varann/omlott och änvänder någon finurlig manick att överföra konturen till den överliggande brädan. Det vill säga någon sorts distans eller liknande...
 
Redigerat:
Typ något liknande! :)
 
  • Metallfjädrar fastsatt på vägg som dekorativt element, liknande uppåtriktade vingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är möjligt att det finns andra snickarmetoder, men Pergo själva visar denna som du säkert redan hitttat:

Ett annat sätt är att du 3D-scannar toastolen och printrar en kopia?

Har du inte de prylarna kan man göra en avgjutning med fogskum och gips men det är rätt slabbigt.

Fler bra metoder kommer när jag tömt wiskeyn
:D
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Fyfan i helvete! Jag tror att jag älskar dig och det här forumet! ;)

Det var precis något sådant jag efterfrågade. Och nej, jag hade inte sett det filmklippet tidigare. Får väl se om jag tycker att det var ett lika bra tips imorgon när whiskyn gått ur blodomloppet.

Påtal om whisky, du är välkommen när du helst önskar på ett glas!
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack för tipset! Dvs filmklippet ovan. Det hjälpte något enormt att på ett enkelt sätt avkasta konturen grovt. Det krävdes en hel del finjustering och sågning även med denna metod. Men utan den hade det varit mycket svårare!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Varsågod, det var så lite så :)
 
H henriks1 skrev:
Jag har det i vår lilltoa (endast toalett+handfat). Tätskikt under för säkerhets skull. Golvet kostade typ 250 från Bauhaus, räckte med ett paket. Så det blir ingen konkurs att byta ut det om det skulle krävas.

[bild]
Håller på o renoverar vår gästtoalett nu och har plockat bort toalettstolen för Att lättare komma åt, ska lägga klickgolv och funderar nu på om jag ska lägga golvet under toastolen eller såga ut och lägga det runt , hur har du gjort?
Tack på förhand
 
S
Rebeccalatt Rebeccalatt skrev:
Håller på o renoverar vår gästtoalett nu och har plockat bort toalettstolen för Att lättare komma åt, ska lägga klickgolv och funderar nu på om jag ska lägga golvet under toastolen eller såga ut och lägga det runt , hur har du gjort?
Tack på förhand
Det är inte godkänt. Det ska vara plastmatta med uppvik eller tätskikt och klinker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.